Studenti VŠB-TUO staví vlastní formuli

Na akademické půdě Vysoké školy Báňské v Ostravě je v posledních měsících pořádně rušno. Vedle těch největších projektů, jako je například nově vybudovaný superpočítač patřící mezi ty nejvýkonnější ve Střední Evropě, se můžeme setkat s vývojem nové formule v rámci pravidel organizace Formule SAE.

Do tohoto ambiciózního projektu je zapojeno hned osm kateder Fakulty strojní. Ty spojily síly a vyvíjí studentskou formuli, jejímž cílem není jen samotné porovnání výsledného konstrukčního řešení mezi ostatními teamy z jiných vysokých škol, ale hlavně dotáhnout teoretické znalosti studentů získaných studiem do praxe a zároveň je naučit spolupracovat mezi sebou v rámci celého vývojového teamu.

Mohlo by vás zajímat:  Pozvánka na další akci Czech TRACK Days

V současné době řeší studenti pod bedlivým dohledem vedoucího projektu, pana docenta Aleše Slívy, jak konstrukci, tak dynamiku a především funkčnost jednotlivých navržených celků. „Studenti mají za úkol řešit společně jednotlivé komponenty, respektive prvky formule jak po stránce konstrukční, tak následně ověřovat tyto komponenty a modelovat jejich činnost. Komponenty se navzájem spojují do větších konstrukčních celků, a proto je spolupráce studentů nevyhnutelná“.

Zatímco se jeden student věnuje například vývoji řízení, jiní studenti pracují na zavěšení, návrhu chlazení, designu, či pohonu. Chybět nemůže ani komunikace s dodavateli jednotlivých komponent nutných k sestrojení všech částí formule.

Mohlo by vás zajímat:  Šarišský okruh veteránov - Fotogalerie

A o čem vlastně je Formule SAE? Ve stručnosti lze říct, že je jedná o konstrukční soutěž pro studenty vysokých škol, která vznikla v USA v roce 1981. Do Evropy se dostala a v roce 1998 a v současné době se jí zúčastní přes 500 teamů z celého světa. Úkolem je dle zadání vyvinout a postavit funkční prototyp, jenž je nabídnut neprofesionálnímu víkendovému jezdci. Velký důraz je tak kladen nejen na vysoký výkon, ale i na snadnou údržbu a spolehlivost. Vůz by měl být bezpečný a především co nejlevnější. Produkční plán činí 1000 kusů ročně. Na mezinárodních soutěžích se pak hodnotí jak jízdní vlastnosti formule a design, tak marketingový plán a konečná cena. Nejlepší formule se pak dočká „výroby“.

Mohlo by vás zajímat:  Rallye Praha Revival - Opět velmi podařený podnik

A ještě malá perlička na závěr. Členem vývojového týmu je i Ing. Pavel Dresler, automobilový závodník a navigátor Jana Kopeckého v továrním teamu Škoda Motorsport.

Zdroj:

www.formula.vsb.cz

www.facebook.com/formulaostrava/