Tatra 603

Tento vůz se vyráběl krásných 19 let, přesněji v letech 1956 – 1975. Jedná se o poslední model, který ještě měl slavnou proudnicovou karoserii. Jejím předchůdcem byla Tatra 87, později Tatra 600, zvaná Tatraplan.

Po 2. světové válce už začaly odcházet pomalu do automobilového nebe poslední kousky Tatry 87. Proto se začaly úřady, ministerstva a jiné instituce zajímat o to, které vozidlo bude reprezentovat svou vlast. Nakonec všechno vyřešila nově příchozí Tatra 603 a to na dlouhé dvě desítky let. Nejen k reprezentaci, ale i k přepravě na delší tratě byla určena nová 603.

Vývoj

Po tajném vývoji vozidla se ukázal prototyp, jež se představil v roce 1955 a následovně dostala 603 „zelenou“ do sériové výroby. Koncept se od sériových kusů lišil vskutku hodně, tvary byly úplně jiné a nevzbuzoval takový robustní dojem jako model ze série. V dalším roce byla prvně spuštěna ověřovací série o 10 kusech a teprve poté přišla malosériová výroba. Tatra 603 byla, co se týká designu, velmi výjimečná a tvary se lišila i od jiných vyráběných vozidel. Získala řadu ocenění za zmíněný design na soutěžích elegance (např. Zlatá stuha Wiesbaden).

První zmínka

Za krásnou karoserii s výjimečnými tvary můžeme poděkovat výtvarníkovi Františkovi Kardausovi a Václavu Popelářovi (tehdejší vedoucí pražské konstrukční kanceláře Tatra). Výroba byla zahájena ve známé Kopřivnici, později se přesunula do pobočného závodu Tatrovky v Příboru. Z počátku měla 603 na přídi tři hlavní světlomety, po modernizaci v roce 1963 s označením Tatra 603-2 se pyšnila už čtyřmi. Od roku 1968 se vyráběla beze změn. Tatra 603 dokázala nabídnout zavazadlový prostor o objemu 370 litrů a také za zadními sedadly bylo ještě dalších 120 litrů prostoru.

Srdce a konstrukce „šestsettrojky“

Tatra 603 disponuje těmito rozměry: délka 5056 mm, šířka 1910 mm a výška 1530 mm. Rozvor má 2750 mm. Do Tatry 603 byl umístěn vzduchem chlazený osmiválec o obsahu 2.5 litru, jež se nacházel za zadní nápravou. Motor navržený Ing. Juliusem Mackerlem v počátku nabízel výkon 70 kW/95 koní, později byl výkon navýšen na 77 kW/105 koní. Manuální čtyřstupňová převodovka přenášela výkon na zadní kola. Výrobce udával maximální rychlost 160km/h, ovšem díky skvělé aerodynamice dokázala jet Tatra až 170km/h. Spotřeba vozu se pohybovala kolem 13 l/100 km.

Co se týká jízdních vlastností, vozidlo bylo velmi citlivé na boční poryv větru a v ostrých zatáčkách se dokázalo přetočit. Za vše můžou výkyvné hnací polonápravy. Pro zlepšení požitku z jízdy pomohlo zavedení torzního stabilizátoru na přední nápravu u typů 603-2. Speciálně pro 603 byly vyvinuty radiální pneumatiky Barum o rozměru 180/90 SR15. Pod koly vyráběné v licenci Dunlop se do roku 1968 objevovaly pouze bubnové brzdy, po tomto roce se na všech kolech objevily už kotoučové. Tatrovky 603 měly takové dva unikáty – prvním se stalo od roku 1973 bezkontaktní elektronické kondenzátorové zapalování PAL a druhým je velmi dobře vyřešené odpružení s docela vysokým zdvihem kol a nízkou vratnou frekvencí – pohodlnější jízda na silnicích v dezolátním stavu.

Tatra 603 v závodním kabátě!

Každý by si řekl, že přes své velké rozměry a hmotnost 1450 kg se nemůže dostat na závodní trať, ovšem opak je pravdou! Motor byl upraven tak, že  vůz dokázal excelovat rychlostí přes 200 km/h a celková hmotnost byla snížena hliníkovými či laminátovými panely karosérie. Nejvýznamnějšími úspěchy v zahraničí dosáhla Tatra 603 v belgickém závodě Marathon de la Route i na německém okruhu Nürburgring.

Pár prototypů

Tatra 603A (1964)

Prototyp z pražské vývojové kanceláře, v bratislavské vývojové kanceláři pod vedením Ing. Mičíka vznikl koncept ambulance a další návrh.

Tatra 603X (1966)

Druhý návrh pana Mičíka, vlastní kvalitní podvozek a technologie, vytýkány malé rozměry a prostor uvnitř oproti sériové 603. Stala se základem pro model 613. Společně s prototypem 603A je umístěn v muzeu Tatra v Kopřivnici.

Tatra 603 Sl-Stille Italia

Boční profilem se podobá konceptu 603X, z čehož vznikaly mylné informace, že návrhy původní 603X pochází z této firmy.

Tatra 603 MB

Užitkový automobil, minibus – první koncept vyvinutý v Bratislavě, se kterým měla Tatra vstoupit do dalšího segmentu, bohužel neúspěšně. Tento koncept je dochován v bratislavském muzeu dopravy Slovenského technického muzea.

Tatra 603 NP

Koncept nízko-plošinového valníku jako poslední modifikace modelu 603, stejná koncepce jako u 603 MB, součástí valníku byla prodloužená kabina z Tatry 805. Bohužel se nedochovala, podle slov pamětníků byla sešrotována.

Na závěr

Na začátku tohoto článku jsem Vám psal o tom, že se Tatra 603 zpočátku vyráběla pouze v desítkách kusů. Jenomže „šestsettrojka“ zažila i úspěchy během normalizace, a především v letech 1973 – 1974, kdy závod Tatra vyráběl až 1600 kusů za rok. V roce 1975 se toho pak už moc nestalo, jelikož 603 dostala nástupce v podání modelu 613. Celkem se vyrobilo 20 442 vozů ve všech provedeních (označení 603-1, 603-2). Model 603 se pro závod Tatra stal nejrozšířenějším typem. O šestsettrojky byl veliký zájem, přesto se skoro vůbec neexportovaly za hranice. Jen pár kousků zavítalo do bývalého východního bloku (Sovětský svaz, Maďarsko, Bulharsko a NDR). Dodnes je tento vůz vyhledávaným u mnoha sběratelů, cena sběratelského kousku se může pohybovat klidně i kolem 500 tisíc korun. Pro zajímavost – dodnes jeden kousek Tatry 603 vlastní sám Fidel Castro, je v bílé barvě a je zřejmě jediným kusem, který má klimatizaci už od výrobce.

Fotogalerie: wikipedia.org, humanart.cz, smirice.eu, sestsettrojka.euweb.cz, tatra-club.com

Komentáře