V roce 1998 se začala psát historie dost možná nejznámějšího městského auta. Tehdy ještě jako City Coupé a City Cabrio vyjel na trh první automobil s logem Smart. V průběhu let se první generace přejmenovala na ForTwo a v roce 2007 následovala generace druhá. Po sedmi letech však i v Daimleru naznali, že je čas na změnu a proto se dnes ukázala třetí generace Smartu ForTwo.
Recept je pořád stejný – na minimálním půdorysu s minimální rozměry udělat maximálně efektivní auto pro běžný provoz v přeplněném velkoměstě. K tomu navíc musí vypadat stylově, což se při pohledu na nový ForTwo jednoznačně povedlo. Je patrné, že hlavní inspirací byly koncepty jako FourJoy, ForSpeed nebo ForVision. Velká přední světla v sobě mají integrované LEDky pro denní svícení, na přední masce se strukturou včelí plástve se vyjímá nové logo automobilky a v zadní části zaujmou taktéž nová světla, která poprvé nejsou rozdělena do dvou na každé straně. Jako u každého Smartu, ani malému ForTwo nechybí bezpečnostní rám Tridion, který je navíc lakován do jiné barvy než karosérie (celkem 40 laků karosérie).
Hlavním prvkem interiéru je bezpochyby přístrojový panel, tvořený 3,5palcovým barevným displejem a analogovým rychloměrem. Druhý displej se nachází na středovém panelu, ten však patří rádiu či ve vyšších výbavách navigaci. Palubní deska i dveřní panely jsou potaženy látkou, která může být vyvedena v několika barvách. Za příplatek je k dispozici multifunkční volant, přes který může být ovládáno rádio nebo navigace, nebo vůbec poprvé také audio JBL se zesilovačem o výkonu 240 W a osmi reproduktory.
Hned na začátku jsem mluvil o minimálních rozměrech, takže rozhodně stojí za zmínění, že ForTwo má na délku 2,69 metru, na šířku 1,66 metru, na výšku 1,55 metru a jezdí na rozvoru o délce 1873 mm. Délka interiéru jednoho z nejmenších aut na trhu je 2011,6 mm a poloměr otáčení je špičkových 6,95 metru. Do kufru se podle oficiálních údajů vejde 260 litrů, pokud bychom počítali objem až po střechu pak dokonce 350 litrů.
Díky rozšíření rozchodu kol o 100 mm došlo nejen k posunutí kol víc do rohů automobilu, ale rovněž ke zlepšení agility a jízdních vlastností. Přední náprava využívá zavěšení MacPherson, vzadu najdeme novou nápravu De-Dion, která poskytuje dostatek komfortu posádce automobilu. Řízení používá systém Direct-Steer s variabilním převodem a elektrickým posilovačem řízení pro větší požitek z jízdy. Za příplatek je k dispozici sportovní podvozek, který je nižší a tužší. Na výrobu karosérie bylo použito větší množství vysokopevnostní oceli a zlepšeny byly rovněž deformační zóny. V základní bezpečnostní výbavě nechybí ESP či systém Crosswind Assist, který dokáže automaticky brzdit v krizové situaci
Pod kapotou najdeme, díky technické příbuznosti s Renaultem Twingo, atmosférický litrový tříválec o výkonu 71 koní s točivým momentem 91 Nm nebo turbem dopovaný tříválec o objemu 0.9 litru s výkonem 90 koní a točivým momentem 135 Nm. V budoucnu se dočkáme také základního benzínového motoru o výkonu 60 koní. Motor je samozřejmě uložen vzadu a poháněna jsou zadní kola přes pětistupňový manuál nebo šestistupňový dvouspojkový automat.
Výbava bude od začátku rozdělena do stupňů Passion, Prime a Proxy, přičemž po omezenou dobu bude k dispozici speciální Edition #1, která nabídne několik designových prvků jako například bezpečnostní rám v oranžovém odstínu Lava v kombinaci s bílou karosérií. Cena nemá přesáhnout 11 000 euro (cca 300 000 Kč).
##smart_fortwo##
Zdroj: Smart