STK budou postrachem řidičů. Obavy jsou na místě. Proč?

Jednou za 2 roky. To je klasický interval, kdy řidiči navštěvují STK neboli Stanici technické kontroly. Po absolvování prohlídky získají zápis do TP a nálepku na poznávací značku. V minulosti naprosto běžná věc. Obavy nebyly na místě, jelikož kdo neměl vyloženě vrak, kontrolou víceméně prošel. Nyní se však STK stává noční můrou mnohých řidičů. Proč? Obavy jsou na místě.

Zpřísnění dozoru nad stanicemi technické kontroly

Z čeho má většina řidičů největší obavy? Je to hlavně zpřísnění dozoru ze strany státu. Je jasné, že ten tím sleduje hlavně snížení možných podvodů. Na druhou stranu na to doplatí i slušní řidiči a majitelé vozů. Čím více budou STK pod kontrolou a dohledem, tím méně prostoru zde bude pro jakoukoliv lidskou domluvu. Máme na mysli hlavně drobnosti, nad kterými se dalo přimhouřit oko. To v budoucnu nečekejte. Málokterá stanice technické kontroly bude chtít čelit možné nařčení z neplnění povinností, nebo nařčení z toho, zda nepřijala úplatek.

Zpětné prohlídky

Projdete STK a začínáte se radovat, že máte na 2 roky opět pokoj? I tady buďte na pozoru. I když potvrzení a nálepku máte, nic to neznamená. Stát bude mít možnost v případě různých pochybností nařídit i zpětnou prohlídku. Opět jde o obtěžování slušných řidičů a majitelů aut. Stačí, když bude mít kontrolní orgán podezření na činnost STK a v souvislosti s tím si bude chtít ověřit, zda bylo vše v pořádku. A namátkově k tomu vybere právě vaše auto.

Online monitoring

Jako by nestačilo, že jsou ve městech, na silnicích i dálnicích takové počty kamer, že jste doslova pod neustálým dohledem toho, kdo u monitorů sedí, nebo toho, kdo si zpětně prověří záznamy. Aby toho nebylo málo, monitorovány nebudou jenom vaše běžné cesty, ale i to, kdy jste navštívili STK. Je pravdou, že dané informace se dají v databázi zpětně dohledat. Stát ale přichází s online monitoringem. Kontrolní orgány budou v reálném čase vědět, jaké vozidlo na STK přijelo, stejně jako budou vědět, zda jde o první či opakovanou prohlídku.

Mohlo by vás zajímat:  Martin Tolar: Motoristický ráj

Data, fotografie a mnoho dalšího

Jako by nestačilo, že kontrolní úředník bude vědět o každém pohybu vašeho auta. Nahlížet bude moci také do protokolů o kontrole, stejně jako bude moci prohlížet i případné pořízené fotografie, které jsou už delší dobu povinností. To vše z opět z důvodu dokonalého přehledu o tom, zda jste to nebyli právě vy, komu byla nějaká ta drobnost odpuštěna.

Projdou jenom vozy v dokonalém technickém stavu

To posledním, z čeho budete mít jako řidič na STK strach, je rozhodně to, zda kontrolor něco najde, nebo nikoliv. Technický stav vozu bude posuzován podstatně přísněji. Objeví vyšší výskyt rzi třeba na blatníku? Potom máte smůlu. Přijeli jste na STK s destičkami, které mu připadají příliš sjeté? Potvrzení nedostanete. Máte na voze amatérsky opravenou část, která sice drží, ale neodpovídá předpisům a normám? Také problém.

Co bude dál?

Raději nebudeme tipovat, jelikož už toto se zdá být jako poměrně silná káva. Chápeme snahu vytlačit ze silnic vraky, nebezpečná nebo nelegální vozidla. Ale cesta, jak toho docílit, opět hlavně ovlivní toho, kdo má víceméně vše v pořádku.

Komentáře