Slyšeli jste o motoru RCCI? Kombinuje výhody naftových i benzinových

Když pomineme elektromotory, tak musíme říci, že v současných vozech najdeme motory benzinové, nebo naftové. To je v podstatě zažitý standard. Pro první variantu se používá označení zážehové, zatímco pro druhou vznětové. Je to dáno hlavně jejich principem, pokud jde o nutnost zapálení daného paliva. Nyní to však vypadá, že se dané dělení bude muset upravit. Proč?

Byl představen motor s označením RCCI

Už v nadpisu našeho článku jsme vás nalákali na to, že došlo k představení motoru s označením RCCI, kteří přináší jeden unikát. Jde vlastně o kombinaci motoru benzinového a naftového. Než se na něho podíváme blíže, je dobré zmínit ještě několik faktických informací.

Ty hlavní se rozhodně týkají toho, že s motorem přišla Wisconsinská univerzita. Ta zakončila dlouholetý vývoj agregátu, pro který je používaná zkratka RCCI, což znamená Reactivity Controlled Compression Ignition. Toto označení vzniklo s ohledem na princip, ke kterému v motoru dochází. Mísí se zde totiž palivo vysoce reaktivní a palivo nízce reaktivní. Tedy paliva, u kterých dochází k samovznícení snadno a špatně. A toto všechno vede k tomu, že zde dochází ke kombinaci nafty a benzinu.

Mohlo by vás zajímat:  Audi TT přijíždí s novým základním motorem

Nejenom klasická paliva

RCCI je tedy motorem, ve kterém dochází zároveň ke spalování benzinu a nafty. Při vývoji však bylo dbáno i na celkovou univerzálnost v tom, aby místo benzinu bylo možné používat třeba etanol, nebo zemní plyn. I to jsou druhy paliv, které jsou takzvaně nízko reaktivní. To může výrazně rozšířit použití tohoto motoru i v souvislosti s využíváním takzvaných alternativních paliv.

Jak motor RCCI funguje?

Popišme si jednoduše princip toho, jak tento motor funguje. Rozhodně nechcete zacházet do různých technologických složitostí. V principu jde o to, že první fází je nasátí vzduchu a benzinu. A to v určitém poměru, což ovlivňuje řídící jednotka, podle aktuální zátěže. Následně dojde k vstříknutí nafty, a to opět v přesném množství, které je nezbytné k tomu, aby byl odstartován proces hoření. Tento postup zajistí, že ve spalovací komoře dojde k tomu, že zde třikrát vzroste tlak. A to je velmi pozitivní zpráva. Proč?

Mohlo by vás zajímat:  Stanoví nový Koenigsegg světové rekordy stejně jako jeho předchůdce? Cíl je jasný!

Ohromující efektivita

Když porovnáme efektivitu motoru RCCI se současnými nejefektivnějšími motory, tak musíme říci, že je dalece překonává. Wisconsinská univerzita uvádí, že v laboratorních testech bylo dosaženo účinnosti okolo šedesáti procent. I když se to na první pohled nezdá moc, připomeňme, že jedny z nejefektivnějších turbodieselových motorů atakují číslo okolo čtyřiceti.

Motor má i svá negativa

I když to vypadá, že se jedná o naprostý unikát, je třeba se držet při zemi. Motor RCCI je totiž celkem komplikovaným agregátem. Už jenom proto, že ve svém voze budete muset mít hned dvě nádrže a logicky budete muset tankovat i dva druhy paliva. Toto by však mohla pomoci vyřešit kombinace nafty a CNG, což dnes už v podstatě existuje – jenom s tím rozdílem, že jde o CNG a benzin.

Mohlo by vás zajímat:  VW a šestiválcové turbo – seznamte se s novými SUV

Ona větší komplikovanost je však spojena s tím, že auto má dva palivové systémy, což výrazně zvyšuje nutnost údržby, stejně jako je s nimi spojena i nákladnější výroba. Sečteno, podtrženo, právě vysoké náklady mohou znamenat, že i když motor dosahuje výraznější efektivity, v porovnání se všemi náklady nemusí být výhodnějším řešením ani při dlouhých nájezdech.

Nejde o první pokus

Univerzita ve Wisconsinu není jediným místem, kde je patrná snaha o zvýšení efektivity motorů. Příkladem je automobilka Mazda, která má ve vývoji motor SPCCI. Jeho unikátem je to, že sice spaluje benzin a jsou využívány svíčky, ale svou technologií se dá spíše zařadit do kategorie vznětových.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora