Saab 92 – Zrod legendárních seveřanů

Saab se poslední dobou potácí střídavě mezi klinickou smrtí a vzkříšením. Blíže má ale většinou bohužel k té první variantě, tak si připomeneme jeho lepší časy. Konkrétně dobu, kdy se Svenska Aeroplan Aktiebolaget rozhodla vyrábět automobily. Tato etapa přišla po druhé světové válce, kdy se poptávka po osobních automobilech zvyšovala.

První návrhy na nový osobní automobil byly hotové již v roce 1946. Přední kola dvoudveřového vozu s aerodynamickou karoserií měl pohánět dvoudobý dvouválec. Původní záměr nakupovat motory z našich vozů Aero Minor se však nepodařilo realizovat a tak byl vyvinut vlastní agregát. Původní prototyp měl velmi aerodynamickou karoserii se zakrytými koly a splývavou zádí.

První sériový typ – Saab 92, se představil veřejnosti v dubnu 1949. Dvoudobý dvouválec pod jeho kapotou měl sice skromný výkon 18,5 kW a točivý moment jen 55 Nm, ale k pohonu jen 765 kilogramů těžkého vozu agregát plně postačoval. Tvarem světlometů, klik a blatníků se vůz od prototypu dost lišil, ale i tak si vůz udržel velmi slušný součinitel odporu vzduchu – pouhých 0.32. Směrovky byly ještě zabudované do sloupku dveří. Podlahová plošina s prahy se lisovala jako jediný celek, což příspívalo k velké tuhosti karoserie. Toto řešení s sebou neslo i nepraktičnost, protože zavazadlový prostor byl přístupný pouze zevnitř vozu. A také barvu jste si nemohli vybírat, Saab měl zásobu zelené barvy ještě z válečných dob a jiný odstít v nabídce nebyl. Lidem ale stačilo, že mají vlastní automobil.

V roce 1953 prošel model modernizací a prodával se pod názvem 92B. Vůz se dočkal víka zavazadlového prostoru a většího zadního okna. O rok později se zvedl i výkon motoru na 21 kW. Na blatníky přibyly ozdobné lišty a zákazníci mohli sáhnout i po modelu s plátěnou stahovací střechou. Mezitím už se na severu připravovali na uvedení nového vozu 93. Celkem bylo vyrobeno více než 20 tisíc Saabů 92.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Mazdy Xedos

Foto: AutoWP