TEST Alpina B10 3.5

TEST Alpina B10 3.5

Pořád kolem toho chodím a snažím se tomu přijít na kloub. Vypadá to jako BMW, ale není to BMW. Ono je to totiž mnohem lepší…

Je tedy pravda, že kdyby tu stálo BMW řady 5 generace E34, ke štěstí by mi to stačilo. To auto se mi vždycky hrozně líbilo a ani to nemusela být vrcholná verze M5. Jenže tohle není BMW, tohle je Alpina, konkrétně tedy Alpina B10 3.5/1. Je pravda, že základ má v klasickém BMW, konkrétně v sedanu 535i. Vyráběla se od roku 1988 do roku 1992. Vzniklo pouze 572 vozů, takže jde o raritu. Řadový šestiválec má jiné písty, řidící jednotku, vačku a katalyzátor. Spodní část vozu vlastně pochází z řady 7 generace E32.

Vzhled si moc nezadá s běžným BMW E34, ale přesto na první pohled poznáte, že jde o Alpinu. Pod předním nárazníkem najdete speciální podspoiler Alpina, polepy na karoserii a originální kola. Jinak je to krásný sedan z konce 80. let s nízkým pontonem a správnou délkou. Ty proporce vypadají skvěle, v dnešní době se už s takto vyváženým vzhledem nesetkáme. Tahle éra skončila u BMW s řadou 7 generace E38. Na BMW ale odkazují tradiční mnichovské prvky – žraločí nos se dvěma ledvinovými otvory, čtveřice kulatých světlometů, prolis na bočních partiích a Hofmeistrova křivka ohraničující spodní linii oken a zadní světla do tvaru písmene L – nic z toho tu nechybí.

Uvnitř pokračujeme v podobném duchu. Klasická palubka BMW, kde majitelé mnichovských vozů důvěrně poznají všechny možné spínače, kličky a další drobnosti. Mimochodem, těch spínačů je tu celkem hodně, ona digitalizace v 80. letech frčela, vzpomeňte si na KITTa. A ve velkém sedanu nesmí chybět ani rozsáhlá elektrická výbava jako board computer, elektricky stahovatelná okna, centrální zamykání, dvouzónová klimatizace, střešní šíbr nebo elektricky nastavitelná zrcátka. A najdete tu i originální dobové autorádio. Punc luxusu zvyšuje i kožený paket. A ty sedačky, ty jsou prostě skvělé. Poskytují výtečnou oporu a přitom jsou pohodlné, ideální kombinace pro rychlý dálniční křižník. Navíc ta vůně automobilů z 80. let, tu prostě miluju. A abych nezapomněl, je to Alpina, takže na sedadlech a výplních dveří je speciální potah s typickým proužkem a třeba na řadící páce je znak Alpiny, schéma řazení najdete na středovém tunelu.

Mohlo by vás zajímat:  Test Peugeotu e-2008 GT – plně elektrické kompaktní SUV

Ale dost plácání o tom, jak vůz vypadá. Když se s v ním rozjedete, můžete zažít skvělý odpich. Ano, i pořádného zatlačení do sedaček se tu dočkáte. Při zrychlení má auto skvělý zvuk, takový temný a dunivý, který se s každou další čárkou na otáčkoměru zlepšuje. Auto se ale chová velmi klidně a snadno se ovládá. Nemusím hledat správné kvalty ani testovat záběr spojky, tady mám všechno přesně tak, jak jsem zvyklý. A to přesné řazení, na to si potrpím. Bože, co já budu dělat, až se zase svezu s autem z východního bloku. Krajina kolem upaluje a to auto před námi se blíží. A Alpina s tím špičatým čumákem pořád zrychluje jako útočící žralok. Stačí vyhodit blinkr – sakra, tohle nemá tripling, takže jsem se trochu ztrapnil – a rázem máme auto za sebou. Asi jsem v životě nezažil bezpečnější předjíždění. Nízkoprofilové pneumatiky se drží asfaltu jako žvýkačka vaší podrážky a vy tak vůbec nemáte potřebu ubírat do zatáčky. Ovšem pozor, abyste to nepřehnali, pořád je to jen zadokolka, a když nebude suchá čistá silnice, nemáte nic jisté. Já mám naštěstí podmínky na pozemní komunikaci výtečné, takže jim můžu směle přizpůsobit rychlost. Ovšem abych vás neuvedl v omyl, tohle není trysková raketa jako nějaký supersport, tohle je spíš silniční obdoba TGV (nebo ještě přesněji německých ICE), kde se během chvíle přepravíte pohodlně přes půlku Evropy. Ale pozor, tenhle svalovec klame tělem. Pokud zrovna nepředjíždíte, budete si myslet, že jedete tak 70 km/h, ale v reálu posvištíte klidně i o 40 km/h rychleji. K ukolebání i při vysokých rychlostech přispěje i to, že Alpinu nerozhodí ani prudší pohyb volantem. A navíc ty brzdy, u těch se rozhodně nebojte, že by byly poddimenzované.

Mohlo by vás zajímat:  Test Volkswagen Caddy Style 1.5 TSI s kempovací vestavbou

Achjo, z tohohle se mi nechtělo vystupovat. K Alpinám jsme nikdy neměl zvláštní vztah, to už spíše klasická BMW. Ale získala si mě tím, jak je skvělá. Vlastně po dnešní zkušenosti už Alpina bude patřit mezi mé oblíbené vozy. A pokud jste náhodou někdy uvažovali nad starým BMW, zvažte i výjimečnou Alpinu. Odmění se vám ještě lepším jízdním prožitkem než klasické mnichovské vozy, i když i ty v tomto ohledu vynikají. A navíc v očích ostatních fanoušků německých aut budete fajnšmekr.

Mohlo by vás zajímat:  Peugeot 108 1.0 TOP! ALLURE – město jako na dlani

Na závěr se zeptáme majitele na několik otázek:

Proč sis vybral zrovna tohle auto, byl to tvůj dlouhodobý sen, nebo rozhodnutí okamžiku?

V případě Alpiny to bylo ze dne na den, jel jsem totiž za kamarádem do Liberce pro kola na mojí E3 a jen taky mimoděk povídá, že by mi nechal svojí Alpinu, tak jsem jí za týden odvážel.

Jak těžké bylo tenhle vůz získat?

Těžké to nebylo, byla to spíš náhoda.

Jak se s autem žije v běžném provozu? A máš ho pro radost nebo na denní používání?

Jezdí krásně plynule, asi jako každý větší sedan své doby (: Alpina je pro radost, neplánuji s ní jezdit normálně, pouze v létě za krásného počasí, protože denní ježdění si užila za svůj relativně krátký život dost a dost (:

Jaký byl nejzajímavější zážitek s tvým autem?

Nejzajímavější zážitek asi nemám, zážitky mám s každým kilometrem za volantem. Baví mě jak to jezdí, ať už rovně nebo do zatáčky (:

Plánuješ na něm nějaké úpravy či opravy?

Úpravy určitě ne, nemám tohle slovo rád, jak slyším upravil jsem to, či to, vždy to smrdí tuningem a to je to poslední co si takovéto auto zaslouží. Úpravy už provedla Alpina v roce 1990.

Jaký je tvůj největší motoristický sen?

Lamborghini Espada 400 GT S1, BMW Alpina B7 Turbo 1980.

Za zprostředkování testu děkujeme webu Veteráni na Truc.

Foto: Mikka