Test 2021 VW Caddy 2.0 TDI: Větší a lepší

Píše se rok 2021 a s klidným svědomím můžeme říci, že vlastně žijeme v budoucnosti. Na poli automobilismu to platí dvojnásob. Elektromobily, dotykové obrazovky, jízdní asistenty, nebo stovky koní, to všechno je budoucnost. Jsou však i místa, kde se čas zastavil. Jedním z takových míst je trh s užitkovými vozy. Životní pouť dodávky je pochopitelně delší, prodá se jich méně než osobáků a tak čas plyne pomaleji. Nový Fiat Ducato dnes slaví patnáctiny, přičemž třeba současný Volkswagen Transporter už může legálně pít, či
uzavírat sňatky. Vzít by si klidně mohl loňský model Caddy, který v téměř nezměněné podobě spatřil světlo světa rovněž v roce 2003.

Letos jsme se tedy konečně dočkali, po dlouhých sedmnácti letech je tu ÚPLNĚ NOVÝ VOLKSWAGEN CADDY. Sice neumí číst myšlenky, neumí sám dojet na nákup, není elektrický (jistě brzy bude), přesto je na něm znát obrovský skok, který od předchozí stařenky udělal.

MODERNÍ MONTÉRKY

Zbrusu nový model stojí na platformě MQB, stejně jako bratříček Golf, nebo naše milovaná domácí Octavia. I tak je nelehký úkol navrhnout užitkový automobil, jehož devízou je především přepravní kapacita, aby oku lahodil. Němci se s tím ovšem popasovali se ctí, Caddy se tedy v mnoha případech odkazuje právě na Golf a výborně zapadá do současného designového jazyku Volkswagenů.

Rudý jako Ferrari

Svými tvary sice stále připomíná předchůdce, jediný panel karoserie však nezůstal stejný. Design je více vytříbený, připomíná osobák, což má své důvody. V portfoliu značky bude rovněž zastupovat roli MPV, až Sharan odejde do důchodu. Velkou změnou jsou vertikální zadní světlomety, jde o moderní a minimalistické řešení, z praktického hlediska naprosto ideální. Vstup do nákladového prostoru tak může být maximálně široký. Ve vyšších výbavách jsou k dostání i LED světlomety, testovaný kousek měl jen základní, ani ty však nesvítí špatně.

Neříkej mi Cargo

Zajímavostí přední partie je mřížka nárazníku, podobná té u modelu ID.3. Největší změny však nejsou okem postřehnutelné. Volkswagen zásadně zapracoval na aerodynamice, koeficient odporu vzduchu je mezi dodávkami nevídaných cx = 0,30. Dobrá aerodynamika prospívá jak spotřebě paliva, tak i tichu na palubě. Mezigeneračně „Caddyna“ také povyrostla, je o 92 mm delší, 62 mm širší, o 73 mm narostl rozvor náprav. Jen výšky trochu ubylo, o 24 mm, v interiéru to však patrné není.

TVRDÝ INTERIÉR BEZ TLAČÍTEK

Po usednutí do kabiny na vás opět dýchne Golf. Moderní a futuristické provedení se promítá i zde, hlavně to tedy znamená téměř absolutní eliminaci tlačítek. V testovaném základním provedení jsou naštěstí přítomny alespoň pro infotainment. Prázdná plocha, kde u vyšších verzí najdete právě ovládání hlasitosti a klimatizace, je u naší „chudobky“ prázdná – je tu jen velmi lacině působící výlisek, který  neustále dává najevo, že jste ušetřili. Absence jakýchkoliv knoflíků vás tedy v případě nastavení teplot odkazuje na dotykovou obrazovku, jiná možnost není. Když chcete přitopit, musíte sklonit zrak ze silnice, to opravdu není bezpečné.

Mohlo by vás zajímat:  Test Hondy Jazz 1.5 e:HEV – nová generace přichází s prostorným interiérem a úspornou hybridní motorizací
Prostor a přihrádky

Když už jsme u infotainmentu, který byl ten nejzákladnější, musíte se obejít bez navigace a podpory aplikací pro chytré telefony. To by vůbec nevadilo, nečekal jsem žádný luxus, bohužel takovéto „obyčejné rádio“ vykazuje standardní zamrzání systému MIB3. Je to vskutku úžasné, když vám několikrát za den vypadne hovor z handsfree… Opravit prosím. Abych jen nehanil. Palubní deska, která je dle očekávání vyrobena z plastů tvrdých jako kámen, má alespoň několik různých rastrů, které jsou na dotek příjemné. Co mě však nadchlo a chtěl bych to i v Golfu, je nekonečno odkládacích ploch z vrchu palubní desky. Notesy, dokumenty, mobily, cigarety, bonbóny, svačina, vše najde své místo. Tohle je ohromný posun proti starší generaci.

 

Posuvný jezdec se odstěhoval do Humpolce
Sem by se vešlo 1260L litrů pravé italské zmrzliny

Čeho je v interiéru opravdu přehršel, tak je prostor. I díky skvělému prosklení, je všude dostatek světla, velmi to prospívá vzdušnosti kabiny. Na nohy, na hlavu, vepředu i vzadu, nikdo se nebude tísnit. Na nákl.. tedy zavazadla, je připraveno ohromných 1260L. Zadní sedadla jdou samozřejmě vyndat. Vyndat, nikoliv sklopit, jako u kombíku. Jsou ohromná a těžká, ve dvou lidech se zapotíte, na druhou stranu jde o plnohodnotné pohodlné sezení s dlouhými opěradly, žádné malé židličky. Přední sedadla jsou rovněž rozměrná, na pohled sice vypadají vcelku obyčejně a nepohodlně, opak je však pravdou.

PŘÍMÝ A PŘESNÝ PODVOZEK

S minulou generací od roku 2015, jsem najel tisíce kilometrů. Ne snad proto, že bych po tom toužil, dává mi to však prostor k porovnání. Hlavní změnou na podvozku, je nahrazení tuhé zadní nápravy s listovými pery, nápravou vlečnou. S vinutými pružinami a panhardskou tyčí. Není třeba dodávat, že to má velmi pozitivní vliv na jízdní vlastnosti. Minulá generace komfortem odpružení příliš neoplývala, jezdil jsem s ní velmi nerad. Ta současná dokazuje, že u Volkswagenu umí zázraky.

Jede vláček, motoráček, jakou barvu asi má?

Že jedete v dodávce je sice vždy poznat, hlavně v zatáčkovitých pasážích, minimálně u osobního provedení LIFE se však podařilo vytvořit slušný jízdní komfort. Caddy bych vyloženě nenazval pohodlným autem, je v tomhle směru typický Volkswagen. I na menších nerovnostech trochu drncá, mnoho jich však pohltí dlouhý rozvor. Ani velké díry nejsou pro zadní nápravu žádný med. Na takové vnímání jízdy se však musíte opravdu soustředit. Běžná jízda se ve finále příliš neliší od Golfu, jen je trochu hlučnější.

Bydlet pod mostem není tak zlé

Vyzdvihnul bych přesné řízení s krátkým převodem, velmi přesné řazení s krátkými drahami, konec konců, s druhým nejslabším dýzlem je s „Caddynou“ vlastně docela zábava. Všechno je tu tak trochu při starém. I přes své rozměry působí z pozice řidiče jako lehký automobil, stejně tak rozměry díky velkým zrcátkům a skvělému výhledu nejsou překážkou. Zatímco tedy jezdit minulou generací bylo velmi otravné, ta současná mě opravdu bavila!

Mohlo by vás zajímat:  TEST Lexus IS F

102 KONÍ STAČÍ, DRAHOUŠKU

Paleta pohonných jednotek není nijak zvlášť široká. Jsou vlastně jen dvě, benzínové 1.5 TSI s výkonem 116 koní a 2.0 TDI ve třech různých variantách. Nejslabší má 75 koní, nejsilnější 122. Testovaný kousek byl přesně uprostřed: 75KW/102k. Na 1700 kg těžkou dodávku je to vcelku málo, zdálo by se. 280 Nm od 1500 otáček ovšem zas tak málo není. Nejprve je si potřeba uvědomit rozdíl mezi Passatem a Caddy. Passat patří do levého pruhu na dálnici, zatímco Caddy… Jistě, taky patří na dálnici, ale spíš do pravého. Upřímně, není to žádná tragédie. V městském provozu má výkonu dostatek, mimo město ho má stále dostatek, na dálnici není problém držet i 150 km/h.

130 na šestku = 2100 ot/min

Až nad oněch 150 začíná motoru docházet dech. V jakémkoliv jiném jízdním režimu má sil dostatek, hlavně díky brilantně dostupnému momentu točivému, který dobře zvládá delší převody. Při běžné jízdě není nutno motor nijak zvlášť točit, je to vcelku zbytečné, přitom se pohybujete dostatečnou rychlostí a nejste brzdou provozu. Výtečná je rovněž spotřeba paliva, průměr za celý týden jsem měl 7,6 L/100km, přičemž jsem jezdil hlavně ve městě. Okreskové kochání umí Caddy za 5,5, ani na dálnici se nedá dostat nad 7L/100km.

SKVĚLÝ RODINNÝ VŮZ, JEN NE MINIVAN

Nová Caddy byla za dlouhou dobu mým nejoblíbenějším autem. V jednoduchosti je totiž síla. Užíval jsem si absenci asistentů, přímočarý podvozek, i přímé řízení. Čím mě však nejvíc dostala, je vnitřní prostor a výborný výhled. Volkswagenu se opět podařila reinkarnace legendy do moderního světa. Jako užitečný univerzál nemá chybu.

Nejdřív práce, potom rodina

Testovaná základní verze mě uhranula hlavně tím, že na ní nebylo vůbec nic zbytečného. Připomíná kvalitní chléb s kvalitním máslem. Pro mnoho rodin, i živnostníků se opět stane nepostradatelným pomocníkem. Nabízí kvalitu a trvanlivost všem Volkswagenům vlastním, přitom nestojí o mnoho více, než třeba francouzská konkurence. Své užitkové kořeny však těžko zamaskuje, i proto si ho nedokážu představit jako náhradu za komfortní rodinný minivan. Co si budeme povídat, tím opravdovým nástupcem Sharanu je ve skutečnosti spíše Tiguan Allspace.

Základní cena: 399 000,- bez DPH (2.0 TDI 55kw/75k – Cargo); 428 926,- bez DPH (stejný motor, osobní verze 5 míst)
Základní cena testované verze: 478 681,- bez DPH (2.0 TDI 75kW/102k – Caddy)
Cena za testovanou konfiguraci : 528 099,- bez DPH (2.0 TDI 75kW/102k – LIFE)

Foto: Jindřiška Lidická

O Václav Linhart

Kontakt na autora: vaclav.linhart@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora