TEST BMW 320d Modern Line – Nejlepší z nejlepších

TEST BMW 320d Modern Line - Nejlepší z nejlepších
Nové BMW řady 3 s označením F30 je na českém trhu k dostání od února letošního roku. Během jeho vývoje jsme napsali tuny článků o tom, jak si myslíme, že bude ve skutečnosti vypadat bez maskování, odhadovali jsme jeho jízdní vlastnosti a byli jsme plni očekávání, jak dalece se naše domněnky vyplní. Když jsem se tedy dověděl o možnosti redakčního testování, neváhal jsem a vydal se k našemu partnerovi Synot Auto se sídlem ve Zlíně. V následujících řádcích se pokusím všechny mé poznatky postupně shrnout a šířit adekvátní povědomí o mnichovském sedanu s nejsilnějším naftovým dvoulitrem pod kapotou.

Předchozí model BMW řady 3 byl po všech stránkách výborný. Poskytoval řidiči jízdní komfort, adekvátní zpětnou vazbu, úsporné benzínové a naftové jednotky a v neposlední řadě vše obohacoval solidní dávkou sportovnosti. Je tedy nasnadě, že nová generace posune tyto hranice ještě dál. Stále však nesmíme zapomenout na skeptiky, reptající nad vysokými cenami příplatkové výbavy, doplňku exteriéru a podobně. Tomuto fakt se však v prémiovém segmentu nevyhne nikdo a už vůbec ne hlavní konkurenti nejmenšího mnichovského sedanu – Audi A4 a Mercedes-Benz třídy C.

Design

Nové BMW řady 3 jde s dobou a adekvátně svému roku výrobu ve všech směrech povyrostlo. Revoluce se oproti minulé generaci odehrála v přední části, kde se nyní setkáme s užšími světlomety, plynule navazujícími na charakteristické ledvinky. Velmi atraktivní mi také přišel přední nárazník s kontrastními prvky a integrovanými mlhovkami. Právě on společně s předními světly šibalsky maskuje na první pohled neznatelně vyšší přední část, podléhající předpisům na ochranu chodců.

##320d##

Boční linie trojky byla tím důvodem, proč jsem k ní vždy přistupoval velmi pomalu a užíval si její ladnost. Vůz oproti předchozímu modelu E90 narostl o neuvěřitelných 93 milimetrů. Společně s rozvorem náprav delším o 50 milimetrů se tak F30 přiblížila současné řadě 5, na Audi A4 jí však stále pár milimetrů schází. Oba rivalové se však co do délky krčí před králem segmentu – Infiniti G.

Nutným vylepšením je oproti předchozí E90 především zadní část. Zde se setkáváme s novými trubicovými diodovými světly a líbivějším zadním nárazníkem, jenž trojku opticky rozšiřuje. Svou zásluhu na tom má také jedna z volitelných linií. Nově můžete vybírat mezi liniemi Luxury, Modern a Sport, náš vůz byl vybaven druhou jmenovanou.

Podívám-li se na tvary F30 komplexně, ušly mílovými kroky kupředu. Tento fakt se však netýká pouze nové trojky, ale také nové řady 1, stylové řady 5 a epické řady 6. Navzdory nárůstu centimetrů se však řada 3 nepotýká s přebytečnými kilogramy. Naopak, oproti předchozí generaci se těší úbytku rovných 40 kil.

Interiér – oáza luxusu

Již po prvním zatáhnutí za kliku a usednutí do interiéru jsem nepřestal vycházet z údivu. Kamkoliv se podíváte, nacházíte jen hodnotné materiály v čele s širokým použitím kvalitní kůže, plastů a dřeva. To vše zejména v oblasti přístrojové desky, madel dveří a středového tunelu. Kdo by hledal odchylky ve slícování či špatné dílenské zpracování, je na špatné adrese.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Mercedes-Benz B 180 CDI DCT - Růže mezi trním

Interiér BMW řady 3 F30 plní nejvyšší nároky na pohodlí, prostor a bezpečnost. Jedině správně zvolená kombinace těchto tří prvků zajistí bezproblémové cestování na dlouhé trasy. Není totiž nic jednoduššího než najít dokonalou polohu sedáku vůči multifunkčnímu, kůží potaženému tříramennému volantu. Kritickým faktorem se nestává ani výška řidiče. Při ideální poloze za volantem jsem měl stále dostatek prostoru v oblasti hlavy, loktů a kolen, netrpěl jsem ani při okamžitém přesednutí na zadní sedačku. Zvýšený prostor před nohami zadních cestujících můžeme přidat za zásluhu delšímu rozvoru náprav, v oblasti místa nad hlavou jsem se pohyboval v přijatelných mezích. V neposlední řadě nesmíme opomenout prostor pro zavazadla. Celkových 480 litrů v základní konfiguraci neurazí drtivou většinu zákazníků, v případě nutnosti převážet delší předměty je možnost zadní opěradla jednoduše sklopit.

U interiéru ještě chvíli zůstaneme a probereme si dominantní prvky, které cestující ihned uchvátí. V prvé řadě je to již zmiňovaný, do rukou perfektně padnoucí tříramenný volant ideálního průměru. Velmi kladně hodnotím rozložení a čitelnost palubních budíků, stejně jako ergonomii středové konzoly. Na jejím vrcholu se nachází obrazovka inteligentního systému iDrive, velké rozměry samotného displeje v žádném případě nevadí dokonalému výhledu z vozu.

Naftě vstříc

Všeobecná vlna zklamání fanoušků modrobílé vrtule se vzedmula po oznámení dostupných motorů. Díky stále tvrdším nárokům na produkci škodlivin totiž v nabídce chybí atmosférické jednotky. V současné době jsou k dispozici dva benzínové přeplňované agregáty a stejný počet naftových čtyřválců. Všechny čtyři verze lze kombinovat jak s manuální šestistupňovou, tak automatickou osmistupňovou převodovkou od firmy ZF.

Testovaná verze byla vybavena nejsilnějším naftovým dvoulitrem a zmíněnou automatickou převodovkou. Maximální výkon 135 kW a točivý moment 380 Nm vystřelí trojku z klidu na 100 km/h za 7,6 vteřiny a dovede vůz až na maximální rychlost 230 km/h. Z hlediska každodenního použití bych volil právě tuto motorizaci, jelikož oplývá solidním zátahem od nízkých otáček a odvděčí se výbornou kombinovanou spotřebou paliva. Dle údajů výrobce by neměl být apetit vyšší 4 litrů, v praxi jsem se při standardní jízdě pohyboval zhruba o litr výše. I to je však vynikající hodnota vzhledem k faktu, že se musí jednotka vypořádat s luxusním sedanem o hmotnosti rovných 1500 kilogramů. Osobně jsem však velmi zvědav na nejsilnější benzínový šestiválec o výkonu 225 kW. O tom však někdy příště.

Jízda snů aneb vše, co si můžete přát

Jízda s BMW je vždy něco výjimečného. Platí to hlavně díky široké nabídce modelů a variant, kdy si svůj vysněný vůz vybere prakticky každý. BMW řady 3 s naftovým čtyřválcem je však vozem, ve kterém si přičichnete ke všem situacím, jež Vás mohou v životě potkat. Svou zásluhu na tom má především geniální podvozek, špičkové řízení s adekvátní zpětnou vazbou, pohon zadních kol a také možnost výběru ze tří režimů, dle kterých se bude vozidlo chovat.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Škoda Rapid Spaceback

Režim Comfort se vyznačuje nastavením pro každodenní klidné použití. Během jízdy udržuje motor otáčky ve středním pásmu použitelnosti, aby byla zajištěna adekvátní reakce na pohyb plynového pedálu při předjíždění. Také podvozek se vyznačuje měkčí charakteristikou, rozhodně ale není rozhoupaný a dokonale tlumí nerovnosti. V komfortním režimu můžete očekávat kombinovanou spotřebu paliva okolo zmiňovaných 4,7 litru na 100 kilometrů.

Stále vyšší nároky na snižování spotřeby paliva a produkce emisí vnukly inženýrům BMW zajímavou myšlenku. Mezi nastavitelnými režimy jízdy je tak možnost přepnutí do polohy EcoPRO, ve které drží trojka otáčky motoru v co nejnižších mezích. Změní se také reakce na pohyb plynového pedálu a to pro dosažení co nejnižší kombinované spotřeby paliva.

Samotný režim EcoPRO vás však nenechá koukat na klesající spotřebu paliva jen tak. Přepnutím do této polohy se totiž zobrazí počítadlo předpokládaných kilometrů, které jste během ekonomické jízdy ušetřili ve svůj prospěch. Při testu režimu jsem na zhruba 30 kilometrovém úseku získal necelých 5 kilometrů, což se coby šestina ujeté vzdálenosti jeví jako vynikající výsledek.

Poslední možností nastavení je obligátní režim Sport. V této poloze se změní reakce plynového pedálu, automatická převodovka svolně vytáčí motor až k červenému poli, ztuhne řízení a přitvrdí se podvozek. V této konfiguraci se tak z naftového sedanu stane náčiní pro sbírání sportovních zážitků a nebudu zamlouvat, že tak trojce nejvíce chutnají klikaté okresky. Ani s touto charakteristikou podvozku však cestující netrpí úbytkem komfortu a díky kvalitním sedačkám sedí stále pohodlně na svém místě. Nutno podotknout, že ani ve sportovním režimu si agregát neřekne o větší množství paliva. Během dovádění na okreskách a natáčení videa na letišti jsem zaznamenal výborných 6,8 l/100 km.

Závěr

BMW 320d F30 vneslo do testovacího týdne nebývalý závan luxusu. Vlastnosti, které zákazník očekává od prémiového sedanu se základní cenou 887 500,- korun, posouvá výrobce ještě o notný kus dopředu. Mé domněnky o nové generaci byly nejen naplněny, ale více než v hojné míře překonány. Tento fakt ovšem nepotvrzuji jen já, ale i celá řada spokojených zákazníků, kteří zařadili BMW řady 3 na špičku svého segmentu. 

 

Získat aplikaci Adobe Flash Player

Líbí se Vám testovaný vůz? Tento a mnoho dalších najdete u autorizovaného dealera BMW Synot Auto s.r.o. se sídlem ve Zlíně

 

Základní cena vozu: 887 500,- Kč

Cena vozu v testované výbavě: 935 400,- Kč

Cena konkrétního vozu: 1 301 975,- Kč 

 

Klady:

– nádherný design

– prvotřídní zpracování

– úsporný a silný motor

– sametová převodovka

– jízdní vlastnosti

– prostornost

– multimediální rozhraní

 

Zápory:

– méně místa pro hlavy zadních cestujících

– vysoké ceny příplatkové výbavy

 – častý terč vandalů

##BMW3##

Komentáře