Pokud se svým vozem zamíříme do hornatých oblastí, čekají nás nejenom prudké výjezdy, ale i prudké nebo naopak dlouhé táhlé sjezdy. I když se jízda z kopce jeví jako něco běžného, co by měl zvládnout každý, opak je pravdou. Sjet správně kopec je pro mnohé nadlidský úkol. Jak správně postupovat a jakých chyb se vyvarovat?
Se zařazenou rychlostí
Mnoho řidičů při jízdě z kopce vyřazuje na neutrál. Tento úkon však není doporučován. Při neutrálu se auto výrazněji rozjede a o to náročnější je jeho zpomalení nebo zastavení. Správné je ponechat zařazený rychlostní stupeň a ten volit podle hodnoty otáček. Díky tomu bude docházet k takzvanému brzdění motorem, což zamezí výraznému zrychlení. V případě elektrických vozidel je namístě využít intenzivní stupeň rekuperace, který bude auto zpomalovat a zároveň nabíjet.

S uvolněným brzdovým pedálem
Brzdit z kopce je pochopitelně nutnost, ale ne tak, že máme po celou dobu nohu na brzdovém pedálu. Tento postup vede k nadměrnému zahřívání brzd, což jim může výrazně uškodit. Vhodné je brzdit spíše krátkodobě, intenzivněji a poté brzdový pedál uvolnit. Tím se kotouče dostatečně ochladí a budou lépe připraveny k dalšímu brzdnému manévru. Takto by se mělo postupovat po celou dobu jízdy s kopce, s důrazem na to, aby se auto příliš nerozjelo.
Na doporučenou rychlost
U mnoha kopců najdeme značku, která upravuje maximální povolenou rychlost. Ta nižší je buď přímo nařízena, nebo je uvedena ve formě doporučené rychlosti. V obou případech je namístě respektovat dopravní značení a nenechávat automobil zbytečně více rozjíždět. Zastavit rychle jedoucí auto je problém i na rovině, natož při jízdě z kopce, kdy se brzdná dráha pochopitelně prodlužuje. Jedině optimální rychlost je cestou k bezpečnému zastavení. A to hlavně v případě neočekávané situace, která před námi nastane.
Zdroj: https://www.gunterchryslerdodgejeepramofmartinsville.com/what-to-do-when-driving-down-hills/