Nejenom během jízdy musíme dávat pozor na to, co děláme. Tato obezřetnost by měla pokračovat i při zastavení a stání. Může totiž dojít k tomu, že tento manévr provedeme špatně – tak, že odporuje zákonu. Zákon č. 361/2000 Sb. totiž jasně říká, že zastavit a stát můžeme jenom ve směru jízdy. Přesto někteří tento manévr provedou v protisměru, a dokonce si myslí, že je bezpečnější. Opak je ale pravdou, na důvody se právě podíváme.
Proč má jít o bezpečnější manévr?
Někteří si myslí, že zastavení a stání v protisměru je bezpečnější z důvodu, že řidič nevystupuje do vozovky, ale přímo u krajnice. Z tohoto pohledu má daná argumentace logiku. Je však třeba brát v potaz i další faktory. Co danému manévru předchází, čím končí, ale i jak konkrétně probíhá. Jaká nebezpečí, která si mnozí neuvědomují, vlastně hrozí?
Přejezd do protisměru
První riziko hrozí už při samotném přejíždění do protisměru. Pokud řidič je na pozemní komunikaci úplně sám, dá se to ještě pochopit. V provozu je však tento manévr, i když je použitý blinkr, zcela neočekávaný a nelogický. O to více je rizikový, jelikož málokdo tuší, co chce daný řidič dělat. V souvislosti s tímto nečekaným manévrem se mohou objevit neočekávané reakce ostatních, což bezpečnosti nijak neprospívá.
Nebezpečné vyjíždění
Když stojíme ve směru jízdy, stačí zkontrolovat zpětné zrcátko, a pokud nic nejede, můžeme vyrazit. V protisměru, při stání mezi vozidly, je ale výhled značně komplikovaný. Z pozice řidiče velmi špatně vidíme dopředu, zda proti nám něco jede. Můžeme tak přímo vjet jinému řidiči do jeho jízdní dráhy. Dodejme také, že po tomto prvním nebezpečném manévru následuje druhý – přejetí do našeho jízdního směru.
Horší viditelnost
Pokud řidič zůstane stát v protisměru s rozsvícenými světly, značně tím oslňuje ostatní. Pokud je zhasne, může se za horší viditelnosti stát doslova neviditelným, jelikož příď vozu není tak dobře vybavena odrazkami jako v případě zádě vozu. I toto může být nadmíru rizikové.
Zdroj: https://www.bezpecnecesty.cz/cz/bezpecna-jizda-v-aute/zastaveni-a-stani