Každý řidič to jistě zná. Auto, které žere i trávu kolem cesty. Při jízdě záleží na několika kritériích, díky kterým se dá efektivně ušetřit pohonné hmoty. Ať už se jedná o benzínová paliva nebo diesel. Přečtěte si níže několik efektivních triků, které vám pomohou držet spotřebu v rozumných hodnotách.
Dávejte pozor na akceleraci!
Existuje mýtus, že pomalejším rozjezdem ušetříte palivo. Pravdou je, že při rozjíždění je spotřeba vysoká, avšak tím že se budete rozjíždět pozvolna, ji výrazně nesnížíte. Je mnohem horší auto při rozjezdu dlouho dusit a akcelerovat 3 krát delší dobu, než se rozjet na vyšších otáčkách. Při akceleraci je naopak rozumnější pedál přišlápnout více a v kratším čase se tak dostat na požadovanou rychlost a tuto rychlost pak dále udržovat. S tímto problémem je spojen i druhý bod.

Používejte tempomat, aneb jezdíme plynule.
Tempomat je dobrým sluhou, ale zlým pánem. Nepoužívá se pouze za účelem pohodlnosti. S jeho použitím docílíte plynulejší jízdy, jakou byste těžko dosáhli manuálně vaší nohou. Nejen na dálnici, ale i ve městě nebo za vesnicí se dá využívat tempomatu. Namísto soustředění se na udržení rychlosti tak můžete věnovat větší pozornost okolnímu provozu. Je ovšem třeba vědět, kdy tempomat vypnout. Například když z dálky vidíte, že na semaforu před vámi svítí červená. Za předpokladu že vaše auto tempomatem nedisponuje, stačí, když se naučíte používat pravý pedál s citem.
Využívejte blahodárný efekt setrvačnosti.
Když dobře známe trasy, po kterých jezdíme, můžeme předvídat terén a tím ušetřit. Pokud víme, že nás čeká prudké stoupání, je výhodné vozidlo rozjet na maximální povolenou rychlost a za předpokladu že nás za horizontem čeká klesání, nemusíme kopec zdolat rychlostí na limitu, ale stačí i o něco pomaleji. Velmi důležité je brát v potaz to, že když brzdíte nižším zařazeným stupněm, je spotřeba paliva nulová. Při vyřazeném kvaltu je spotřeba na úrovni volnoběhu. Při vyšších rychlostech je tato spotřeba téměř zanedbatelná. Pokud jedete z kopce, záleží na tom, jestli se snažíte rychlost udržovat, či snižovat. Když zařadíte převodový stupeň, rychlost bude klesat. V případě zařazeného neutrálu budete z kopce plachtit. Pokud se naučíte brzdit převodovým stupněm, nejen že můžete snížit spotřebu pohonné hmoty, budete také šetřit brzdové destičky.

Zvládáte správně řadit převodové stupně?
Pokud to situace nabízí, měli bychom vždy řadit nejvyšší možný převodový stupeň. Samozřejmě ovšem tak, aby se motor nemusel dusit. Při příliš nízkých otáčkách jsou různé části motoru pod extrémní zátěží a je zvýšená kouřivost, což zapříčiní rychlejší zanesení filtru pevných částic. Při nutnosti rychlejší akcelerace je v pořádku podřadit a dostat se na požadovanou rychlost.
Jízda za kamionem prokazatelně sníží spotřebu.
Ano, i to může mít pozitivní vliv na spotřebu. Dost možná víc, než si myslíte. Proběhlo již několik studií, které potvrzují, že jízda CCA 50 metrů za kamionem sníží vaši spotřebu. To o 6-12%. Pokud jste se rozhodli tuto metodu praktikovat, dávejte velký pozor. Ne vždy jízda za kamionem může být bezpečná. Zejména pokud se jedná o delší jízdu na dálnici. Jakožto řidič vozidla jedoucího za kamionem ztrácíte přehled o situaci provozu před kamionem. Jednoduše před něj nevidíte. Na prudké brzdění kamionu před vámi nemusíte stihnout zareagovat. Zvláště, když má vozovka mokrý povrch a jízda vytváří mlhu, která snižuje výhled čelním sklem řidiče za ním.

Je váš automobil technicky v pořádku?
Bavíme se zejména o správném tlaku v pneumatikách, který má z hlediska technického stavu vozidla největší vliv na spotřebu paliva. Nízký tlak v pneumatikách může zvýšit spotřebu o 0,5l/100km a kromě toho se negativně podepíše na jízdních vlastnostech auta. Pneumatiky nahustěte podle technického průkazu a tlak kontrolujte vždy za studena. Otevřená okénka mají u osobních automobilů na svědomí přibližně 0,3 – 0-5 litrů na 100 kilometrů. Při vyšší rychlosti se může jednat klidně i o jeden litr na 100 km.
Nevozte zbytečnou zátěž.
Vozíte často v kufru těžké předměty, u kterých víte, že je nebudete v nejbližší době využívat? Nechte je raději doma nebo v garáži. Logicky totiž platí pravidlo menší náklad = nižší spotřeba. Při velkém přetížení můžete také poškodit odpružení, pneumatiky, nebo třeba spálit spojku. Nebavíme se teď pouze o interiéru vozidla. Z automobilu odstraňte také všechny nosiče jízdních kol, střešní nosiče a různé boxy. Kromě zvýšené zátěže také způsobují vyšší odpor vzduchu, což je velmi důležitým faktorem co se týče ekonomické jízdy.
Zdroj: Autorský text