Semafory ve městech mají usnadnit provoz, mnohdy ho ale spíše komplikují

Traffic Lights Urban Intersection Red Light

Ve větších městech je běžné, že jsou křižovatky řízeny semafory. Jednak proto, že to zvyšuje bezpečnost, protože řidiči nemusí až tak řešit, kdo má přednost. Zelená a červená barva je vcelku jasným signálem pro to, co mají dělat. Semafory však mají také pomáhat s plynulostí provozu. Hlavně potom umožnit napojit se ostatním z vedlejších silnic na frekventované hlavní.

Nejsou dokonalé

Semafory sice mají své klady, ale jsou tu také negativa. Nejde o úplně dokonalé řízení křižovatek. V první řadě proto, že jejich naprogramování nemusí odpovídat dennímu provozu, a tak v některých situacích působí spíše komplikace. Také nezapomínejme na chybné časové naladění a chytit při průjezdu městem takzvanou „zelenou vlnu“ je mnohdy zcela nemožné. Semafory nás zastaví, přičemž bez nich bychom mohli pokračovat dál ven z města.

Mohlo by vás zajímat:  Provoz elektromobilu může být výhodnější, než mnozí tuší. Trik je ve správném nabíjení

Zastaralá technologie škodí

Dá se říct, že semafory v České republice jsou v mnohém zastaralé. Málokdy umí komunikovat spolu, málokdy umí komunikovat s auty a málokdy umí být tak chytré, aby vyhodnocovaly samy reálnou situaci. To vše by přitom mohlo dopravě prospět. Je jasné, že výše zmíněné vyžaduje velké investice. Jsou ale i věci, které tak drahé být nemusí a jejich efekt bude nemalý.

Zdroj obrázku: Freepik

Chybějící odpočet času

Tím jednoduchým, a přitom nesmírně efektivním prvkem by byl odpočet času. Jak toho, který by informoval, za jak dlouho se rozsvítí červená, tak toho, který by informoval, kdy padne zelená. V prvním případě by se eliminovaly nebezpečné průjezdy na oranžovou nebo prudká brzdění před křižovatkou. V tom druhém by odpadly prodlevy mezi tím, než řidič zařadí a rozjede se. Odpočet by mu přesně řekl, kolik času mu ještě zbývá. Jsou země, kde něco podobného již pochopili, ale bohužel Česká republika mezi ně stále nepatří. Přitom kolony ve velkých městech jasně ukazují, že provoz aut je palčivý problém, který by se měl co nejdříve řešit.

Zdroj: https://ir.library.oregonstate.edu/downloads/w66347331
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora