Technologické inovace, které měly jenom krátké trvání – o jaké jde?

Automobilismus s jedním ze segmentů, kde mají technologické inovace rozhodně své místo. Stačí se podívat do historie, kdy vozy jezdily jenom pár desítek kilometrů v hodině. A nyní? Dokážou nabídnout rychlost několik set km/h a k tomu dokážou třeba i řídit sami.

Právě rychlost a výkony, provoz bez řidiče, bezpečnostní prvky a další věci patří mezi technologické inovace, které se ujaly a které budou mít ve světě aut místo i v budoucnu. Potom tu jsou ale takové, které se sice objevily, ale měly jenom krátké trvání. A na ty se podíváme společně.

Proudové motory

V letadlech něco naprosto běžného a tak jednu chytrou hlavu napadlo, že by se daly proudové motory využít i v autech. Nápad se neobjevil jenom na papíře, ale objevil se i u reálných aut. Konkrétně tomu bylo v padesátých a šedesátých letech, a to u automobilky Chrysler. Ta skutečně nabízela auta, která byla poháněna proudovými motory. I když výkon byl skvělý, ukázalo se, že je to celkem slepá ulička. Pomalé reakce, drahá výroba a také velmi vysoká spotřeba paliva byla důvodem návratu ke klasice.

Dveře gull-wing

U různých moderních supersportů, limitovaných sérií nebo dalších podobných vozů se dveře gull-wing mohou objevit. Hlavně proto, že právě ono vyklápění směrem nahoru je velmi efektní. I díky tomu se v minulosti začalo hojně uvažovat o tom, že půjde o variantu, která bude v autech naprosto běžná. Nakonec i toto byla inovace, ze které se sešlo. Proč? Prvním rizikem byla bezpečnost při převrácení vozu. Dále se ukázala podstatná nepraktičnost ve chvíli, kdy bylo třeba vylézt z vozu v menším prostoru.

Raketové brzdy

Toto řešení se neobjevilo u klasických sériových vozů, ale bylo testováno u různých závodních speciálů. Cílem bylo vyvinout takovou brzdnou sílu, která by skutečně umožnila sešlápnout brzdový pedál na poslední chvíli. Pokud jde o účinnost, tak skutečně fungovaly, a to až tak, že v plné rychlosti došlo při brzdění k přetížení 2 G. Celkově se od nich ale upustilo. Proč? Zvyšovaly hmotnost auta, byly náročné na výrobu i instalaci, měly vysokou spotřebu a vlivem hnacích plynů nebyly ani nijak výrazně bezpečné.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Mercedes-Benz C111

Wankelův motor

Sice mu ještě není všude konec, ale obecně je třeba říci, že Wankelův motor byl technologickou inovací, která se bohužel neujala. Výkonnostně se určitě jednalo o dobré řešení. Nutno ale říci, že negativa zde byly také. Hlavně se jednalo o problémy s celkovým utěsněním, dále možná vysoká spotřeba oleje a také vysoké emise. Ty se dříve zase až tak neřešily, ale dnes by bylo používání takového motoru téměř nemožné.

Modulární karoserie

Tento nápad se zrodil v roce 1982 a přineslo ho studio Italdesign. Nápad pojmenovaný jako Capsula byl celkem zajímavý. To proto, že základem každého vody byly šasi, podvozek a kola, a vše ostatní si bylo možné nejenom zvolit, ale v případě potřeby i měnit. Nápad jako takový zajímavý, ale reálná využitelnost, spojená s jednoduchostí, bylo téměř nulová. I když? Na letošních autosalonech se něco podobného opět objevilo. Ale opět se stejnými problémy. Lidem by se určitě líbilo mít v zimě klasické auto v létě třeba kabriolet. Komplikovanost dané přestavby a změny by však byla tak velká, že je nutné tento znovu objevený trend odsoudit k zániku.

Bezpečnostní okno Tucker

Tato technologická inovace zní z dnešního pohledu naprosto úsměvně, až nereálně. Ale bylo tomu skutečně tak. Ve čtyřicátých letech bezpečnostní pásy ve vozech nebyly. A při čelní srážce logicky docházelo k tomu, že řidič proletěl čelním sklem ven z vozu. Problém byl v tom, že už mu ublížilo samotné čelní sklo, což mělo mnohdy fatální následky. A tak přišla automobilka Tucker s inovací v podobě nerozbitného čelního okna, které by se při nárazu jednoduše uvolnilo z ráno a osoba by z vozu vylétla bez zranění. Nakonec se ale ukázalo, že bude lepší udržet cestujícího ve voze a umožnit mu, aby svým tělem narazil do něčeho měkkého.

Mohlo by vás zajímat:  Historie BAZu Locusta

Létající auta

Už Henry Ford přemýšlel nad tím, zda by bylo možné dostat se ze silnice do oblak. A v průběhu času se objevila řada různých pokusů a novinek, které byly odsouzeny k nezdaru. Jedním z posledních počinů je projekt firmy Aeromobil, který vypadá celkem zajímavě, ale na druhou stranu spíše vypadá jako letadlo, které má jenom karoserii auta. Takže opět nic. Tedy alespoň do doby, než se povede vymyslet variantu na principu současných dronů.

Odpružení Bose

To se objevilo v roce 2004 a první videa a testy byly obdivuhodné. Šlo o systém elektromagnetického odpružení, který i při jízdě ve výmolech dokázal udržet vůz ve stabilní poloze – kdybyste uvnitř drželi sklenici s pitím, tak by se vám ani při jízdě na tankodromu nevylila. Projekt sice nebyl spojený s až tak velkým zájmem, jak se očekávalo, ale životaschopný být mohl. Sice to dlouhou dobu vypadalo, že skončil, ale nyní se ukázalo, že byl znovu oživen. Když se podaří eliminovat problémy spojené mimo jiné s technickým řešením a cenou, byl by to velký pokrok v pohodlnosti nejenom u limuzín.

Městské elektromobily

Objevily se už v osmdesátých letech. Mezi nejznámější patřily vozy značky Sinclair, nebo zajímavý Renaul Twizzy. Sice nápad úplně nezanikl a dnes jich najdeme v portfoliu automobilek mnoho, ale na druhou stranu když porovnáme pořizovací cenu s celkovou občasnou využitelností i mimo město, stále se více vyplatí investovat do klasického motoru na naftu, nebo ještě lépe na benzín. Na druhou stranu právě tato technologická inovace je dle nás ta, která má v budoucnu šanci na možný úspěch.  Jde jenom o dvě věci – dojezd a cena.

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora