Současná situace v rally – Jak udělat z komára velblouda aneb kdo za to může?

Všichni se ptají, co je špatně. Všichni hledají viníka, kterého nelze jednoznačně odhalit. Rally je sport, který je nebezpečný a s tím se nedá nic dělat. A k nebezpečnému sportu čas od času tragédie patří. Myslím, že jste si již toho ohledně poslední tragédie, kde zemřely čtyři mladé dívky, přečetli již dost. Nemá cenu se tedy rozepisovat a srovnávat, který sport je nejnebezpečnější. Nelze přehlédnout fakt, že poslední dobou se těch tragických událostí v našich soutěžích odehrává opravdu hodně. Ale proč? Co je špatně? Kdo je viník? 

Smutná událost mě hodně zasáhla, jsem příznivcem rally sportu. Neuvěřitelně mě mrzí, co se stalo teď i v dobách dřívějších. Mrzí mě to o to více, když z vlastní zkušenosti vím, jak moc se na bezpečnost rychlostních zkoušek hledí. Tento sport se bez nehod prostě neobejde, jasný je však fakt, že je nutné nehodovost snížit co nejvíce.

Jak to ale vidí laik – typický televizní nadávač a trenér všeuměl s lahváčem v ruce? Kouká na to u televize a chce hned vědět, kdo za to může. Televize se dva dny pitvá v rozřešení, přičemž na nic nepřichází. Jako neznalý a nezaujatý posluchač vychrlí jednoznačně: Je to čím dál nebezpečnější, zakázat ty blbé auta! Ovšem je tady pár otázek, nad kterými je třeba se zamyslet. Jsem sice fanda, ale i tak si člověk snaží vsugerovat alespoň minimální objektivitu. Každý si vždycky bude obhajovat svou pravdu, ale která je ta pravá? Bůh/Čert ví.

Mohlo by vás zajímat:  První Toyota GT86 pro závodní okruhy

1. „ pravda“: Nejsou média trochu neprofesionální? 

Mnohdy až bulvární přístup médií k celé věci je v posledních letech čím dál více otravný (vzpomeňme na povodně), navíc ve spoustě případů se tak koná, aniž by znaly podrobně celou skutečnost. Na místech činu bývají snad ještě dříve než první pomoc – chápu, je to jejich práce, ale trocha soudnosti neuškodí. Hází špínu alibisticky na všechny, co jen vypadají, že by mohli o rally něco vědět. Modelová situace: Kopecký je druhý? Skvělé, výborně! Pyšníme se dobrou rally základnou, kde se rodí mistři. Stane se nehoda – zakázat tu zkázu světa! Navíc nás informují tak moc, až nám připadá, že „tohle přece nebývalo, takové hrůzy“. Ale bývaly, jenže za dob minulých se o spoustě věcí ani nevědělo a nehezky řečeno tím pádem nebylo co litovat. A rozhodně tím nechci nikoho obhajovat, jenže mi přijde, že média chtějí od řidiče slyšet, že to snad udělal schválně. Nebo chtějí od pořadatelů slyšet, ano, vykašlali jsme se na bezpečnostní předpisy. Opravdu si myslíte, že si někdo (zvlášť v dnešní době) dovolí a vezme na triko něčí smrt? Ale schválně. Obětujte pár minut na internetu a prostudujte si skutečné podrobnosti tragédie na relevantních odkazech nebo diskusních fórech, pokud vás to zajímá.

Mohlo by vás zajímat:  Opel Adam R2 Rally bude představen v Ženevě

2. „pravda“: „Kdo má peníze, může vše“ – není to trochu bizarní?

Ano, peníze zkazí všechno. Můžete jet jakýmkoli dnešním závodním speciálem z jakékoli skupiny. Každý z nich je rychlá bestie, která se opravdu musí umět krotit. Kdo má peníze na tým, splní podmínky a udělá si licenci, může závodit. Taky to už nejsou škodovky, kde se bojovalo hlavně v zatáčkách, protože na rovině to každému jelo (spíše nejelo) stejně. Je to prostě větší show. Jak říká můj strýc, který rally jezdil jako mitfára: „Ten, kdo nezažil, neví. Myslet na všechno, co se může během jízdy stát je téměř nemožné. Jezdí se na hraně, o to taky v rally jde, ale některé horizonty s vytočenou pětkou byly hodně o štěstí. A to byla jen Škoda Favorit. Co tak dnešní čtyřkolky, které mají třikrát více koní?“. Je zde vícero témat pro diskuzi, třeba zkušenost řidiče, vhodnost silných aut na naše silnice, ale pořád si tak nějak říkám, zda přeci jen nemají větší kompetentnost k této problematice lidé ze svazu, kteří se tomu již nějakou dobu věnují a mají znalosti a soudnost v tom, jak udělat soutěž co nejbezpečnější. Věřte, že asi jen málokdo (a doufám, že nikdo) má zájem na tom, aby někdo umíral. Na druhou stranu, vždycky se dá pracovat na zlepšení, ať už jde o udělování licencí, zabezpečení tratí, retardéry a další. Bohužel, poslední tragédie jsou možná až příliš silným impulzem.

Mohlo by vás zajímat:  DDMWorks: Ariel Atom 700

Jako kompromisní řešení se nabízí možnost, kdyby se na rally chodili dívat lidé, kteří mají pojem, o čem je a jak nebezpečná může být. Ale stejně – jak chcete kontrolovat, že diváci nejsou opilí nebo si někdo neubalil „špeka“? Nebo jsou to třeba cizinci, kteří nerozumí naší řeči a je problém. Navíc celá RZ může být v klidu, ale tamhle pejskovi se chce kakat, tak s ním panička půjde na roh k zakázanému prostoru, ať nekaká před lidmi. A jen v řádu sekund, než pořadatel upozorní a vykáže dotyčnou osobu pryč, může být zle. A to se dostávám k té neuvěřitelné smůle. Nejsem profesionální jezdec, ale i přesto jako obyčejný řidič mám určitou představivost. Prostě a jednoduše si při hledání „koukací“ pozice umím říct: co kdyby se stalo tohle a tamto? Načež místa, která nejsou vyznačená jako divácká, okamžitě zavrhnu.

Snažím se pochopit obě strany, jak fanoušky, tak odpůrce. Jak jsem už psal, každý má svou pravdu, ale je zrovna ta či ona ta pravá? Jakkoli jsem se chtěl vyjádřit objektivně a jakkoli se mi to třeba nepovedlo, otázka zní: Opravdu se mají soutěže rušit? A jak to budeme řešit? Zamysleme se.

Fotografie: Ondřej Zeman, www.rallyphotos.cz