Správné chování na dálnici aneb co dělat a co nikoliv

Dálnice jsou skvělou možností, jak cestu napříč republikou výrazně urychlit. Jsou ale i místem, kde hrozí nebezpečí. Nejenom kvůli jejich technickému stavu, ale také kvůli chování jednotlivých řidičů, kteří často nerespektují pravidla a jezdí riskantně a nebezpečně. Jak by mělo vypadat správné chování na dálnici, a co zde dělat a co naopak nedělat?

Jezdí se vpravo

I kdyby byl levý pruh volný až do cíle naší cesty a na dálnici jsme byli sami, musíme jezdit vpravo. Levý pruh je určený výhradně jenom pro předjíždění a měli bychom ho používat výhradně k tomu, abychom předjeli pomalu jedoucí vozidlo. Poté se musíme vrátit zpět. Dlouhodobá jízda v levém pruhu je nejenom proti předpisům, ale také můžeme brzdit řadu jiných, rychlejších řidičů.

Zdroj obrázku: Pixabay.com

Připojovací pruh se využívá celý

Velkým problémem na dálnicích je chování některých řidičů v připojovacích pruzích. Ten by se měl využívat celý. V něm získáme potřebnou rychlost, která nám na konci umožní bezpečné zařazení. Je velkou, někdy dokonce fatální chybou řazení hned na začátku. Berte v potaz, v tu chvíli máte rychlost pár desítek kilometrů v hodině a najedete do jízdní dráhy vozu, který jede o 100 více. Následný výhybný manévr nemusí končit dobře.

Když už najedete do protisměru

Logika, doplňkové značky, ale i obezřetnost by měly zabránit tomu, aby se člověk do protisměru dostal. Pokud k tomu přesto dojde, zachovejte chladnou hlavu. A rozhodně nepokračujte v jízdě. Své auto odstavte na kraji vozovky – z vašeho pohledu co nejvíce vlevo. Oblékněte vestu, vytáhněte trojúhelník a ten umístěte před vaše auto. Potom se schovejte za svodidla a zavolejte policii. Ta na místo přijede a rizikový prostor zabezpečí.

Trojúhelník, vesta a svodidla

Pokud dojde k poruše, nebo k defektu, je třeba dbát primárně na svou bezpečnost. Auto odstavte co nejvíce na kraj. Následně oblékněte vestu, vezměte trojúhelník a ten umístěte do dostatečné vzdálenosti za vaše auto. Poté se na dálnici nezdržujte, ale buďte schováni za svodidly. Odtud už můžete volat pomoc. Pokud cestujete ve více lidech, i ostatní by se měli schovat za svodidla. Velkou chybou je setrvávat ve voze.

Mohlo by vás zajímat:  Kamioňáci vysvětlují, proč na ně řidiči nadávají zcela bezdůvodně
Zdroj obrázku: Pixabay.com

Pozor na bezpečnou vzdálenost

S novelizací předpisů by mělo dojít k tomu, že se bude nedodržování bezpečné vzdálenosti trestat. Je to správná cesta, jelikož ubude mnoho nehod, které z tohoto přestupu plynou. Zvláště na dálnici je dodržování bezpečné vzdálenosti velmi důležité. Mějte na paměti, že brzdná dráha ve 130 kilometrech v hodině je kolem 93 metrů na suché vozovce a 130 metrů na mokré vozovce. A k této délce se ještě přidává průměrná reakční doba. Než uděláte potřebný úkon, ujedete na dálnici přes 35 metrů.

Bez zpětných zrcátek to nejde

Mnoho lidí před předjíždějícím manévrem nezkontroluje situaci za sebou. Nepoužívá zpětná zrcátka, což může být velmi riskantní. Zvláště ve chvíli, kdy se jedná o pomalu jedoucího řidiče, kterého už předtím začal předjíždět někdo, kdo jede povolených 130 km/h. Následné najetí do jeho jízdní dráhy může mít fatální následky. Využívání zpětných zrcátek a kontrola toho, co se děje za námi, je tedy nezbytná.

Zdroj obrázku: Pixabay.com

Přizpůsobte se situaci

Pamatujte na to, že na dálnici jezdíte o celých 40 kilometrů v hodině více než na běžných silnicích a dokonce o 80 km/h více, než v obcích. Takto vysoká rychlost si už žádá určité větší přizpůsobování podmínkám. Máme na mysli hlavně déšť, zhoršenou viditelnost, silný vítr, sníh a další nepříznivé povětrnostní podmínky, u kterých je na místě dát nohu z plynu.

Pamatujete na záchranářskou uličku?

I na dálnici mohou vznikat kolony. Často na opravovaných úsecích, ale někdy jenom tak, když začne houstnout provoz. Pokud jste v pravém pruhu, zajeďte blízko k pravé krajnici. V levém pruhu zase co nejvíce doleva. A zároveň si před sebou nechte dostatečný prostor. Obojí zajistí, že případný průjezd záchranářů bude bezproblémový a vy rozhodně nebudete tím, kdo je svou chybou blokuje.

Zdroj: Autorský text
Komentáře

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora