Na rozdíl třeba od potraviny pneumatiky prakticky nestárnou. Má to však jeden háček – musíte vědět, jak je správně skladovat. Pokud pak tento postup dodržujete, je celkem jedno, zda máte obuté pneumatiky vyrobené minulý týden nebo ty, které od výroby strávily několik let ve skladišti. V našem dnešním článku vám prozradíme, jak pneumatiky správně skladovat.
Faktory ovlivňující stav pneumatik
Míra ojetí pneumatik je hlavním faktorem jejich kvality. Stáří opravdu nemusí být nikterak důležité, protože za určitých podmínek prakticky nestárnou. K nevratným fyzikálně-chemickým změnám dochází hlavně během jízdy a jsou způsobeny jednak třením a jednak zahříváním gumy, které je ale vedlejším produktem tření. Mezi další faktory patří tlak v pneumatice, deformace v důsledku nerovností vozovky a prudká změna teplot, pokud například projedete louží se studenou vodou.
Pozor na podhuštěné pneumatiky
Nejhorší je z hlediska životnosti jízda s podhuštěnými pneumatikami. Ta je kromě toho také nebezpečná, pokud jsou gumy podhuštěné jen o 0,5 atmosféry, vaše brzdná dráha při jízdě v padesátikilometrové rychlosti se v závislosti na hmotnosti auta prodlouží až o 4 metry. To sice zdánlivě není mnoho, ale může to být rozdíl mezi pohodlným zastavením a ťuknutím do auta před vámi.
Správné skladování
Pneumatiky před skladováním důkladně očistěte od všech druhů nečistot. Skladujte je zásadně suché v suché kryté a dobře větrané místnosti bez průvanu s teplotou v rozmezí 10 a 30 °C. Mezi další zásady správného skladování pneumatik patří:
- Během skladování by měl být tlak stejný jako při běžném provozu, výrobce jej obvykle uvádí přímo na pneumatice
- UV záření způsobuje stárnutí gumy, pneumatiky by mu neměly být vystaveny
- Pozor na ozon, který ničí gumovou směs pneumatiky – neměly by být skladovány v prostorách, kde se s tímto plynem pracuje
Zdroj: Autorský text