Systém eCall své využití v České republice zatím příliš nenašel

Za několik dní to bude rok od okamžiku, odkdy musí být nově homologovaná auta v Evropské unii vybavena takzvaným systémem eCall, který slouží pro přivolání pomoci v případě dopravní nehody. Podle průzkumu k jeho využití v praxi ale zatím příliš nedochází.

Jak systém funguje?

Systém eCall pracuje na principu, kdy v případě nehody palubní zařízení automobilu zahájí tísňové volání na linku 112 a zároveň vyšle informace o poloze vozidla, směru jízdy, typu motoru vozidla, VIN vozidla a podle počtu zapnutých bezpečnostních pásů i o počtu osob ve vozidle.

Aktivaci systému lze realizovat dvěma způsoby, automaticky po aktivaci senzorů či manuálně stiskem tlačítka. Tlačítko pro manuální aktivaci systému je určeno i pro případy, kdy chcete přivolat pomoc k havárii jiných vozidel či se ocitnete v jiné nouzi, než je dopravní nehoda.

Většinou jde o planý poplach

Hasičský záchranný sbor ČR, pod který linka 112 patří, však za celou dobu provozu systému eCall zatím registruje jen velmi málo aktivací, a tedy využití tohoto systému – pouze dvacet případů. Z těchto případů se navíc většinou ani nejednalo o skutečnou aktivaci. Často šlo o neúmyslné spuštění majitelem vozu či kontrolu funkčnosti systému prováděnou autoservisem.

Pokud vás zajímá, které automobily systém eCall mají, odpověď není snadná. Jedná se jen o vozidla, která byla homologována po 1. 4. 2018, to znamená, že vozy, které jsou sice nově vyrobeny, ale k jejich homologaci došlo ještě před tímto datem, systém mít nemusejí. Z tuzemských vozů jím bude vybavena například nová Škoda Scalla.

Komentáře
Mohlo by vás zajímat:  Výlet do Německa a zjištění, jak je to s renovací některých veteránů