Systém TLI je stále lepší

Traffic Lights 514932 960 720[1]

Je tomu již dva roky, co Audi oficiálně představilo systém TLI. Jde o zkratku systému, který se jmenuje Traffic Light Information. Už podle tohoto názvu lze celkem snadno a celkem rychle odvodit, o co se jedná. Tento systém umí komunikovat s křižovatkami. A to v tom směru, že vám řekne, kde se na semaforu rozsvítí zelená.

TLI má několik pozitiv

Systém je to skutečně zajímavý, který dokáže do dopravy přinést několik pozitiv. V první řadě je to fakt, že umí zvýšit celkovou plynulost vaší jízdy. Je sice pravdou, že ve špičce je vše ovlivněno ostatními účastníky, ale pokud jsou silnice volnější, pomůže TLI upravit styl vaší jízdy tak, aby jste se svezli na takzvané „zelené vlně“.

Mohlo by vás zajímat:  Jaguar Land Rover vyvíjí smart city hub pro testování technologie samořiditelných vozidel

Kromě plynulosti dopravy nelze opomenout ani druhé velmi důležité pozitivum. A tím je to, že systém LTI výrazně přispívá k ekonomické jízdě. Je to dáno nejenom onou plynulostí, ale i tím, že lze odstranit rozjezdy z křižovatek, které jsou s ohledem na spotřebu skutečně tím nejhorším.

Jak vše funguje?

Jelikož Audi systém TLI propaguje stále více, podívejme se na to, jak vlastně funguje. Princip je celkem jednoduché. Tato technologie dokáže přijmout signál ze semaforů a na palubní desce zobrazit nejenom to, jaká barva na něm svítí, ale i to, jak dlouho to ještě potrvá. Tento odpočet je realizován ve vteřinách a přesně odpovídá změně na samotném semaforu. Zajímavostí je také to, že systém funguje i na celkem velkou vzdálenost, a to dokonce i takovou, kdy řidič pouhým okem jenom těžko rozeznává semafor, natož barvu na něm. Ve svém voze však už předem ví, jak na to na dané křižovatce vypadá.

Mohlo by vás zajímat:  Model 3 od Tesly zvládne opět trochu více v režimu autonomní jízdy

Zatím jenom v USA

I když je systém stále lepší a stále využitelnější, musíme říci, že aktuálně je využíván pouze v USA. Audi se sice snaží zrychlovat vývoj, ale nutno říci, že to nezáleží jenom na automobilce, ale na mnoha faktorech okolo.

Nutno ale říci, že vývoj kupředu skutečně jde, a to poměrně zajímavě. Když byl systém oficiálně uveden do provozu, bylo možné ho využívat jenom ve dvojici měst, kterýmo byli Las Vegas, nebo Dallas. Postupně došlo k rozšíření na města Portland, a později také Kansas City, Phoenix a další. Aktuálně je to již 10 měst, a počet křižovatek, které posílají data do vozu, se zastavil na čísle 2 250. to už je celkem dobré číslo, a to hlavně pro toho, kdo v daných městech žije. Na druhou stranu ten mnoho daných semaforů na své cestě „zná“ a celkem dobře ví, jak jezdit, aby mu zelená vlna vyšla.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora