Superpočítače usnadňují optimalizaci aerodynamiky

Streamlining Made Easy With A Supercomputer 05 Small

Představte si 40 000 stolních počítačů pracujících současně. Tímto výpočetním výkonem disponuje superpočítač MareNostrum 4. Nejvýkonnější počítač ve Španělsku a sedmý nejvýkonnější v Evropě je umístěn v barcelonském superpočítačovém centru BSC (Barcelona Supercomputer Center). Uvedený výpočetní výkon umožňuje uskutečňovat nejrůznější simulace od činnosti srdce přes prognózy průběhu klimatické změny až po ekologické katastrofy. SEAT v rámci spolupráce využívá výpočetní výkon všech 165 888 procesorů superpočítače MareNostrum 4 k vylepšování svých vozů.

Zdroj obrázku: Tiskové materiály Seat

6912 čipů v jedné kapli: MareNostrum 4 je umístěn ve staré odsvěcené kapli v Severním kampusu Katalánské polytechnické univerzity. V prostorách bývalé kaple je udržována teplota vzduchu 24 °C a relativní vlhkost 36 %. Oriol Lehmkuhl, výzkumník superpočítačového centra BSC se zaměřením na fyzické a numerické modely, je jedním ze stovek odborníků ze všech koutů světa, kteří používají tento superpočítač pro své projekty: „V rámci své specializace se zabývám spalovacími prostory v leteckých motorech, uskutečňuji simulace větrných turbín a v případě mé spolupráce se značkou SEAT zkoumám vliv tvarového řešení nábojů kol na aerodynamiku  celého automobilu.“

Mohlo by vás zajímat:  Hyundai nabízí nahlédnutí do technologie skrytých světlometů, které jsou ozdobou zcela nového modelu Tucson
Zdroj obrázku: Tiskové materiály Seat

 Ještě bezpečnější, komfortnější a hospodárnější automobily: Vylepšování aerodynamiky automobilu zahrnuje snižování součinitele aerodynamického odporu vzduchu. Výsledkem jsou vozy SEAT, které jsou ještě bezpečnější a hospodárnější, mají nižší spotřebu paliva a emise CO2 a nabízejí lepší provozní vlastnosti. Analýzy se soustřeďují především na příď a záď, spodní část vozu, pneumatiky a kola. Dosud byly při optimalizaci aerodynamiky používány simulace a reálné testy hliněných modelů ve skutečné velikosti v aerodynamickém tunelu. „Testování v aerodynamickém tunelu je nákladné. Hliněné modely podléhají přitom degradaci a musejí se neustále měnit,“ říká María García-Navas, inženýrka z oddělení vývoje a aerodynamiky ve společnosti SEAT. „Výpočetní výkon superpočítače BSC nám navíc umožňuje zahrnout více parametrů a sledovat proudění vzduchu uvnitř kol při jejich otáčení. Naším cílem je zmenšovat rozdíly mezi simulacemi a realitou,“ dodává.

Mohlo by vás zajímat:  Systém TLI je stále lepší

Z měsíců hodiny: Výhodou souběžné činnosti 165 888 procesorů je uskutečňování analýz v rekordně krátké době. „Tvary kol převádíme do souřadnicových bodů v souřadnicové soustavě a každý bod je analyzován skupinou procesorů pracujících souběžně. Kdyby byly analyzovány jednotlivě, trvalo by to měsíce,“ říká Oriol.

Zdroj obrázku: Tiskové materiály Seat

Budoucnost se měří v PFLOPS (jednotka výpočetního výkonu; FLOPS = FLoating-point Operations Per Second; peta = 1015): Simulace s využitím superpočítačů otvírají výzkumníkům v oblasti aerodynamiky nové možnosti. „V budoucnosti bychom rádi simulovali všechno najednou: proudění vzduchu, skelet karoserie, spalování a dokonce i cestující uvnitř vozu. V současnosti to ještě není možné, ale za 15 let to umožní počítače s tisíckrát vyššími výkony. Něco takového si už můžeme začít představovat,“ říká Dr. Lehmkuhl. BSC je nyní kandidátem na umístění superpočítače MareNostrum 5, který by zvýšil výkonnost současného superpočítače více než 20krát.

Mohlo by vás zajímat:  Výzkum mozku, na kterém se podílí Ford, by mohl vest k rychlejšímu rozpoznání ztráty pozornosti u řidičů

Základní údaje o superpočítači MareNostrum 4

Superpočítač

  • 3456 výpočetních uzlů
  • 6912 výpočetních jader
  • 165 888 procesorů
  • 13,7 PFLOPS
  • 78 000 kg hmotnost

Superpočítačové centrum

  • 180 metrů čtverečních
  • 24 °C teplota vzduchu
  • 36 % relativní vlhkost
  • 19 tun skla
  • 26 tun oceli
Zdroj: TZ Seat
Jakub Horák

O Jakub Horák

Kontakt na autora: jakub.horak@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora