Škoda 440 Spartak slaví 60 let od začátku výroby

Šedesátiny, to už je řádné jubileum. A dnes jej slaví Škoda 440 Spartak, model lidového vozu. Nahradil typy 11011102 Tudor, které byly postavené na předválečném základu Škody Popular.

První vůz se ukázal zasvěceným 19. prosince, ale veřejnost jej poprvé spatřila až 1. května 1954. Od jména Spartak ale automobilka AZNP upustila a ponechala jen číselné označení 440 (čtyřválec s výkonem 40 koní). Motor OHV o objemu 1,1 litru měl ale předválečné kořeny taktéž v Popularu a poháněl zadní kola. Samonosné karoserie byly tehdy hudbou budoucnosti, zde byla centrální nosná roura s výkyvnými polonápravami. Nad ní byl páteřový rám, který nesl karoserii.

Mohlo by vás zajímat:  Volkswagen Passat slaví – kolik vozů bylo vyrobeno?

Vůz se dostal do výroby ale až o více, než rok později. Cena byla v tehdejší době velmi vysoká, automobily však stejně byly jen na poukaz. Navíc vozy pro český trh měly zprvu výrazně horší výbavu. Později se situace s výbavou zlepšila, nnvíc přibyl motor 1,2 l ze Škody 1201, verze s ním nesly název 445. Celkem se vyrobilo 85 tisíc vozů, do dnešních dnů jich ovšem přežil jen zlomek. Model byl pak doplněn kabrioletem 450. Vznikl i prototyp 440 Sport a 440 Roadster s aerodynamickou karoserií z vysokomýtské Karosy. Sériová verze 450 se atraktivního vzhledu sice nedočkala, ale dostala pod kapotu 2 karburátory, který zvýšili výkon základního motoru na 37 kW.

Mohlo by vás zajímat:  Paul Walker (1973-2013)

Konec výroby zastihl „Spartaka“ v lednu 1959. Nejednalo se však o úplný konec, ale spíše o facelift a přejmenování, kdy sedan dostal název Octavia, silnější verze pak dovětek Touring Sport a kabriolet se přejmenoval na typ Felicia, kdy výkonnější verze zase měla název doplněn slovem Super. Kromě jména a vzhledu se měnila částečně i technika. To už je ale jiný příběh.

Foto:coachbuild.com, skoda-auto.com, autowp.ru