Test Audi A3 35 TFSI Sportback S-Line: Nejmenší limuzína na světě

Když se v roce 1997 světu poprvé představil nejmenší model A3, byl to nečekaný úspěch. Využití koncernové platformy sesterského Golfu se sice nesetkalo s ideálním přijetím, na stejném základu však v Ingolstadtu dokázali vykouzlit jiné, lepší auto. Tato tradice přetrvává do dnešní doby. Nejnovější A3 tak rovněž stojí na platformě MQB EVO, kterou sdílí se sesterskými modely Škoda Octavia, Volkswagen Golf a Seat Leon. Platformou to však končí. Nový Golf mám stále ještě v živé paměti z nedávného testu a musím říct, že na sourozence bych je ani náhodou netipnul.

Holký říkají, že mám pěkný zadek

OSTRÉ HRANY TVRDÍ BASU

Model A3 mi v portfoliu Audi vždy připadal jako takové nedochůdče. Neberte to zle, rozhodně stála za to, nikdy jsem z ní však neměl pocit plnotučného Audi. Byla spíše nevýrazná, obyčejná a ten interiér s kulatými výdechy…. Pořádné Audi pro mě začínalo až číslovkou čtyři.

 

Úplně nová A3 je z mého pohledu konečně tou pravou Audi se vším všudy. Ostře řezaný design, plný rovných linií a hran, svalnatý postoj a drsná tvář. Ať se do země propadnu, jestli to není krása. Báječně zapadá mezi své větší bratry. Náš testovaný kousek byl oděn v perleťovém laku Daytona, který ji dodává punc exkluzivity.

Jsem drsňák, ale mám i city…

V testované výbavě S-line navíc dostanete ochutnat vrcholnou verzi S3. Nárazníky i nástavce prahů jsou stejné. Tak pozorně sledujte znaky, jestli vás někdo netahá za nos. Musím se přiznat, že jsem vlastně kvůli nové A3 začal kouřit. Vyjít na balkón a kochat se její krásou byla příjemná kratochvíle i v třeskutých mrazech.

DIGITÁLNÍ SCIFI KOKPIT

Ostré hrany se přenáší i do interiéru a já jsem nadšený. Po prvním usednutí na mě sice interiér působil trochu stísněně, dáno je to hlavně temnou kombinací barev se zatmavenými okny. Jinak je místa pro čtyři pasažéry dostatek, dokonce i vzadu na hlavu.

Miluju čudílky!

Použité materiály snesou ta nejvyšší kritéria, ne nadarmo používám v testech právě Audi, jako příměr k dokonalosti. Povrchy jsou měkké, příjemné na dotek, krásné. Snad jen stříbrná linka skrz celou palubní desku by nemusela být z nabarveného plastu. Moderní technicistní téma je možná trochu chladné, milovníci barev si však mohou objednat třeba svítivě modrý dekor s barevně sladěnými sedadly. Ta naše sportovní, jsou mimochodem naprosto vynikající. Ač by se to u sportovní verze S-Line nemuselo zdát, nejsou přehnaně tvrdá, hlavně však poskytují perfektní boční oporu, kterou budeme při rychlé jízdě potřebovat. Hodit se bude rovněž sportovně nízký posez, skoro jako ve Formuli 1.

Mohlo by vás zajímat:  Toyota C-HR 1.8 Hybrid – originalita a nadčasovost
Komfort

Koncern Volkswagen v současnosti vyznává trend odstraňování fyzických tlačítek. Že to není úplně dobře už jsem párkrát psal. Audi jde naštěstí proti tomuto proudu a tak najdeme v interiéru nové A3 hromadu tlačítek, snad na každou možnou funkci. Regulace jasu displejů, start-stop, ovládání klimatizace, hlasitost rádia, to všechno musíte v Golfu složitě patlat po displeji. Potom třeba přejdete odbočku na Barrandov. Kdo to tam zná, ví jaké je peklo, vracet se čtvrt hodiny zase přes Smíchov.

Displej zůstal čístý

Vlastní ovládání má rovněž displej palubního počítače (na volantu) a infotanment v MMI na palubní desce. Vyzdvihnul bych jeden drobný detail, který ve Volkswagenu není. Tlačítko na volantu pro okamžité ztlumení rádia. Dokonce i na to má Audi vlastní knoflík. Báječné.
Dotýkání se obrazovky tak zbývá na palubní systém MMI . Ten je postaven na koncernovém MIB3, disponuje tedy stejnými závadami a občas je nutné ho restartovat. Funkčně je každopádně na výši a má úžasně jemné zobrazení. Tak už se pojďme svézt.

RYCHLÝ A KOMFORTNÍ ≠ SPORTOVNÍ

Při prvním setkání s testovanou A3 jsem měl trochu strach. Sportovní paket, navíc ještě se sníženým adaptivním podvozkem, to byla jasná poukázka na tvrdou a prkennou jízdu. Už měkčí sedadla mi dala trochu naděje, že to tak hrozné nebude a opravdu. Audi A3 S-Line se sportovním podvozkem umí být pohodlná! Pro mě to bylo největší překvapení celého testu. Takový komfort jsem nečekal. Rozbité okresky, kočičí hlavy, ani příčné prahy, nic vás nerozhodí, jen si příjemně plavete a „Á-trojka“ se umí i pěkně zhoupnout.

Slunce v duši

Výborně naladěný podvozek dostává ve všech verzích víceprvkovou zadní nápravu, díky níž neztratíte kontakt s vozovkou ani při ostřejší jízdě. Chcete-li se projet ostřeji, zvolíte si jízdní režim dynamic, náklony karoserie jsou v tu chvíli minulostí, podvozek znatelně přitvrdí a hurá na okresky. Chvályhodné je, že i ve sportovním režimu zůstává tlumení nerovností na vysoké úrovni. Tady je rozdíl oproti Golfu snad nejvíce patrný, ten i na režim comfort trochu drncal. Skvělému podvozku sekunduje řízení s velmi krátkým převodem, jen dvě otáčky mezi krajními polohami.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D MIVEC

Jízda v novém Audi A3 je velice příjemná. Když je potřeba, užijete si komfort, když spěcháte, zapnete dynamic. Můžete jezdit velmi rychle, ať jste kdekoliv. Kvalitní obutí, poddajný podvozek, minimální náklony, všechno je to naprosto dokonalé a to i přesto, že nemáte Quattro. Přiznám se, že mi ani moc nechybí, i jako předokolka není A3 moc nedotáčivá, byla by to jen zbytečná zátěž. Už jsem zmínil, že můžete jezdit hodně rychle? To je totiž všechno, co můžete. Audi drží na silnici jako přibitá a nechá si leccos líbit. Jenom je to trošku nuda. Nejsem z těch, kteří by o víkendu vyráželi na okruh. Jen tomu něco chybí, nějaký faktor X. Více než pravověrný sporťák mi tak A3 přijde jako takové malé Grand Turismo. Rychlé a pohodlné.

LINEÁRNÍ MILD HYBRID

Když už nemáme Quattro, máme alespoň turbo. Pod kapotou testované A3 tluče čtyřválec 1.5 TFSI o výkonu 150 koní, točivý moment je 250 Nm. To nejsou ohromná čísla, přijde mi to ovšem jako rozumný základ. K dispozici je i levnější 1.0 TSI, má však jen 110 koní a tříválec by se mi v Audi přeci jen příčil. Podobně, jako u jiných automobilek dělá spalováku společnost mild-hybridní ústrojí se 48V baterií. Takový ten základní hybrid, o němž sotva víte. Umí popíchnout při akceleraci, nebo rychlejší jízdě, je tu však hlavně kvůli emisím. My měli k dispozici sedmistupňové DSG, pokud si objednáte manuál, hybridní systém vás mine.

1.5 TFSI 150 koní

Jak se s ním jezdí? Nemůžu si pomoct, ale jízdní projev mi trochu připomínal elektromobil. Točivý moment je k dispozici už od nízkých otáček, vy jen tak lechtáte plynový pedál, vezete se na vlně komfortu a víc není třeba. Přitom jezdíte vcelku rychle. Řazení převodovky DSG je prakticky neznatelné, odhlučnění příkladné. Ani za mák jakékoliv sportovnosti, i malá A3 jede jako limuzína. Na klidnou jízdu má motor sil dostatek, když chcete jet ostřeji… Taky to není problém.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Škoda Forman Black Line
Vorsprung durch technik

Nehledě na čísla, v běžném životě není místo, kde by bylo 150 koní málo. Budete nejrychlejší ve městě, budete rychlí na okreskách, můžete v bláhovém tichu jezdit 200 po dálnici. To co Vás čeká, je ticho a komfort. Čtyřválcové TFSI nemá výraznou výkonovou špičku, nebudete ho hnát do otáček, jako starý VTEC. Převodovka má dostatek kvaltů, aby se ručička otáčkoměru nikdy nepřehoupla přes 3000. Celá gradace výkonu je tak lineární a jemná. A stejně jako to platí u podvozku, tak trochu bez emocí. Nakonec po extra rychlé jízdě ani toužit nebudete, za což se vám malá Audi odvděčí moc pěknou spotřebou. Jezdil jsem hlavně ve městě, moc jsem ji nešetřil, za 7l/100. Na dálnici se dá dostat i pod šest.

RYCHLÍK NA DLOUHÉ CESTY

Kdo hledá opravdu tvrďácký sporťák, musí sáhnout po S3. Pro všechny ostatní je i běžná A3 ohromně příjemným autem pro každodenní život. Nebudu vám lhát, jsem velmi nadšený z jejího designu, jde o první A3, která se neumí stydět před většími sourozenci a nejraději bych v ní bydlel, jak krásný má interiér. I přes veškerou sportovní výbavu je unikátně komfortní a příjemná, přitom dostatečně silná i na Autobahn. Právě v tom tkví její dokonalost. Umím si ji představit jako vhodnou volbu pro transkontinentální cesty, i jako vůz do města.

Základní cena: 652 922,- (1.0 81kW/110k 6 st. manuál)
Základní cena testované verze: 705 900,- (1.5 TFSI 110kW/150k 6 st. manuál)
Cena za testovanou konfiguraci s příplatky: 1.291.700 Kč,- (1.5 TFSI 110kW/150k 7 st. DSG S-line)

Foto: Jindřiška Lidická

Václav Linhart

O Václav Linhart

Kontakt na autora: vaclav.linhart@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora