Slunečné počasí zajistí novému Hyundai Sonata energii až na 1300 km jízdy ročně

Automobilka Hyundai představila v březnu na autosalonu v Soulu nejnovější generaci modelu Sonata. Velký poprask způsobila nová hybridní verze, která disponuje střechou, pokrytou solárními články. Solární energie přidá Sonatě pěkné zvýšení dojezdu, má to ale menší zádrhel.

Jak to tedy je se solární energií?

Nový Hyundai Sonata se může pochlubit něčím, co ještě před pár lety bylo pouhé sci-fi. Střecha vozu je pokryta amorfním fotovoltaickým panelem, který díky sluneční energii dobíjí autobaterie. Jedna z nevýhod, která je patrná už z rozměrů vozu je to, že střecha není žádná velká plocha, a tak nemůžeme čekat žádné velké zázraky. Každopádně dle dostupných informací by solární střecha mohla dodat dostatečné množství energie na 1300 kilometrů jízdy.

Má to ale háček

Bohužel není to jen tak, aby auto fungovalo opravdu tak, jak tvrdí vývojáři, mělo by stát každý den šest hodin na slunci. Udávaný počet kilometrů, tedy 1300 km je kilometrová dotace za celý rok. Každopádně z roční hodnoty můžeme vypočítat, kolik kilometrů získá auto za jeden slunečný den. Pokud tedy vše spočítáme, dostaneme se k jednoduchému výsledku. Jeden slunečný den, při dodržení všech požadavků, tedy 6 hodin na slunci by mělo auto vyprodukovat dostatek energie na 3,50 km jízdy. To už sice nezní tak megalomansky, každopádně každý kilometr zdarma je dobrý.

Elektromotor pro lepší řazení

Solární dobíjení není to jediné, co nový model přináší. Vůz se dočkal nového systému Active Shift Control, což je novinka, která v poslední době hýbe světem hybridů. Zmíněný systém umožní pomocí elektromotoru regulovat otáčky motoru a převodovky. Počítač ve vozidle se pak snaží dodávat energii na hřídele, aby motor neztrácel otáčky a přeřazování se stalo jednodušším, jemnějším a rychlejším, a to až o 30 %. Systém by měl zajistit také snížení spotřeby a efektivnější využití točivého momentu vozu.

Mohlo by vás zajímat:  Kia Soul 2013 v elektrické verzi

A jak je na tom motor?

Pod kapotou Sonata ukrývá zážehový dvoulitr se 112 kW a elektromotor s 38 kW. To není moc, oproti nejnovějším hybridním počinům konkurenčních značek, každopádně kombinovaný výkon systému se dostává na 195 koní.
Sonata se drží trendu a upouští také od manuální převodovky. Motory fungují s dnes již klasickou šestistupňovou automatickou převodovkou. Spotřeba automobilu by se měla dostat na příjemných 5 l na 100 km. To vůbec není špatná spotřeba. Bohužel pro nás, Hyundai se nechystá dovážet novou Sonatu do Česka, takže budeme muset shánět jinde.

Komentáře