Smog v Praze? Pomůže ho vyřešit zákaz vjezdu automobilů

Waters 3139905 960 720[1]

Není to tak dávno, co začalo Německo aktivně hovořit o tom, že zakáže vjezd některým dieselovým automobilům do měst. Tedy těm, které neplní nejpřísnější emisní normy. Důvody jsou celkem jasné – jde o snahu vyřešit problémy se smogem. Česká republika sice nechce jít stejnou cestou, ale i ta plánuje opatření, která by se mohla dotknout mnohých řidičů. A i když smogová situace je nejhorší hlavně na Ostravsku, plány na regulaci vznikají hlavně pro Prahu. Jaký regulační plán se chystá?

Zákaz vjezdu poloviny aut

Pokud se podíváme na nejpřísnější opatření, tak bude celkem tvrdé. Cílem totiž bude zakázat vjezd více než polovině automobilů. První opatření se bude týkat zákazu pro všechna vozidla, která váží více než 6 tun. Pokud dojde k vyhlášení kritické smogové situace, budou mít do Prahy zákaz vjezdu.

Ještě zajímavější, ale v negativním slova smyslu, to bude v souvislosti s osobními vozidly. Zde bude zakázán příjezd hned polovině z nich. Jak se bude vše regulovat? Je to jednoduché. Podle SPZ. Plány počítají s tím, že bude rozhodovat poslední číslice značky. Tedy to, zda budou mít zákaz vjezdu vozy se sudou značkou, nebo naopak vozy se značkou končící na číslo liché.

Mohlo by vás zajímat:  Český trh - Novinky 31. týdne

Už nyní se samozřejmě objevují plány na to, jak budou řidiči dané nařízení obcházet. Spíše se ale týkají těch movitějších. První rady jsou spojeny se situací, kdy má rodina k dispozici dvě auta. Když si zajistí značky, kdy jedna bude končit lichým a druhá sudým číslem, může se cestující rozhodnout, jaké auto bude pro cestu do Prahy to pravé. Druhým řešením jsou SPZ na přání. Zde není nutné riskovat s čísly, jelikož ideální bude použít na konec značky písmeno a problém je vyřešen.

V plánu budou objízdné trasy i další alternativy

Krizový plán nepočítá jenom s tím, že pevně označí ty typy SPZ, které nebudou moci do města. V plánu je také to, že budou po městě vyznačeny objízdné trasy, budou označeny úpravy dopravního značení, stejně jako by mělo dojít i k tomu, že budou označeny přesné uzavírky, ale i to, kam mají řidiči svou cestu směřovat, kde mohou nechat auto a následně přesednout na klasickou MHD. Plán tedy nepočítá jenom s obyčejným zákazem, ale i s tím, aby se eliminovaly problémy řidičů.

Mohlo by vás zajímat:  Seat se na českém trhu zařadil mezi Top 10

Budou i výjimky

Do návrhu musí být zapracovány i výjimky. Jde hlavně o Pražský okruh, stejně jako o dálnice D8, D10 a také D11. Na těch by nařízení platit nemělo. Jednat proto, že se jedná o okrajové části a odtud většina vozů často do centra ani nemíří. Druhým důvodem je to, že se jedná o výpadovky z města. A dále nezapomínejme také na záchytná parkoviště v dosahu, kde bude možné automobil samozřejmě nechat a následně pokračovat městskou hromadnou dopravou.

Nejdříve na podzim

Pokud se už nyní začínáte obávat, musíme vás uklidnit. Pokud jde o termíny, tak se počítá s tím, že samotná studie bude hotová až v měsíci září. A z ní může být teprve poté vypracován regulační řád, následně budou zaznamenány připomínky a až poté bude podán návrh, který musí být schválen. Hodně optimisticky tedy mluvíme o tom, že by mohlo být vše hotovo na podzim. Reálně ale můžeme říci, že čas bude minimálně ještě rok.

Mohlo by vás zajímat:  Avia končí s klasickými vozy. Od teď budou jenom elektrické

Také připomeňme, že dané nařízení by se mělo týkat jenom, té nejhorší smogové situace, která se může objevit. Když se podíváme do historie, tak během posledních dvanácti let byl daný stav vyhlášen 4x. Tedy průměrně jednou za tři roky. Důvody pro velké obavy tedy nejsou na místě.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora