Byla by chyba zaměňovat v Evropě (do)prodávané Suzuki Alto za to japonské. Společné totiž mají prakticky jen to jméno. V původní domovině modelu jde navíc aktuálně do prodeje už osmá generace, která ma na co navazovat – celkem se totiž od roku 1979 prodalo kolem 4,38 milionu Alt.
Hlavní novinkou osmé generace není výrazně pozměněný design, ale především zvýšená tuhost karosérie (větší podíl vysokopevnostní oceli) a podvozek s kompletně přepracovanou hlavní strukturální částí. Ta s sebou přináší nejen větší tuhost, ale zároveň i nižší hmotnost a lepší jízdní vlastnosti. Na výrobu předních blatníků nebo dolních příčníků byl použit lehký materiál s využitím pryskyřice. Pokud vezmeme Alto jako celek, pak mezigeneračně zhublo až 60 kg.
Podvozek dostal upravené pérování a zavěšení vpředu i vzadu, což spolu s řízením s proměnným převodem přináší nejen lepší jízdní vlastnosti, ale zároveň i lepší stabilitu při vyšších rychlostech a větší komfort při jízdě po městě (kde se Alto bude vyskytovat nejčastěji). Výrazně modernizována byla zážehová pohonná jednotka řady R06A o objemu 0.66 litru. Ta má od nynějška vyšší kompresní poměr, lepší tepelnou účinností, nové sání a využívá také systém recirkulace výfukových plynů.
Pokud má Alto bezestupňový automat CVT nebo pětistupňový automat AGS, pak je jeho maximální výkon 52 koní při 6500 ot./min a točivý moment 63 Nm při 4000 ot./min. V případě pětistupňové manuální převodovky klesne maximální výkon na 49 koní při 6500 ot./min a točivý moment na 58 Nm při 4000 ot./min. Díky nízké hmotnosti (základní model váží jen 610 kg) je Alto zároveň v japonském cyklu JC08 extrémně úsporné. S manuální převodovkou a pohonem dvou kol si nárokuje jen 3,68 l/100 km, vůbec nejúspornější je však verze s automatem CVT a pohonem jedné nápravy, která si řekne jen o 2,7 l/100 km! Čtyřkolka s manuální převodovkou spotřebuje 3,97 l/100 km, s automatem CVT klesne spotřeba k 3 l/100 km, což jej opět řadí na špičku segmentu.
Design 3395 mm dlouhého, 1475 mm vysokého a 1475 mm širokého kei caru je ve skrze povedený. Velmi vtipným detailem jsou například „brýle“ kolem hlavních světlometů nebo asymetrická maska chladiče se čtveřicí žeber na levé straně. Z profilu vynikne stoupající linie bočních oken spolu se skoseným sloupkem C a povedenými 15palcovými litými koly (v základu jsou nicméně pouze okrasné disky). Nejvíc kontroverzí nejspíše vzbudí zadní část se skupinovými svítilnami až v nárazníku. V kombinaci s červeným, bílým, modročerným a stříbrným lakem karosérie je navíc možné spojit páté dveře v tmavě šedém odstínu. Vedle klasické osobní verze bude v nabídce také užitkový Van a v březnu příštího roku do prodeje rovněž zamíří sportovní Alto Turbo RS.
Interiér patří díky rozvoru 2460 mm a vnitřní délce 2040 mm mezi vůbec nejprostornější ve svém segmentu. Ačkoliv variabilita zadních lavice stojí a padá na jejím sklápění a nastavování opěradla, praktičnost Altu rozhodně upřít nelze. Vždyť se pod podlahou zavazadlového prostoru nachází praktický organizér a palubní deska skrývá hned několik odkládacích míst včetně háčku na pověšení tašky. Její vzhled je velmi jednoduchý, přesto díky barevnému dekoru nepůsobí lacině. V případě volby jednoho ze dvou automatů je její součástí také volič převodovky, páka manuální převodovky je klasicky mezi sedadly. Přehledná je kaplička přístrojů s analogovým rychloměrem a LCD displejem palubního počítače. A jak od sebe nejjednodušeji rozeznat osobní a užitkovou verzi? Volant užitkové verze není vybaven lakovaným dekorem a zároveň má jinak rozestavěné ovladače na palubní desce.
Výbava je rozdělená do stupňů F, L, S a X. Základní cena s pětistupňovým manuálem či automatem a pohonem jedné nápravy je díky 100procentnímu osvobození od daně pouze 847 800 jenů (cca 155 000 korun). Bezestupňový automat CVT přijde na nejméně 894 240 jenů (cca 162 000 korun). Alto Van je v nabídce pouze s pětistupňovým manuálem nebo automatem o stejném počtu stupňů, jeho základní cena je 696 600 jenů (cca 125 000 korun).
Zdroj: Suzuki