Málokdo chce výdaje spojené se svým vozem platit z vlastní kapsy. K tomu mohou sloužit pojistné produkty. Tím nezbytným je povinné ručení, tím dobrovolným potom pojištění havarijní. Mít ho sjednané ale ještě nemusí znamenat, že bude vše platit pojišťovna. Stačí přehlédnout jednu věc a celou opravu může platit majitel auta.
Havarijní pojištění chrání naše auto
Zatímco povinné ručení je zde proto, aby platilo škody způsobené jiným, havarijní se vztahuje výhradně na naše auto. A to na situace, jako je autonehoda, rozmary počasí, ale také vandalismus nebo krádež. Jednoduše řečeno, opravy na našem voze tak může hradit pojišťovna. A to samozřejmě i ve chvíli, pokud nehodu způsobíme my sami.
Přehlížený parametr
Správně sjednané havarijní pojištění by mělo krýt celou cenu auta. Mělo by tedy být sjednané na částku, která odpovídá ceně vozu v době podpisu smlouvy. Nejde ale o jediný důležitý parametr, na který je třeba při sjednání „havarijka“ myslet. Je zde také takzvaná spoluúčast. Tedy definovaná částka, kterou musí zaplatit majitel auta.

Spoluúčast může mít několik podob. Může mít procentuální hodnotu, může být pevně daná, stejně jako se může jednat o kombinaci daných variant. To je také nejčastější možnost, na kterou mohou řidiči doplatit.
Nepozornost se nevyplácí
Procentuální spoluúčast jasně definuje, kolik ze způsobené škody zaplatí majitel auta a kolik pojišťovna. Často je tu ale ještě minimální částka. Tu když přehlédneme, pojistka se nám nemusí vyplatit, pokud řešíme drobnosti. Jednoduše řečeno, často má spoluúčast i tu podobu, že pojistné události v hodnotě jednotek nebo desítek tisíc pojišťovna „neřeší“ a vše musí platit pojištěná osoba.
Různé drobné škrábance, promáčkliny, díry v čelním skle a další drobnosti nemá cenu řešit, jelikož pojišťovna z důvodu nevhodně nastavené spoluúčasti nedá na řešení těchto malicherností ani korunu.
Zdroj: https://www.nationwide.com/lc/resources/auto-insurance/articles/choosing-deductible-amount