Stavba Škody 130 RS

Vydali jsme se do dílen firmy Tym – motorsport, která se zabývá mnoha činnostmi souvisejícími se závody, mimo jiné se zde vyrábějí na míru certifikované ochranné rámy pro závodní vozy, renovují se zde starší automobily, staví, pronajímají a servisují závodní vozy několika posádkám a jezdcům v různých disciplínách jako rally, závody na okruzích, autocross, rallycross, závody v driftování nebo závody do vrchu. Nás sem ale lákalo ještě něco jiného, a sice stavba replik legendárních Škodovek 120 S, 130 LA, 130 LR a zejména 130 RS. Pro tyto vozy navíc vyvíjejí i dnes již nedostatkové díly.

Firmu založil v roce 2008 její majitel Jan Vostrý a od té doby už ve zdejších dílnách vzniklo 7 replik vozů 130 RS. Ten byl až do příchodu nové Fabie S2000 jednoznačně nejúspěšnějším českým soutěžním automobilem. Přezdívalo se mu také „český Stratos“, protože stejně jako Lancia, i 130 RS byla postavena kompletně pro potřeby závodění. Stavba replik má svá úskalí, většinu dílů již není možné sehnat, a tak se firma zabývá i výrobou nových součástek pro tyto vozy. První ve výrobě bylo strmé řízení, ale brzy následovaly další součástky. A jakže jsme se k této firmě dostali my? Pamatujete ještě na žlutou Škodu Rapid? Tak právě ve firmě Tym – motorsport byla renovována.

Ale jak vlastně stavba takového kousku probíhá? Na začátku je většinou Škoda 110 R, která je v takovém stavu, že jí prakticky nelze zachránit. Celý skelet vozu je kompletně opraven a vyvařen, až poté se ke slovu dostává zlepšování. Na řadu přijde motor, na kterém se mění prakticky všechny parametry. Objem se zvětší, vymění se vačková hřídel, naladí se nové lepší karburátory Weber. Kompletně přepracováno je sání vzduchu i výfukový systém. Při úpravách nelze opomenout ani převodovku nebo diferenciál. Pokud zlepšíte parametry motoru, musíte umět vyšší výkon také přenést na silnici a tam ho také dokázat využít, takže ke slovu přichází i kompletní úprava celého podvozku a brzdové soustavy. Nápravy jsou vyztužené a třeba tu zadní si tymákovští lisují sami. Mění se ramena, ta přední jsou prodloužená, zadní vlečná mají šikmé kývání pod úhlem 15°, je domontován stabilizátor. Na nápravách, ale i na motoru mohou být i tvrdší silentbloky. Vše vlastně záleží na tom, jestli chcete postavit repliku pro závody nebo pro normální ježdění na veteránské akce apod.

Mohlo by vás zajímat:  Gigantický falus ochromil Nürburgring

Střecha, dveře a kapoty jsou vyrobeny z hliníku, aby se vůz odlehčil. Naopak širší blatníky, tak typické pro 130 RS, jsou vyrobeny z laminátu. Právě takto spořili kilogramy i tehdy v továrnách Škodovky. Další hmotnost vám pak ušetří macrolonová boční okna, na kterých jsou i posuvné otevíračky. Už tehdy se myslelo na aerodynamiku, RS dostalo přední spoiler s otvory pro chlazení brzd, zadní spoiler byl součástí víka motoru. Uvnitř vozu dominují závodní sedadla, samozřejmě repliky dobových sedaček. Chybět nemůže ani ochranný rám, upravená přístrojová deska nebo polstrování, závodní bezpečnostní pásy a hacící přístroj. Iluzi správného vzhledu podtrhnou i ráfky, jež jsou věrnou kopií originálních závodních disků, které Škoda používala v 70. letech. Pak už záleží jen na fantazii každého majitele, jak svůj vůz dotvoří. Zda namontuje přídavné světlomety a jakou barvu pro svou eReSu zvolí. V dílnách Tym – motorsport tak vznikla už bílá Škoda na přní zákazníka s modrým pruhem nebo žlutá s černými polepy, která připomíná dobové zbarvení týmu Chemopetrol Litvínov. Jen připomíná, zákazníkovi se totiž přesné barevné schéma nelíbilo. Ale většina zákazníků firmy má stejný vkus a volí modré pruhy a červené lemování spodku vozidla, se kterým tovární tým AZNP nastoupil na slavné Rallye Monte Carlo 1977. Ostatně, až si jednou budu zadávat také výrobu své 130 RS (zdůrazňuji až, nikoliv když), tak se nejspíš také přikloním k této variantě.

Dvě 130 RS z tymákovských dílen si našly své majitele v Německu. Novější 130 LR si od týmu zase vypůjčil Emil Triner, bývalý tovární jezdec Škody Motorsport, mistr republiky ve Sprintrally a v rally historiků. Do vozů z této dílny usedl František Motl, Václav Arazim, František Markvart a Antonín Adolf. To už je solidní sbírka slavných jmen, co říkáte? Ani se nedivím, jestli už vás láká mít jednu stotřicítku doma. Tento soutěžní automobil už je teď kultovním a legendárním vozem, jehož obliba a ceněnost jedině poroste. My vám zatím můžeme alespoň slíbit, že se s těmito vozy u nás rozhodně nesetkáváte naposledy.

Mohlo by vás zajímat:  Škoda vyrobila již tři miliony jednotek HTP

Foto:Tym-Motorsport

Komentáře