TEST BMW 1802 Touring

TEST BMW 1802 Touring

Od dob Neue Klasse, uvedené v roce 1962, se o BMW traduje, že vyrábí auta, která vás baví řídit. Že je tou pravou alternativou ke konkurenčnímu Mercedesu. A že se za jeho volantem budete usmívat. No, moderní BMW občas hodnotím dost skepticky, ale oranžovou 2002 Ti bych si do garáže zaparkoval hned, bez ohledu na to, jak jezdí. Ale možná bych to mohl přeci jen vyzkoušet, pro začátek alespoň s tímto typem 1802 Touring, který se vyráběl v letech 1971 až 1974.

Značení dvou- a čtyřdveřových sedanů a dvoudveřových kupé a kabrioletů a třídveřových Touringů je prosté a systematické, byť ne tak geniální jako pozdější a dnes nedodržovaný systém jadnotlivých výrobních řad a motorů. První dvě číslice značí objem motoru, druhé dvě pak karosářskou verzi. Čtyřdveřové sedany, dvoudveřová kupé a kabriolety mají konec s číslecemi 00, dvoudveřové sedany a Touringy pak koncovku 02. Prvními typy bylo BMW 1500, pak se objevilo kupé 2000C a 2000CS a posléze menší sedany 1600 , 1602, 1800, 1802 a 2002 a větší sedany 2000. A designérsky se zde samozřejmě angažoval Wilhelm Hofmeister. Vozy pak byly podle velikosti nahrazeny velkým kupé E9 a prvními modely řady 3 a 5.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Kia Niro

Jak už název napověděl, Musím si nechat zajít chuť na výkonný dvouveřový sedan. Ale vůbec mi to nevadí, protože se mohu projet s neskutečně ladným kombi se splývavou zádí a krásnými proporcemi. Vypadá vážně dobře a výborně kombinuje lehkou, skoro až nedbalou eleganci s náznakem sportovních sklonů. A navíc ta spousta drobností, které člověku udělají radost, například bezrámová okna v předních dveřích, ty mám velmi rád, nebo krásná kulatá zadní světla. Ale třeba i víčko nádrže s logem automobilky vypadá moc hezky, takové detaily už dnes na vozech nenajdete. Designérům je totiž seškrtali cifršpioni jako moc nákladné a neefektivní. Pod jeho kapotou tepe zážehová osmnáctistovka. Typ 1802 Touring se vyráběl od roku 1971 do roku 1974.

Vůz má už po teoretické stránce všechny předpoklady pro dobrou jízdu. Zavěšení typu McPherson vpředu a nezávislé zavěšení vzadu nezní vůbec špatně. Právě McPherson se zde objevil u vozů BMW vůbec poprvé. A opravdu, za jízdy je perfektně ovladatelný. Působí svižně a obratně, je takový lehkonohý. Máte skoro pocit, že neváží vůbec nic. Když zaparkujete, vezmete ho do ruky a odnesete pryč. Když se chcete podívat pod kapotu, musíte jí hezky postaru odjistit a pak už jen vyklopit. Otevírá se pochopitelně dopředu, jak se u starých Bavorů sluší. A pozor, když budete zavírat, tak žádné pouštění z výšky, hezky přiklopit a opět zajistit páčkou v interiéru.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Hyundai Tucson

Automobil má absolutně skvělý zvuk, za který vděčí určitě dvěma ozdobným kulatým koncovkám výfuku. Z těch se line vůně starých poctivých aut, kterou si vážně vychutnávám. Přiznám se bez mučení, jsem nekuřák, nefeťák a většinou taky nepiják, ale na tomhle bych byl závislej hned. Ale pravá řidičská nirvána se dostaví při jízdě, vše perfektně cítíte, sebemenší pohyb volantem se okamžitě přenese na přední nápravu, naopak jakákoliv informace od kol okamžitě proudí ke konečkům vašich prstů skrze volant s perfektně tenkým věncem. Na tom mají svůj podíl i přiměřeně velká kola. Dnes má BMW ve zvyku cpát do podběhů obří ráfky které vám vymlátí zuby na českých výmolech, ale tenkrát patnáct palců byl nadprůměr. A výkon si neustále držíte díky přesnému řazení. A víte, že vám vůbec nebude vadit, že je to jen čtyřkvalt? Ta pětka prostě nikterak nechybí. Ve čtyřmístném interiéru je dost místa pro cestující na předních sedadlech. Pravda, u tohoto konkrétního vozu by řidičovo sedadlo mělo být vyměněno za správný kus a vězte, že majitel se o to usilovně snaží. Jenže najít dobré sedadlo z Touringa je trochu problém.

Mohlo by vás zajímat:  Test Citroën ë-Berlingo XTR – oblíbený rodinný vůz a elektrické pohonné ústrojí

Takže díky BMW 1802, díky za všechno. Konečně vím, proč je značka BMW považována za výrobce sportovních a řidičských aut. Ty jsi jeden z těch, u kterých to začalo. Praděda všech ovladatelných zábavných vozů, které vyvrcholily modely s písmenem M ve znaku. Jsi vozidlo hravé, hbité a perfektně ovladatelné a já jsem rád, že jsem měl tu čest.

Za zprostředkování testu děkujeme webu Veteráni na Truc.