Škoda představila novou Fabii ze všech stran

Z pohledu českého fanouška nejočekávanější novinka letošního podzimu je oficiálně tady! Škoda si přestala hrát na kočku a myš s postupným odhalováním nové Fabie a po sedmi po sobě jdoucích teaserech konečně ukázala malý hatchback jako celek.

Novinka nevypadá špatně – v porovnání se současnou druhou generací, která je často kritizována za neúměrnou disproporčnost, vypadá trojka skutečně dobře, k titulu největší kráska segmentu jí však něco chybí. Jak napovídaly již teasery od minulého týdne do včerejška, notnou dávku inspirace si Fabia vzala z větších sourozenců Rapidu a Octavie. Maska chladiče je přímo propojená se světlomety s LED diodami pro denní svícení, boční profil doprovází linie Tornado, usměrňující například za deště proudění vzduchu, no a v zadní i přes veškeré ostré linie prostě vidíme původní první generaci Fabie, jejíž design se dá označit za nadčasový. Na kráse vozu jistě přidává také povedená modrá barva karosérie v kombinaci se 17palcovými koly, která však budou u nižších výbav nahrazena o 3 palce menšími disky.

Mohlo by vás zajímat:  Více sportovnosti, více síly, více potěšení z jízdy: Audi S3 Sportback a S3 Limuzína

Další informace o motorech či technice víme již z dřívějška, proto si připomeňme, že Fabia stojí na upravené platformě PQ26 a je o 8 mm kratší, 31 mm nižší a 90 mm širší než předchůdce. V celkové řeči čísel to znamená 3992 mm na délku, 1467 mm na výšku a 1732 mm na šířku. Rozvor náprav o délce 2470 mm zaznamenal prodloužení o 5 mm a zvětšil se i rozchod kol – o 30 mm vpředu a 31 mm vzadu. Kufr pojme v základní konfiguraci 330 litrů (+ 15 litrů), naopak po sklopení zadních sedadel jen 1150 litrů (- 30 l). Vůbec poprvé se u nejlehčího modelu dostane pohotovostní hmotnost pod jednu tunu, konkrétně na hodnotu 980 kg.

Pod kapotou najdeme motory, vycházející z techniky modelů s platformou MQB. Mezi zážehovými motory se jedná o tříválce 1.0 MPI s nepřímým vstřikováním paliva a výkonem 60 nebo 75 koní, respektive čtyřválce 1.2 TSI s přímým vstřikováním paliva a přeplňováním turbodmychadlem o výkonu 90 nebo 110 koní. Pokud máte raději naftu, budete volit jednu ze tří výkonových variant (75, 90, 105 koní) nového tříválce 1.4 TDI s hliníkovým blokem motoru a přímým vstřikováním paliva Common Rail. Všechny motory přenášejí svůj výkon na přední kola pomocí pětistupňové manuální převodovky, pouze v případě silnější 1.2 TSI je v základu šestistupňový manuál. K nejsilnějšímu TSI a prostřednímu TDI navíc Škoda nabídne příplatkový sedmistupňový automat DSG. Vůbec nejekologičtější verzí nové Fabie bude GreenLine se vznětovou čtrnáctistovku TDI o výkonu 75 koní a spotřebou 3,1 l/100 km (díky nejrůznějším ekologickým úpravám), která však přijede až koncem roku 2015.

Mohlo by vás zajímat:  SsangYong ukáže v Ženevě evropskou verzi MPV Korando Turismo

Jakkoliv ještě neznáme podobu interiéru, již z dřívějška víme, že u vyšších verzí výbavy bude v základu třetí Fabie figurovat multimediální systém MIB s 6,5palcovou dotykovou obrazovkou. Ruku v ruce s multimediálním systémem půjde také příplatková funkce MirrorLink, která chytrým telefonům s operačním systémem Windows či Android dovolí pomocí USB propojit mobil s infotainmentem a promítnout na něj navigaci (Fabia jí nebude vybavena ani za příplatek) nebo informace o volání. S touto funkcí je spojena také stahovatelná aplikace Smartgate, přes kterou lze vidět například přetížení nebo úspornost jízdy.

Mohlo by vás zajímat:  Bude ikonický Ford Mustang ve 4 dveřové variantě? Spekulace neutichají

Z dalších elektronických pomocníků Fabia dostane omezovač rychlosti, bezklíčkový vstup, hlídač únavy, multikolizní brzdu, automatická světla a stěrače nebo zadní parkovací kameru. V základní výbavě se objeví šestice airbagů, ESP a konečně také centrální zamykání. V příplatkové komfortní výbavě najdeme panoramatickou střechu, naopak xenonová světla byste hledali marně. 

Výroba se v Mladé Boleslavi rozběhne koncem měsíce, první zákazníci pak vůz dostanou na podzim, těsně po premiéře na pařížském autosalonu. Kromě hatchbacku přijede i praktičtější kombi, naopak sportovní verze RS v plánu není.

Zdroj: Škoda