Šetřit v zimě palivo je nesmyslné rozhodnutí. Kvůli specifikům zimního provozu prostě ušetřit nejde

Car Stands Snow Covered Road Wintertime Cloudy Day

Každý, kdo má auto, chce jezdit co možná nejúsporněji. Tak, aby náklady na jeden ujetý kilometr nestoupaly doslova do nebeských výšin. V létě, na jaře a na podzim je úsporná jízda celkem reálná. V zimě je ale snaha o úsporu paliva často zbytečná. Jde o specifické období, během kterého se palivo ušetří jenom velmi těžko. Proč?

Zahřívání vozu

Nejhorší část na zimním provozu je ráno. Každý, kdo přijde k omrzlému vozu, ho musí nejprve oškrábat. Úplně první věcí je však nastartování. Motor tak běží na volnoběh v ideálním případě minuty, v tom horším to jsou desítky minut. A během této doby pochopitelně spotřebovává palivo. Ač je následná jízda kamkoliv sebeúspornější, spotřeba dlouhým stáním během zahřívání a škrabání vozu prostě vzroste.

Mohlo by vás zajímat:  Bezpečnostní systémy v autech se vyplatí využívat
Zdroj obrázku: Freepik

Kluzká vozovka

V zimě je běžné, že nejedeme vždy jenom po suché silnici. Velmi často je na ní led, sníh, sněhové jazyky, nebo dokonce černý led. I toto může přispívat k vyšší spotřebě. Mnohdy jen šlápneme na plyn, motor se vytočí a kola proklouznou, než se aktivují různé stabilizační systémy – pokud jsou zapnuté. A každé navýšení otáček znamená, že si motor vezme mnohem více paliva než standardně. Podobně je tomu, když se na kluzké vozovce snažíme ve vyšších otáčkách vyjet kopec či překonat jinou zimní nástrahu.

Mohlo by vás zajímat:  Ojeté auto z Německa zní jako ideální volba. Zásadní problémy dojdou kupujícímu až později

Potřeby provozu

Vyšší spotřebu v zimě způsobují i na první pohled běžné věci. Je to potřeba udržet komfort v interiéru, tedy nutnost vytápění auta. Vliv ale mohou mít i pneumatiky, jelikož ty zimní mají větší valivý odpor než kvalitní letní. I motor potřebuje více paliva, když je studený, například kvůli hustší konzistenci oleje, než se tento zahřeje. A nezapomínejme i na často větší odpor vzduchu při jízdě, který může mít v zimním období výraznější vliv na to, kolik palubní počítač ukáže, že si auto na sto ujetých kilometrů bere benzinu nebo nafty.

Zdroj: https://www.nrcan.gc.ca/energy-efficiency/transportation-alternative-fuels/personal-vehicles/choosing-right-vehicle/tips-buying-fuel-efficient-vehicle/factors-affect-fuel-efficiency/cold-weather/21032
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora