STK po prvních čtyřech letech je opomíjený mýtus. Většina aut jde ke kontrole podstatně později

Mechanic Service Car Garage Is Check List Cars

Na otázku, v jakém intervalu je třeba navštívit STK, odpoví každý, že ve dvouletém. Tato odpověď ale není až tak pravdivá. Tento interval je platný v případě, že již byla jedna technická prohlídka provedena. V případě auta nového je daný interval delší. Mluví se o 4 letech, ale reálně jde auto na prohlídku později. A legálně.

Známý čtyřletý interval

Kdo si koupí nové auto, ten by měl mít informace o tom, kdy se musí dostavit na STK k první prohlídce. Není to po dvou letech, jako je tomu v době následujícího provozu auta. V případě auta nového je interval dvojnásobně prodloužen, jelikož se příliš nepředpokládá, že by v prvních letech mělo auto výrazné problémy a bylo nezbytné ho kontrolovat. Proto je to interval čtyřletý. Ne každý majitel vozu ale ví, od kdy se počítá.

Mohlo by vás zajímat:  Nástrahy podzimního počasí: Špatná viditelnost, námraza a listy na vozovce

Od kdy se interval pro návštěvu STK počítá?

A od kdy konkrétně se interval počítá? Dané čtyři roky se začnou odpočítávat od chvíle, kdy je auto poprvé zaregistrováno. S tímto konkrétním datem se tak spouští čtyřletý odpočet. Na jeho konci by měl řidič navštívit STK a zajistit si příslušná razítka, aby mohl svůj vůz provozovat následující dva roky zcela legálně.

Zdroj obrázku: Freepik

Na STK s podstatně staršími vozy

Co daná pravidla ve skutečnosti říkají? Že na STK se nejezdí ve čtyřletém vozu, ale podstatě starším. Čtyřletá lhůta se počítá od první registrace vozidla, které klidně může do té doby dlouhé měsíce někde stát a čekat na svého majitele. Současný nedostatek čipů a auta postávající, kde se dá, dané stáří jenom prodlužují.

Mohlo by vás zajímat:  Autem do Evropy? Pozor na povolenou rychlost – pokuty jsou vysoké

Může tak být reálné, že auto má od svého prvního projetí výrobní linkou po první návštěvu STK klidně skoro 5 let, přitom je vše zcela legální a dle zákona. Není sice příliš pravděpodobné, že by se pětiletého vozu týkaly závady, ale nastavení první prohlídky skutečně příliš neodpovídá faktu, že by auto mělo být čtyři roky staré. Téměř vždy je to více, zvláště v této době.

Zdroj: https://ec.europa.eu/transport/road_safety/topics/vehicles/inspection_en
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora