Šetřit palivo je nejlepší způsobem, který ostatní na silnici akorát vytočí

Gasoline Station Fuel Pump

Ceny pohonných hmot rostou a lidé začínají stále více přemýšlet o tom, jak co nejvíce ušetřit. Pokud je něco, co má na spotřebu přímý vliv, je to určitě samotná jízda. To, jak jezdíme, nejvíce ovlivní, kolik si auto vezme benzínu nebo nafty. Zajistit, aby to bylo co nejméně, samozřejmě lze. Dané metody ale nejsou u ostatních moc populární.

Rychlost jízdy

Na spotřebu má vliv samotná cestovní rychlost, a to hned ze dvou důvodů. Prvním důvodem jsou otáčky motoru, od kterých se odvíjí i to, kolik paliva motor potřebuje. Dále je tu odpor vzduchu, který je také v souvislosti se spotřebou důležitým faktorem. Pro nízkou spotřebu je vhodné jezdit spíše pomaleji, s motorem v optimálních otáčkách. Často tedy pod rychlostním limitem, což ostatní na silnicích moc radostně nevítají.

Mohlo by vás zajímat:  V pití alkoholu jsou čeští řidiči zodpovědní. Za volantem se ale nesoustředí

Dynamika jízdy

Není to jenom cestovní rychlost, kterou můžeme ovlivnit naši spotřebu. Je to také samotná jízdní dynamika. Na semaforech, křižovatkách nebo na železničních přejezdech nás čeká rozjezd. Ten by neměl být příliš rychlý a agresivní s vytáčením motoru. Lepší je vyrazit spíše pozvolněji a dostat auto co nejdříve blíže cestovní rychlosti a optimálním otáčkám. Tyto pozvolné rozjezdy se ale nemusí líbit všem, zvláště spěchajícím řidičům.

Zdroj obrázku: Freepik

Plachtění

Dát během jízdy nohu z plynu je skvělá možnost, jak ušetřit naftu nebo benzín. Ideální je dělat to před křižovatkou, rychlostním omezením nebo třeba před obcí. Pozvolna ke konkrétnímu místu dojedeme s jistotou, že si na několika stech metrech auto nevezme skoro nic. Pro úspornou jízdu skvělý postup, ale z hlediska plynulosti provozu něco, co ostatní moc v lásce nemají, jelikož je tento způsob jízdy pochopitelně brzdí.

Mohlo by vás zajímat:  Pořádný výkon chtějí všichni, dobře ho využít ale ne každý umí

Eco režim

U vozů s automatickou převodovkou je jedním ze způsobů úspory paliva volba eco režimu. Ten často upraví reakce na plynu nebo omezí výkon auta. Výsledek je, že auto je podstatně línější, což může ostatní na silnicích jen brzdit.

Zdroj: https://www.nrcan.gc.ca/energy-efficiency/transportation-alternative-fuels/personal-vehicles/fuel-efficient-driving-techniques/21038
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora