Špatně ukončená svodidla mohou být rizikem. Systém SafeEnd tomu má zabránit

Crash Barrier 254028 960 720[1]

Svodidla umí být opravdu nebezpečná – často vymrští vozidlo při nehodě do protisměru a zapříčiní tak další nehodu. Nebezpečným nájezdům na svodidla již odzvonilo – proběhlo veřejné testování moderního zakončení svodidel SafeEnd. Díky tomu vy silniční doprava měla být bezpečnější a klidnější.

Zakončení svodidel SafeEnd

Systém SafeEnd by měl eliminovat situace, kdy svodidla vymrští havarované auto do protisměru. Tento systém, vyvinutý ve Švédku, je již používaný mimo jiné i těchto zemích:

  • Finsko
  • Dánsko
  • Nizozemsko
  • Velká Británie

Systém SafeEnd funguje na principu, kdy absorbuje kinetickou energii, kterou vozidlo při nárazu vytvoří. Díky tomu je pohyb vozidla kontrolovaný a dá se zpomalit a zastavit bezpečným způsobem. Navíc tento systém vylučuje převrácení vozidla, což může při mnohých situacích zachraňovat životy.

Mohlo by vás zajímat:  Toyota snižuje nehodovost. Spojí jezdecké instinkty s umělou inteligencí

Veřejné testování systému SafeEnd

Testování probíhalo v lednu letošního roku na letišti v Hořovicích. Testy probíhaly za účasti Policie České republiky, hasičů i záchranářů. Nechyběli ani zástupci Ředitelství silnic a dálnic.

Jeho výsledky jsou prezentovány po půl roce ve formě videa, na kterém můžeme vidět sestřih čtyř různých testů. Nechybí ani přímé srovnání s běžnými svodidly – a ten rozdíl je značný.

Janko Ostrulucký, předseda EABS, uvedl: „Každý test jsme natáčeli z několika dronů, desítek kamer z venku i uvnitř aut, aby měl divák srovnání. Při nechráněném nárazu bylo vozidlo s kaskadérem vymrštěno do vzduchu, rotovalo přes střechu a pravděpodobně by skončilo v protisměru. SafeEnd naopak vozidlo kontrolovaně zastaví, aniž by posádka utrpěla vážná zranění. Takto propracované video je výsledkem veřejných prezentací této novinky.”

Mohlo by vás zajímat:  Euro NCAP - Mercedes A-Class, Mitsubishi Outlander, Opel Mokka, Range Rover a Seat Leon

Průběh testů

Při testech sedí za volantem vozu profesionální kaskadér. Ten při jednot ze čtyř testů najel na výškový náběh. Rychlost vozidla při tomto nájezdu byla 70 km/h. Při najetí na výškový náběh v této rychlosti ztratilo auto na pěti metrech kontakt ze zemí a jeho dopad na zem byl nešťastný – vozidlo se více než dvakrát převrátilo. Kaskadér byl v pořádku vyproštěn.

Při druhé části testu se situace opakovala, ale v tomto případě bylo vozidlo napojeno na dálkového ovládání. Toto vozidlo jede rychlostí 80 km/h, ale naráží do svodidel, které jsou opatřeny speciálním systémem. Dálkově ovládané auto v plné rychlosti najelo na ocelový nosník – ale díky tomu, že je opatřený deformačním boxem, je následný průběh situace zcela jiný.

Mohlo by vás zajímat:  Systém eCall bude povinný ve všech nových autech

I přes to, že toto vozidlo jede o 10 km/h rychleji než vozidlo první, toto vozidlo téměř neztrácí kontakt se povrchem silnice. Díky tomu se vozidlo nedostává do rotace, ani není vymrštěno do protisměru, ale bezpečně zpomalí a zastaví.

Bezpečnost na silnicích je důležité téma, které není radno podceňovat. Systém SafeEnd tuto bezpečnost dokáže navýšit a ani není náročný na údržbu. Snad se jej na českých silnicích brzy dočkáme.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora