Škoda Octavia II

První generace novodobé Škody Octavie dosáhla očekávaných úspěchů, a proto nic nebránilo tomu, aby se Škoda rozhodla pro vývoj a následnou výrobu druhé generace. Ta se začala vyrábět v roce 2004 po debutu na ženevském autosalonu. Ve srovnání s první generací měla lepší pohonné jednotky i techniku, modernější design a robustnost karoserie.

 

Design

Nová generace vychází po designové stránce z předchůdce. Základem vzhledu je stále přední mřížka chladiče, která se přetransformovala u druhé generace z obdélníku na lichoběžník. Klasické blikače v blatnících byly integrovány do vnějších zpětných zrcátek. Zadní světlomety získaly dominanci, a proto se nově nachází i v bočních partiích vozu. S následujícími rozměry se pokouší konkurovat i automobilům střední třídy – délka 4572 mm, šířka 1769 mm a výška 1462 mm. Rozvor náprav byl navýšen z 2512 na 2578 mm. Liftback nabídne objem zavazadlového prostoru 560 litrů, po sklopení zadních sedadel se navýší na 1350 litrů.

Výbava

Octavia druhé generace se prodávala ve třech výbavových stupních – Classic, Ambiente a Elegance (stejné stupně objevíme i u první generace po faceliftu). Do standardní výbavy se zahrnuje elektromechanický posilovač řízení, čtyři airbagy či ABS. Naopak za příplatek je možné si pořídit dvouzónovou klimatizaci, ESP nebo třeba parkovací a dešťové senzory. Na pařížském autosalonu v roce 2006 měla debut Octavia s luxusní výbavou Laurin&Klement.

Další deriváty druhé generace

Později v roce 2004 se představila očekávaná Octavia Combi, která se odhalila společně s další variantou nabízející pohon všech kol. Octavia Combi 4×4 má pod kapotou vznětovou 1.9 TDI nebo zážehový 2.0 FSI. Praktický kombík disponoval základním objemem zavazadlového prostoru 580 litrů a po sklopení sedadel má krásných 1620 litrů.

Během roku 2007 byla odhalena verze Octavia Combi Scout, jež je určena pro lehčí terénní podmínky. Od normálního kombíku ho poznáme podle 17palcových kol, oplastované spodní části karoserie a zvětšené světlé výšky (180 mm). Celý podvozek má plastové kryty, které chrání například motor nebo převodovku. Octavia Combi Scout poskytne dvě pohonné jednotky – 2.0 PD TDI a 2.0 FSI. Obě mají k dispozici elektronicky řízenou spojku Haldex, ta rozděluje krouticí moment mezi nápravami dle aktuálních podmínek na silnici.

Mohlo by vás zajímat:  Přinášíme první srovnání tří nováčků v segmentu malých automobilů

Octavia RS

Rok 2005 – to byl ten správný čas pro představení ostré Octavie RS a to v provedení liftback i kombi. Na sportovní model je možné si vybrat z pěti barevných odstínů – Race Blue, Yellow Sprint, Red Corrida, stříbrná metalíza a černá perleťová barva. V motorovém prostoru nalezneme 2.0litrový zážehový přeplňovaný čtyřválec o výkonu 147 kW a točivém momentu 280 Nm. Liftback Octavia RS zrychlí na stovku za 7,3 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 240 km/h (kombi – 7,5 sekund a 238 km/h). Později se k benzínové jednotce připojil i vznětový 2.0 TDI s výkonem 125 kW (od roku 2008 byl k dispozici se vstřikováním common-rail a v nabídce se ocitla převodovka DSG).

Motorizace

Zpočátku montovala česká značka do druhé generace Octavie tyhle motory – 1.4 MPI (55 kW) nebo 1.6 MPI (75 kW) a dále 1.6 FSI (85 kW) nebo 2.0 FSI (110 kW) – oba s přímým vstřikováním. Dieseloví nadšenci uvítají 1.9 TDI-PD (77 kW) nebo 2.0 TDI-PD (103 kW).

Po modernizaci v roce 2009, kdy motor 1.6 FSI byl nahrazen 1.4 TSI (90 kW), vypadala motorová škála následovně:

Zážehové                                                                                           

1.2 TSI – 77 kW/175 Nm

1.4 MPI – 55 a 59 kW/126 a 132 Nm

1.4 TSI – 90 kW/200 Nm

1.6 MPI – 75 kW/148 Nm

1.8 TFSI – 118 kW/250 Nm

2.0 FSI – 110 kW/200 Nm

Mohlo by vás zajímat:  Volkswagen chce změnit dosavadní pozice Škody a Seatu

2.0 TFSI – 147 kW/280 Nm (určeno pro RS)

Vznětové

1.6 TDI – 77 kW/250 Nm

1.9 TDI PD – 77 kW/250 Nm

2.0 TDI PD CR – 81 kW/280 Nm

2.0 TDI PD – 103 kW/320 Nm

2.0 TDI PD – 125 kW/350 Nm (pro RS)

2.0 TDI PD CR – 125 kW/350 Nm (RS)

Modernizace (rok 2009)

Čtyři roky po debutu druhé generace Octavie proběhla modernizace. Ta přinesla krom výše zmíněných motorizací také kosmetické úpravy na přední masce, světlometech, blatnících a v interiéru. Verze Octavia RS získala nově xenonová světla, přepracovaný zadní i přední nárazník s LED světly pro denní svícení a samozřejmě ubyla i na váze – s benzínovým motorem „ztratila“ 20 kg a s dieselovým 15 kg. Octavia Scout se dočkala pouze kosmetických změn, převážně v oblasti plastových chráničů. Do nabídky přibyl odstín Rosso Brunello i mlhovky s natáčecím systémem do zatáček. O rok později, neboli v roce 2010, se do motorizací přidal i čtyřválec 1.2 TSI (77 kW) spojený se šestistupňovou manuální převodovkou. Zmodernizovanou Octavii II poznáme na silnicích především podle větších předních světlometů, ve kterých je na boční straně vyryt název modelu.

Druhá generace se loučí

Po ukončení výroby první generace Octavie v roce 2010 bylo jen otázkou času, kdy se na trhu objeví nová Octavia Tour. A skutečně se tak stalo, druhá generace vystřídala tu první a prodává se na našem trhu ve výbavovém stupni Prima a s jedinou pohonnou jednotkou – 1.6 MPI (75 kW). Druhá generace se prozatím ještě prodává, ale už brzy ji vystřídá třetí generace Octavie, která se představila 11. prosince  2012 v Mladé Boleslavi.

Fotogalerie: wikipedia.org, netcarshow.com