Škoda Octavia RS 245 2.0 TSI DSG – 245 koní do každé rodiny

Škoda Octavia RS 245, aktuálně nejsilnější Octavie a naše redakční vozidlo minulého týdne. Model Octavie je mezi řidiči velmi oblíbeným vozem, který disponuje širokým spektrem svých uživatelů. Dále také bývá snem nejedné početné rodiny, ve výsledku se totiž pořád jedná o celkem dostupný vůz, který nabízí velmi dobré zpracování, širokou paletu motorizací a v neposlední řadě velký vnitřní prostor.

Octavie s označením RS byly vždy pomyslným vrcholem tohoto modelu. A není tomu jinak ani u testovaného vozu. Ke všem výše zmiňovaným pozitivům si tedy navíc přidejte výkonný motor.

RS 245 a její vnější vzhled

Má původní názorová nestálost v lehce kontroverzním čtyřokém provedení její přídě, se celkem rychle posunula na stranu zastánců tohoto vzhledu. Navíc v kontextu s „eresovým“ provedením a s jeho ostře řezanými liniemi dává toto pojednání předních lamp, zase o něco větší smysl než u klasických lidovějších verzí. RS 245 poznáte podle černě lakovaných doplňků jako jsou například zpětná zrcátka, výfuky, maska chladiče nebo černé „véčko“ před nápisem RS (u ostatních RS je pak véčko zelené). Designovou parádou jsou pak devatenáctipalcová kola, která disponují co do velikosti a tvaru velmi výraznými otvory. Po stránce vnějšího designu je aktuální podoba „eresové“ Octavie jednoznačně povedená.

Dynamické rysy modelu RS jsou z vozu jasně patrné a nepřehlédnutelné, přesto velmi oceňuji, jak decentně vůz ve výsledku působí. Přední partie disponuje širší maskou chladiče, nebo nově tvarovaným, širším nárazníkem. Zadní partie také působí velmi jednoduše a čistě, přesto z ní cítíte jistou dravost, kterou zařizují prvky jako černé koncovky výfuku integrované do černého difuzoru nárazníku, nebo zadní spoiler.

Interiér

Interiér vozu vám samozřejmě nabízí veškeré prvky klasické Octavie, kterým převážně dominuje velký vnitřní prostor. Prostorem na zadních sedadlech a v zavazadlovém prostoru jsou vozidla této značky všeobecně pověstná. Kvalitní užité materiály a výborná vnitřní ergonomie, to jsou další atributy, na které jsme si již od automobilky Škoda zvykli.

RS 245 disponuje striktně černým interiérem, který je oživen pouze červeným obšitím jednotlivých prvků interiéru, kterými jsou volant, volič automatické převodovky, nebo samotná sedadla s nápisem RS. Ta jsou vyvedena v kombinaci alcantary a kůže. Přední sedačky se sportovním vzhledem sice disponují bočním vedením, ale ve výsledku se jedná o jistý kompromis mezi jejich sportovností a užitnou vlastností. Rozhodně bych se v nich nebál cestovat na nějakou delší trasu. Poněkud strohé (za mě však jedině dobře) palubní desce vévodí displej palubního infotainmentu, u testované verze se jednalo o systém Columbus s 9,2 palce širokým dotykovým displejem. Celý systém lze pak samozřejmě díky mobilnímu telefonu, nebo SIM kartě připojit k internetu. Přes Škoda Connect se pak můžete dozvědět mnoho zajímavých informací o vašem vozidle přes webové rozhraní. Další zajímavostí RS 245 je pak možnost jisté personalizace nastavení vozu. Octavia RS 245 není žádnou výjimkou a ano i ona disponuje mnoha clever řešeními. Já osobně jsem nejvíce ocenil její bohatý síťový program, který je k dispozici v tradičně objemném zavazadlovém prostoru.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Lexus CT 200h F SPORT - Jediný svého druhu

Motorizace a jízdní vlastnosti

Základem této škodovácké rakety je přeplňovaný čtyřválcový dvoulitr TSI, který však disponuje mnoha originálními komponenty. Oproti slabší benzínové eresové verzi je vybavena jiným výfukem, sáním, písty nebo úplně jiným turbem. Nové turbo disponuje novou technologií, která RS 245 bohužel ochudila od efektu „střílení do výfuku“.

Testovaná RS 245 disponuje, jak je již z názvu patrné, 245 koňmi (180 kW). Základní benzínové „ereso“ nabídne „pouhých“ 169 kW a naftové potom 135 kW. Všechny motorizace se pak pojí jak s automatickou, tak manuální převodovkou, naftová verze je pak navíc k dostání i s pohonem 4×4.

Námi testovaný vůz byl vybaven sedmistupňovým DSG automatem, který fungoval jednoznačně na výbornou. Právě DSG automat a adaptivní podvozek DCC mají za následek obrovskou univerzálnost a umí vám nabídnout hned několik jízdních poloh vozu. Od režimu Eco, Comfor, Normal, až po režim Sport a Individual. To vše jsou polohy, ve kterých se převodovka, řízení, reakce na plyn a podvozek chovají odlišně. Od klidného, jemně se ovládajícího vozu až po ostrou bestii, která při podřazení dává automatické meziplyny. To vše jsou polohy RS 245.

Výkon 180 kW se přenáší pouze na přední nápravu, proto je RS 245 vybavena systémem elektrohydraulického samosvorného diferenciálu přední nápravy (VAQ), který u vozu zajišťuje plynulý přenos točivého momentu, a to v kontextu s dostatečnou trakcí.

VAQ disponuje elektrohydraulicky ovládanou lamelovou spojkou, která principiálně připomíná mezinápravovou spojku Haldex. Ta je umístěna mezi diferenciálem a pravou polovinou hnací nápravy a dle aktuální situace umí poslat až 100% hnací síly na jedno z předních kol.

Můj poslední jízdní zážitek s výkonově potentní škodovkou byl s 206-ti kW Superbem Sportline, který také disponoval dvoulitrovým TSI a automatickou převodovkou DSG. Jeho devizou, alespoň pro mě, byl jeho pohon 4×4. Přenesení tohoto výkonu na obě hnací nápravy mi po stránce jízdního projevu přijde jednoduše vyváženější.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Nissan Note

Předpokládám, že výkon testované Octavie jsem díky aktuální nepřízni počasí, využil tak na 90%, rezerva tam zcela jistě byla. Přesto mi, ale v rámci testovacích jízd, vytvořila  nejednu vrásku na čele. 245 koní na přední nápravě je už prostě znát, zde je zapotřebí pochválit systém VAQ, který daný výkon mezi přední kola distribuuje naprosto znamenitě.  Za zmínku stojí také přítomnost systému Launch Control, který funguje také bezchybně, ideálně však na suchém povrchu. Podvozek vozu je jistý, jak jsem již zmiňoval, také adaptivní. Univerzálnost vozu se také projevuje na jeho spotřebě, při klidné jízdě se budete klidně pohybovat okolo 9-ti litrů. Čistě městský provoz vystřelí spotřebu k 11-ti litrům, no a s každým dalším ostrým kilometrem spotřeba celkem logicky stoupá.

Trocha upřímnosti by vozu neuškodila v jeho zvukovém projevu, v režimu sport vás klame umělým zvukem motoru, který lze samozřejmě vypnout, ale daleko více bych ocenil nějakou aktivní klapku výfukového potrubí.

Hodnocení 

RS 245 s šestistupňovým manuálem startuje na 766 900 Kč, sedmistupňový DSG automat pak pořídíte od 816 900 Kč. Příplatková výbava v podobě například vyhřívaného čelního skla, parkovacího asistentu, ozvučení Canton, vyhřívání předních i zadních sedadel, devatenáctipalcových kol XTREME, nebo Paket Multimedia, Traveller Assist umí s pořizovací cenou ještě pěkně zamávat.

Škoda Octavia RS 245 je pomyslnou třešničkou na dortu tohoto modelu. Já si na ní nejvíce cením její univerzálnosti. Jedná se o vůz hned několika tváří. Její adaptivní podvozek umí být v kontextu s devatenáctipalcovými disky s nízkorpofilovým obutím na straně jedné velmi komfortní a na straně druhé velmi tuhý a sportovní. Do rukou pak dostáváte velmi výkonný vůz, který umí potrénovat vaše řidičské schopnosti.

Komentáře