Slovenský e-shop na známky nestojí uváděných 70, ale téměř 300 milionů

Když se zveřejnila informace o zakázce na e-shop za 401 milionů, dávalo se za vzor Slovensko, které ho prý vytvořilo za 70 milionů. To je ale velký omyl. Ve skutečnosti jejich e-shop atakuje hranici 300 milionů korun. Najednou už rozdíl s plánovaným e-shopem u nás není až tak velký, jak se na první pohled zdálo. O tomto skutečném čísle se však téměř nemluví.

Proč se říká že stál 70 milionů?

Právě číslo 70 milionů se uvádí jako suma, kterou měl slovenský e-shop na dálniční známky stát se vším všudy. Pravdou ale je, že tato částka zahrnuje pouze náklady na jeho vytvoření a uvedení do provozu. Tedy naprogramování, napojení a následně oficiální spuštění. A nic více. Zapomínat však nelze na to, že každý provoz internetového obchodu něco stojí. A tady to bude podstatně více než u jakéhokoliv běžného obchodu, kde pravidelně nakupujete.

Kolik stojí slovenský e-shop na známky ve skutečnosti?

Slovensko sice na první pohled podepsalo podstatně výhodnější smlouvu, ale zapomíná se uvést, že tamní provozovatel e-shopu má nárok na provizi ve výši 2,7 procenta z celkových tržeb e-shopu. Tolik dává Slovensko z každé prodané známky provozovateli systému, který z těchto peněz zajišťuje provoz. Podle dostupných informací to v roce 2018 bylo 50 milionů. Nepředpokládáme, že by toto číslo mělo být v následujících letech nižší.

Porovnejme s vysoutěženou cenou v ČR

V České republice měl stát e-shop na dálniční známky 401 milionů korun. V této ceně je nejenom jeho vytvoření, ale také provoz na čtyři roky. Slovensko dalo v tomto případě 70 milionů za vytvoření a další čtyři roky zaplatí na provizích zhruba 200 milionů. Celkově tak atakujeme částku 300 milionů za čtyři roky provozu jejich e-shopu. Najednou se dostáváme na čísla, která sice stále jsou rozdílná, ale už ne tak markantní, jak se na samotném počátku zdálo. Tím samozřejmě neříkáme, že by cena nemohla být jinde, což potvrdila i řada expertů. Pouze poukazujeme na to, že Slovensko na tom není s cenou až tak lépe, jak se prezentuje.

Komentáře
Mohlo by vás zajímat:  Peugeot odhalil kompaktní čtyřdveřové kupé

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora