Se začátkem podzimu je nutné při tankování dávat pozor. Mnohé pumpy negarantují potřebné parametry

Málokdo nějak více řeší, jaké palivo do svého vozu tankuje. Většina lidí se zaměří jen na to základní. Tedy na oktanové číslo u benzínu nebo podíl biosložky u nafty. A více je nezajímá. To ale může být pro majitele dieselových aut v těchto dnech problém. Jsou totiž věci, které by nafta měla splňovat, a je vhodné si ověřit, zda se tak u čerpacích stanic opravdu děje. Jinak může být zaděláno na problém.

Nafta různých tříd

Není nafta jako nafta. Nejenom že se může lišit podílem takzvané biosložky. Může se lišit i svou třídou – laicky řečeno tím, pro jaké roční období je určena. Proto rozlišujeme naftu třídy B (letní), třídy D (přechodovou) a naftu třídy F (zimní). Právě zařazení do konkrétní třídy ovlivňuje její filtrovatelnost. Jednoduše řečeno to, do jakých teplot je určena.

Změny s ohledem na datum v kalendáři

Kdy lze naftu konkrétní třídy do svého vozu natankovat? Ta letní by měla být k mání v rozmezí od 15. dubna do 30. září. Ta zimní v termínu od 1. prosince do 28. února. A nafta přechodová by měla být k dispozici v jarním termínu od 1. 3. do 15. 4., ale také v tom podzimním od 1. 10. do 15. 11.

Mohlo by vás zajímat:  Indické a čínské automobilové značky, které jistě (ne)znáte
Zdroj obrázku: Freepik

Proč konkrétní třídu?

Ona přechodová nafta, tedy diesel třídy D, je specifická tím, že má filtrovatelnost -10 stupňů Celsia. Znamená to, že i když teploty klesnou pod bod mrazu, zachová si palivo stále svou kvalitu. Řidič by tedy neměl mít problém nastartovat, stejně jako by se nízké teploty v případě použití nafty správné třídy neměly nijak negativně podepsat na chodu motoru.

Zjištění je namístě

Kdo se svým dieselovým autem jezdí pravidelně delší trasy, obvykle nemusí třídu tankované nafty hlídat. Jistě ji v nádrži bude mít dříve, než teploty pod -10 stupňů začnou klesat. Kdo ale jezdí minimálně, měl by si třídu tankované nafty pohlídat. Natankovat v těchto dnech plnou nádrž té letní, která bude v nádrži několik týdnů či měsíců, může způsobit problém.

Řešení situace je jasné a jednoduché. Ověřit si, zda už je k dispozici přechodová nafta třídy D. Pokud ano, bez obav ji natankovat. A pokud ne, vzít pouze minimum letní třídy B, která zvládne teploty kolem nuly, a poté počkat, až bude k dispozici ta správná. Nebo zajet na jinou čerpací stanici, kde už mají správné zásoby.

Zdroj: https://kendrickoil.com/understanding-differences-diesel-fuel-grades/