Historie Tatra 77

Prvním proudnicovým vozem automobilky Tatra, který se dostal do výroby, byl typ 77. Prezentace vozu proběhla v Praze v březnu 1934. A vybraní novináři měli možnost vyzkoušet vůz i na karlovarské silnici. Proudnicový vůz působil na dobové poměry velmi nezvykle. To se však setkalo s pozitivním ohlasem laické i odborné veřejnosti. Již tehdy se řidiči podivovali, …

Číst více

Tatra Trucks na veletrhu IDET

Tatra Trucks se na letošním ročníku představí na společném stánku s holdingem Excalibur Group a společně budou prezentovat na vnitřní a na venkovních expozicích několik zajímavých novinek. Vozidlo TITUS je kromě svého technického řešení zajímavé také tím, že na jeho výrobě, v případě zájmu ze strany českých a slovenských ozbrojených sil, bude intenzivně participovat společnost …

Číst více

Historie Tatra 600 Tatraplan

Po druhé světové válce byl počet vyráběných typů omezen státem, v Kopřivnici měl být vyráběn typ, který by zastoupil typy 57b a 87. To bylo problematické, lidová 57b měla výkon 18 kW, zatímco luxusní proudnicová 87 měla výkon 55 kW. Oba vozy měly navíc zcela jinou koncepci a zaměření. První prototyp vznikl v prosinci …

Číst více

Historie Tatra 602 Tatraplan Sport

Omezení se za socialismu na motoristický sport příliš nevztahovala, a tak se v Kopřivnici pustili do vývoje závodního vozu, postaveného na základech Tatraplanu. Vůz dostal název 602 Tatraplan Sport. Příhradová konstrukce z ocelových trubek byla zakryta lehkou duralovou karoserií. Do vozu se vešla dvoučlená posádka, v případě potřeby mohl být ale prostor pro spolujezdce …

Číst více

Historie Tatra 97

Posledním typem, který naplno využíval aerodynamickou vizi konstruktérů, byla Tatra 97. Byla sice méně luxusní, než její větší sestřičky 77 a 87, ale zase konstrukčně jednodušší. Jednodílné čelní sklo, dvojice předních světlometů a pouze čtyřválcový boxer OHC, který dotáhl vůz na rychlost 130 km/h. Výroba probíhala v letech 1937 až 1939 a celkem vzniklo …

Číst více

Historie Tatra V 570

Prvním nosným prvkem nové linie osobních vozů Tatra byl prototyp osobního vozu z roku 1931, který měl vzduchem chlazený dvouválec umístěný vzadu. Ten pravý zrod se však odehrál o dva roky později, kdy světlo světa spatřil prototyp V 570 s proudnicovou karoserií. Písmeno V označovalo německé slovo Versuch, tedy zkouška. V Kopřivnici se …

Číst více

Speciály TATRA: Hasičská „čtyřkolka“ pro Austrálii

Jedná se o unikátní speciál určený primárně pro zásahy při rozsáhlých lesních požárech, jež jsou na území Austrálie velmi časté. Před výrobou vozidla proběhla řada jednání se zástupci hasičských útvarů z Austrálie a hasiči samotnými, aby lesní speciál splnil očekávané parametry – ostatně stejný princip byl použit před pár lety, kdy vznikly první …

Číst více

Historie Tatra 80

Tatra 80 asi bude pro mladší generace celkem neznámým vozem. Ale opomíjet  tenhle luxusní vůz určený pro politické špičky bychom rozhodně neměli. Třeba už jen proto, že má tatrovácký dvanáctiválec 5.9 s výkonem 120 koní, který je ovšem vodou chlazený. Má kultivovaný chod a velkou pružnost. Udávaný výkon je 89 kW, vůz …

Číst více

Historie Tatra 87

Automobilka Tatra dodnes svými vozy budí respekt. Jistě, u nás jí mnozí můžou zazlívat, že ke konci kariéry vozila vůdčí osobnosti komunistické strany a jednoho, ehm, řekněme kontroverzního, premiéra České republiky. Co bychom si alě měli pamatovat, to jsou zejména úžasné vozy vyráběné od třicátých do šedesátých let. Tehdy totiž kopřivnická automobilka …

Číst více