Škoda v laboratoři nedaleko Boleslavi podrobí vozy stejným testům jako Euro NCAP.

Crash Laboratory Škoda Auto, Úhelnic, Škoda Octavia Iv

Společnost Škoda Auto uvedla do provozu vysoce moderní crashovou laboratoř. Zkušebna, která se nachází u testovací dráhy v Úhelnici nedaleko Mladé Boleslavi, je dimenzována na všechny známé scénáře nárazových zkoušek, v první řadě na nové předpisy European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) platné od začátku roku 2020. Osvětlovací systémy na bázi LED diod a nejmodernější kamerová technika poskytují vysoce kvalitní dokumentaci všech crash testů a zároveň umožňují výraznou úsporu energie. Pro manipulaci s elektromobily po nárazové zkoušce ŠKODA AUTO nově zřídila vlastní zónu. V nové laboratoři bude v budoucnosti možné provádět zkoušky pasivní bezpečnosti jak modelů značky ŠKODA, tak i vozů ostatních značek koncernu Volkswagen.

Christian Strube, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO za oblast technického vývoje, vysvětluje: „Naše nová crashová laboratoř nám umožňuje ještě rozsáhlejší a reálným podmínkám bližší simulace nehod a vytváří tak důležitý základní technický předpoklad k tomu, abychom mohli vysokou úroveň bezpečnosti našich vozů ještě dále zvyšovat. Zkušební zařízení kromě toho splňuje také veškeré technické požadavky pro testy elektromobilů. V příštích letech budeme kapacity pro nárazové zkoušky dále postupně rozšiřovat. S naší crashovou laboratoří opět přebíráme další část odpovědnosti v rámci celého koncernu Volkswagen“.

Mohlo by vás zajímat:  Hackování vozů Tesla? Bylo velmi úspěšné!

Oproti dosavadní zkušebně má nová crashová laboratoř více než dvojnásobnou velikost. Zkušební hala je přes 180 metrů dlouhá. Samostatná hala disponuje speciálními zařízeními pro práci s elektromobily. Kapacita laboratoře roste společně s požadavky pro testované vozy a ŠKODA AUTO tak bude kapacitu rozšiřovat i v následujících letech.

Zdroj obrázku: Tiskové materiály Škoda

Srdcem laboratoře je elektrický pohonný systém, který urychlí dvě čelně proti sobě jedoucí vozidla, každé o hmotnosti až 3,5 tuny na rychlost až 65 km/h nebo jedno vozidlo o hmotnosti až 3,5 tuny na maximální rychlost 120 km/h. Další testovací zařízení zahrnuje například vysoce moderní saňový vozík tzv. „Flying Floor“, jehož pomocí se urychlují vozy pro důležitou zkoušku bočního nárazu na kůl. K zařízením zkušebny patří také statický simulátor převrácení, bariéra pro čelní náraz s malým přesazením tzv. „Small Overlap“, bariérové vozíky pro nárazy zezadu a pro crash Car to Car podle nejnovějších požadavků Euro NCAP. Měřicí siloměrná stěna měří síly vznikající při nárazu. Pro případ neočekávaných událostí spojených s poškozeným elektrovozem vybudovala společnost ŠKODA AUTO samostatnou budovu se zařízením pro nouzové zaplavení vozidla. Navíc ŠKODA AUTO zahájila nový projekt pro sběr veškerých dat v digitální podobě. Mnoho zkouškových dat se již zaznamenává pouze pomocí tabletu.

Mohlo by vás zajímat:  Brzdnou dráhu ovlivní jak rychlost, tak i druh pneu a hloubka dezénu

Posádku testovacích vozidel simuluje devět dospělých a čtyři dětské figuríny různých konstrukcí. Figuríny jsou do vozidel umísťovány s pomocí optického zařízení, přičemž správné držení jejich těla se měří statickou fotogrammetrií. 20 statických vysokorychlostních kamer a 30 „on board“ vysokorychlostních kamer – všechny disponující rozlišením HD – dokumentuje průběh a výsledky nárazových zkoušek. Aby dodaly optimální kvalitu obrazu, instalovala ŠKODA AUTO nový osvětlovací systém na bázi LED diod s intenzitou světla 100 000 luxů.

Jakub Horák

O Jakub Horák

Kontakt na autora: jakub.horak@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora