Systém na elektronické dálniční známky měl usnadnit život. Firmám ho ale pouze zkomplikoval

High Angle Shot Highway Full Cars Captured Toronto Canada

Je to více než rok, co už řidiči nemusí kupovat klasickou papírovou, nalepovací dálniční známku, ale stačí jim koupit si tu elektronickou. Na první pohled se to zdá jako lepší a hlavně jednodušší možnost. Pro běžného člověka, který má jedno auto, to tak určitě je. Zakoupí si elektronický kupon konkrétní platnosti, a až mu vyprší, může si koupit nový. Ne hned, ale až v době, kdy znovu vyrazí na dálnici. Díky tomu může i ušetřit. Jinak je to ale v případě firem, pro které jsou elektronické dálniční známky spíše komplikací.

Mohlo by vás zajímat:  Rady ohledně prodloužení dojezdu elektromobilů nefungují. Zlepšení přinese až nová technologie

Zadávání do systému

Koupě dálniční známky probíhá v on-line systému. Zde je nutné uvést registrační značku auta, na které je dálniční známka kupována. Pro firmu je to pochopitelně zvýšená administrativa, nehledě na možné problémy, které vzniknou nepozorností. Systém umožní na jednu registrační značku objednat klidně i více dálničních kuponů, a tak v případě nepozornosti vznikne problém. A ten nepůjde odstranit jednoduchým přepsáním značky, protože opravit lze nanejvýš dva znaky.

Připomeňme, že v době samolepek stačilo majiteli firmy koupit nebo objednat konkrétní počet kuponů, který odpovídal počtu aut. Ty dal jednotlivým řidičům, kteří si na něj vepsali SPZ a známku nalepili. Jednoduché a nenáročné.

Mohlo by vás zajímat:  Žebříček aut s nejloajálnějšími zákazníky zase vyhrál Lexus
Zdroj obrázku: Freepik

Hlídání platností

Klasické tištěné nalepovací dálniční kupony měly platnost vždy od 1. prosince do posledního ledna. A bylo jedno, kdy je majitel zakoupí. Vždy s koncem roku nebo se začátkem nového stačilo majiteli firmy koupit příslušný počet dálničních známek a o více se nemusel starat.

Aktuální dálniční známky ale mají platnost jeden rok. Je to z finančního hlediska spravedlivější, protože známka koupená v létě platí opět do léta následujícího roku. Tedy 365 dní od startu její platnosti. Pro firmy to ale může být komplikace. Auta přicházejí do firmy v různé termíny, a tak musí majitel hlídat i platnosti známek pro tato auta. A vždy obnovovat danou platnost, aby vše sedělo. I toto je značně komplikovaná činnost, která bere nejenom čas, ale vzniká tu i problém v případě zapomnětlivosti.

Zdroj: https://www.mdcr.cz/Media/Media-a-tiskove-zpravy/Elektronicka-dalnicni-znamka-je-na-trhu-prave-rok, https://edalnice.cz/index.html#/validation
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora