Škoda Fabia Monte Carlo 1.0 TSI – česká stálice prošla modernizací

Škoda Fabia třetí generace, tento pětidvéřový hatchback prošel v nedávné době modernizací a nám aktuálně redakčním testem. Do rukou se nám dostala velmi slušivá verze Monte Carlo s litrovým přeplňovaným tříválcem a manuální pětistupňovou převodovkou.

Škoda Fabia je vozem, který brázdí silnice již od roku 1999. Její uplatnění na trhu je obrovské a ve společnosti je velmi oblíbeným vozem. Její třetí generace přišla na trh již v roce 2014, v březnu tohoto roku je však v Ženevě představeno její omlazení, chcete-li modernizace.

Již samotný mezigenerační skok z druhé generace na třetí Fabii výrazně pomohl, její optické snížení a rozšíření, stejně tak jako absence jisté vykulenosti přední partie, vozu velmi prospěla. Aktuální modernizace třetí generace je nejvíce patrná v přední partii vozu. Ta nyní disponuje poněkud ostřejšími rysy, které se nejvíce propsaly do nového tvarování předních světlometů nebo tvaru mřížky chladiče. Dále v rámci modernizace přicházejí také nové disky, nové zadní lampy a pár drobných změn zaznamenal také interiér.

Co se týče motorizace, Fabii si už neobjednáte v dieselovém provedení, o pohon vozu se po modernizaci starají pouze zážehové tříválcové motory o objemu jednoho litru. Jedná se o dvojici atmosférických MPI o výkonu 40 KW a 55kW a o dvojici přeplňovaných motorů o výkonu 70kW a 81kW, které jsou nově vybaveny filtrem pevných částic, který se chová jako bezúdržbový a měl by tedy vydržet po celou dobu životnosti motoru.

Zajímavostí modernizované Fabie je možnost, osadit jí osmnáctipalcovými koly. Tato kola si však vyžadují natolik nízké obutí, že podvozek, který je následně vystaven daleko větším rázům, musí být příslušně vyztužen. Jedná se tedy o jistou daň za krásu a její praktičnost nám ukáže až čas.

Vraťme se však ještě k vnějšímu vzhledu modernizované Fabie, její přední partie, jak jsem již avizoval, doznala ostřejších rysů, a ty jsou nejvíce patrné v předních lampách, které mohou nově disponovat technologií Bi-LED s funkcí přisvěcování do zatáček. Samotná přední partie okolo světel a masky působí daleko plošším dojmem, než tomu bylo před modernizací. Tvar předních světel je také daleko jednodušší, jejich spodní linie je striktně horizontální a dává tak efektně vyniknout „českému křišťálu“, který se právě v této části stará o denní svícení. Lehkou změnou prošla také maska, ta je po svých stranách nově tvarována a klínovitě se zařezává do předních světel. Přední partie modernizované Fabie si zaslouží kladné hodnocení, je povedená a jistě líbivá. Zadní partie, zde je patrná změna hlavně v zadních lampách, které jsou od vyššího stupně výbavy také vybaveny technologii LED a disponují tak nádherným světelným podpisem.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Trabant 1.1 Universal

Námi testovaný vůz v úpravě Monte Carlo disponoval červeno-černou velmi slušivou a elegantní kombinací. Základní „velvet“ červená je doplněna o výrazné černé prvky v podobě dvojice spoilerů předního nárazníku, černě lakovaných kol, dále černých lišt prahů, černých béčkových sloupků, černých krytů zpětných zrcátek, černého difuzoru zadního nárazníku s integrovanými decentními falešnými koncovkami výfuku a o efektně prolomené černé lízátko zadního okna s integrovaným brzdovým světlem. Monte Carlo Fabii opravdu sedne a decentnost této úpravy je jednoduše všudypřítomná.

Interiér námi testovaného vozu působil vcelku hodnotně. Kombinace černé a imitace karbonu ta jednoduše funguje, dále potěší i sportovní, ve spodní části zploštělý, tříramenný multifunkční volant, přes který ovládáte telefon, navigaci, jízdní asistenty, nebo se pohybujete v menu palubního počítače, jehož displej je umístěn mezi budíky otáčkoměru a rychloměru v kapličce před řidičem. Jasné a čistě horizontální dělení palubní desky je pro vozy značky Škoda typické, stejně tak jako dobrá ergonomie vnitřního prostoru. Střední části palubní desky vévodí 6,5 palcový dotykový displej palubního infotainmentu. Dále zde nalezneme klasické kruhové ovladače klimatizace. Tunel mezi sedadly pak disponuje klasickým voličem manuální převodovky a klasickou ruční brzdou. Verze Monte Carlo pak disponuje sportovními předními sedáky opět v černo-červené kombinaci, které celý interiér velmi příjemně oživují. Zavazadlový prostor Fabie nabízí příjemný základní objem o velikosti 330 litrů a v duchu hesla „simply clever“ je vybaven spoustou zajímavých a praktických řešení. Slabší stránkou interiéru jsou celkem tvrdé plasty palubní desky a pak jistá hlučnost signalizace zapnutých směrových světel, naopak za pochvalu u testované verze stojí černé čalounění stropu v kombinaci s velkým pevným panoramatickým prosklením střechy.

Námi testovaný vůz disponoval slabším z dvojice přeplňovaných motorů. Jeho výkon 70 kW je však pro Fabii dostatečný a až překvapivě potentní. Jedinou jeho stinnou stránkou je lehká absence výkonu při nízkých otáčkách, kterou pocítíte například při rozjezdu nebo v situaci, když zapomenete podřadit, jednoduše se motor trochu hůř sbírá odspodu, jakmile se však dostane do správných otáček (cca 1600 a více) je problém vyřešen. Na druhou stranu je nutné pochválit jeho projev, který je velmi kultivovaný. Velmi dobré je také odhlučnění kabiny, zde Vás motor, a to ani ve vysokých rychlostech, nikterak neotravuje svojí tříválcovou symfonií. S vyššími rychlostmi nemá tento tříválec sebemenší problém, jeho projev mě v rámci dálničního tempa nejedenkrát překvapil. Ke komfortu dálničního provozu přispěl, u testovaného vozu, také adaptivní tempomat. Podvozek Fabie je naladěn velmi neutrální, spíše komfortně. Jeho jistou neutralitu lze v kontextu s jeho širokým spektrem klientely jistě pochopit. Spotřeba testovaného motoru je hodně odvislá od Vašeho aktuálního stylu jízdy, při lehkém okreskovém tempu palubní počítač vykazuje hodnotu okolo 4,9 l/100km, pří dálničním tempu pak okolo 5,7 l/100km.

Mohlo by vás zajímat:  HYUNDAI TUCSON 2.0 CRDi, 4x4 – český oblíbenec

V základu, ve výbavě Active a s litrovým motorem MPI, jí pořídíte již od 259 900 Kč, námi testované Monte Carlo s litrovou přeplňovanou motorizací o výkonu 70 kW a manuální pětistupňovou převodovkou pak od 374 900 Kč.

Škoda Fabia zůstává i po své aktuální modernizaci, která ji jednoznačně prospěla, osvědčenou a jistou stálicí v tomto oblíbeném segmentu vozidel.

Komentáře