Řazení v autě může být jednoduché, nebo složité. V prvním případě mluvíme o automatické převodovce. O využití voliče převodovky, který má k dispozici režimy P, R, N a D. Ta složitější varianta řazení je spojena s použitím manuálu, kdy jednotlivé rychlosti musí volit vždy řidič. A když řadí špatně, nastanou problémy. Co nikdy nedělat?
Řazení ob více stupňů
Mnozí majitelé aut s manuální převodovkou dělají to, že řadí ob více stupňů. Pokud je to směrem nahoru, například z trojky na pětku, až takový problém to není. Pokud má na 3 auto vyšší otáčky, můžeme obratem zařadit 5. Směrem dolů je to ale značně komplikované. Při podřazení ob jeden rychlostní stupeň mohou otáčky auta značně vyletět nahoru, celé převodové ústrojí je extrémně namáháno a z dlouhodobého hlediska to zkrátí jeho životnost.
Řazení během jízdy
Za běžných okolností je řazení během jízdy samozřejmá věc. Ne ale ve chvíli, kdy potřebujete zařadit z jedničky zpátečku nebo naopak. Typicky tato situace nastává při parkování nebo vyjíždění z místa. Když potřebujete se svým vozem jet opačným směrem, měli byste rychlost řadit až ve chvíli, kdy opravdu zastavíte. Kdykoliv to uděláte ještě při pohybu auta, opět zbytečně a nadměrně namáháte převodové ústrojí a zkracujete jeho životnost.
Použití síly
Použít při řazení sílu není dobré. Samozřejmě chápeme, že u hodně starých aut v nedobrém technickém stavu to jinak nejde. Ale jinak není ideální při řazení vyvíjet nadměrné množství síly. Čím více jí je, tím opět dochází k většímu namáhání. Pokud vše funguje, jak má, klidně postačí k přeřazení na správnou rychlost jen dva prsty.
Držení ve špatných otáčkách
Extrémní a nesmyslné vytáčení nebo dlouhodobé držení v nízkých otáčkách. V prvním případě lidé argumentují potřebou výkonu, v tom druhém úsporou paliva. Obojí je špatně a nemělo by k němu docházet.
Zdroj: https://www.carmax.com/articles/how-to-drive-a-manual-transmission