Spoluúčast na havarijním pojištění mnohé překvapí. Řadu oprav musí řidič zaplatit sám

Image Auto Accident Involving Two Cars

Málokdo chce výdaje spojené se svým vozem platit z vlastní kapsy. K tomu mohou sloužit pojistné produkty. Tím nezbytným je povinné ručení, tím dobrovolným potom pojištění havarijní. Mít ho sjednané ale ještě nemusí znamenat, že bude vše platit pojišťovna. Stačí přehlédnout jednu věc a celou opravu může platit majitel auta.

Havarijní pojištění chrání naše auto

Zatímco povinné ručení je zde proto, aby platilo škody způsobené jiným, havarijní se vztahuje výhradně na naše auto. A to na situace, jako je autonehoda, rozmary počasí, ale také vandalismus nebo krádež. Jednoduše řečeno, opravy na našem voze tak může hradit pojišťovna. A to samozřejmě i ve chvíli, pokud nehodu způsobíme my sami.

Mohlo by vás zajímat:  Boj proti korozi: Co ochrání vaše vozidlo a čemu se vyhýbat

Přehlížený parametr

Správně sjednané havarijní pojištění by mělo krýt celou cenu auta. Mělo by tedy být sjednané na částku, která odpovídá ceně vozu v době podpisu smlouvy. Nejde ale o jediný důležitý parametr, na který je třeba při sjednání „havarijka“ myslet. Je zde také takzvaná spoluúčast. Tedy definovaná částka, kterou musí zaplatit majitel auta.

Zdroj obrázku: Freepik

Spoluúčast může mít několik podob. Může mít procentuální hodnotu, může být pevně daná, stejně jako se může jednat o kombinaci daných variant. To je také nejčastější možnost, na kterou mohou řidiči doplatit.

Mohlo by vás zajímat:  Myčky dokonale umyjí vůz, mohou ho ale také poškodit. Vyplatí se dbát základních pravidel

Nepozornost se nevyplácí

Procentuální spoluúčast jasně definuje, kolik ze způsobené škody zaplatí majitel auta a kolik pojišťovna. Často je tu ale ještě minimální částka. Tu když přehlédneme, pojistka se nám nemusí vyplatit, pokud řešíme drobnosti. Jednoduše řečeno, často má spoluúčast i tu podobu, že pojistné události v hodnotě jednotek nebo desítek tisíc pojišťovna „neřeší“ a vše musí platit pojištěná osoba.

Různé drobné škrábance, promáčkliny, díry v čelním skle a další drobnosti nemá cenu řešit, jelikož pojišťovna z důvodu nevhodně nastavené spoluúčasti nedá na řešení těchto malicherností ani korunu.

Zdroj: https://www.nationwide.com/lc/resources/auto-insurance/articles/choosing-deductible-amount
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora