Věřte nebo ne, semafory jsou starší než automobily se spalovacím motorem. A na rozdíl od aut se už ve svých prapočátcích objevovaly ve stejné podobě, v jaké je známe dnes, tedy se třemi barvami: červenou, žlutou a zelenou. Ano, čtete správně, formálně je prostřední světlo na semaforu žluté, přestože mu většina lidí, instruktory v autoškolách vesměs nevyjímaje, přisuzuje oranžovou barvu. A k čemu tehdy semafory sloužily? Primárně k regulaci lodní dopravy na Temži v Londýně, největším velkoměstě té doby.
Rozvoj v USA
Asi nepřekvapí, že v silničním provozu se semafory začaly ve velkém prosazovat ve Spojených státech, které stály u zrodu moderního automobilismu. A v USA jsou také nejfrekventovanější světelné křižovatky současnosti. Automaticky jsou řízeny od roku 1922, kdy byla v Detroitu instalována první synchronizovaná síť světelných křižovatek, která umožnila plynulý tok dopravy. Jen pro zajímavost, v té době se v Československu ještě jezdilo na levé straně.

Semafory se senzory
V průběhu let se semafory a světelné křižovatky staly stále sofistikovanějšími. A také jich rychle přibývalo. Jen v Praze je dnes na 700 křižovatek se semafory. Moderní systémy k řízení světelných křižovatek používají senzory, aby zjišťovaly hustotu provozu a upravovaly časy signalizace. Některé světelné křižovatky jsou také vybaveny kamerami, které umožňují sledovat chování řidičů a zjišťovat příčiny nehod.
Křižovatky s preferencí
Ale senzory zdaleka nejsou posledním výstřelkem doby. V dnešní době se z řízení provozu ve městech stává záležitost politická a různé politické strany mají různé přístupy k tomu, jaký typ dopravy má mít v daném městě prioritu. V Praze a dalších českých městech pak má většinou přednost městská hromadná doprava a samozřejmě také vozidla integrovaného záchranného systému. Semafory je umí na dálku rozpoznat a změnit signál tak, aby tato vozidla mohla hladce projet.
Zdroj: https://www.idrivesafely.com/defensive-driving/trending/history-and-meaning-colored-traffic-lights