Tatra vyprodukovala svůj nejdelší a nejtěžší model

Tatra dokončila výrobu a vyexpedovala nejdelší a nejtěžší model ve své historii. Jedná se o podvozek pro speciální vrtnou soupravu, kterou na vozidlo namontuje německý výrobce Streicher Drilling Technology. Vozidlo pak bude sloužit k průzkumným vrtům i v náročném terénu, celková hmotnost kompletního vozidla je přibližně 84 tun.

Podvozek má celkem osm náprav a je v konfiguraci pohonu 16×8 v souladu s požadavkem zákazníka. Uspořádání hnacího traktu však umožňuje, aby v případě zájmu mělo vozidlo poháněné všechny nápravy, tzn. 16×16. První tři nápravy jsou odpruženy vzduchem, mají nosnost 10 tun, a jsou řiditelné. Prostřední dvojnáprava je odpružena kombinací vzduchových vaků a listových per (tzv. těžké kombinované pérování) s nosností až 16 tun dle použitých pneumatik a požadované maximální rychlosti (v tomto konkrétním případě je možné maximální zatížení 14,7 tuny). Poslední trojice náprav je opět řiditelná a odpružená vzduchovými vaky s nosností 10 tun. Řízení zadních náprav je hydraulické s elektronickým řízením od holandského výrobce VSE s vazbou na natočení předních kol. Rozvory mezi jednotlivými nápravami činí 2150/2150/2860/1450/2150/1650/1650 mm. Na všech řízených nápravách jsou osazeny pneumatiky o rozměru 385/65 R22,5 v jednomontáži, na prostřední dvojnápravě pak 315/80 R22,5 ve dvojmontáži. V této konfiguraci pak činí celková technicky přípustná hmotnost 86,4 tuny, resp. až 92 tun při volbě odpovídajících pneumatik.

K pohonu impozantního speciálu slouží kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec Caterpillar C-32 o objemu 32 litrů s výkonem 1132 koní a krouticím momentem 5143 Nm. Tak vysoký výkon je potřebný pouze pro pohon vrtné soupravy, v případě pohonu vozidla je jeho výkon a krouticí moment elektronicky snížen asi na polovinu. Na motor navazuje šestistupňová automatická převodovka Allison 8610 MR s retardérem. Prostřednictvím kardanu je hnací moment přenášen do tzv. „distribuční“ přídavné převodovky, opatřené řazením pohonu buď vrtné soupravy (plný výkon motoru) s výstupem v horní části převodovky, anebo pohonu vozidla (snížený výkon motoru) s výstupem ve spodní části převodovky. Spodní výstup je opět prostřednictvím kardanu propojen na druhou přídavnou převodovku, integrovanou již v nosné rouře podvozku, kde je hnací moment distribuován prostřednictvím děliče a mezinápravových diferenciálů na kola permanentně hnaných náprav – 1., 2., 4. a 5. nápravy. Obě přídavné převodovky jsou vlastní konstrukce se skříněmi a dalšími komponenty, vycházejícími ze standardních převodovek, určených pro sériová vozidla modelových řad Force a Phoenix. Pro chlazení motoru, převodovky a hydraulických okruhů jsou po obou stranách vozidla za kabinou umístěny dva chladící bloky, každý s hydraulicky poháněným ventilátorem.

Mohlo by vás zajímat:  Volkswagen ukázal Caddy Alltrack

Vozidlo je osazeno standardním provedením kabiny Tatra Force se sedadlem řidiče a spolujezdce. Kabina je tentokrát nesklopná a proti standardním vozům je, vzhledem k požadované limitní výšce a s ohledem na zástavbu motoru, posunuta o 200 mm dopředu a 50 mm dolů. Rám vozidla je složen ze dvou částí, sešroubovaných v prostoru za třetí nápravou – přední část je výrobkem naší společnosti, navazující část si dodal německý nástavbář. Celková délka vozidla, včetně rámu, činí 18 080 mm, výška přes kabinu pak 2490 mm a šířka 3000 mm. Obrysový poloměr zatáčení je 15,5 m, stopový 14,3 m.

Vozidlo bylo po provedení příslušných zkoušek a testů pomocí dvou jeřábů naloženo na přepravní návěs a transportováno do Německa, kde proběhne kompletace s nástavbou.

Zdroj: Tatra Trucks