TEST BMW řada 7

TEST BMW řada 7

A máme tu díl věnovaný německému vozu. Trojcípou hvězdu ze Stuttgartu vynecháme a zaměříme se na mnichovskou roztočenou vrtuli. Ovšem rovnou se projedeme s vrcholem luxusu, tedy s řadou 7 generace E38. A pokud si myslíte, že to není legenda, pusťte si bondovku Zítřek nikdy neumírá, první díl Kurýra, film Hra nebo ruský snímek nazvaný prostě Bavorák. A nevynechejte ani krátkometrážní Ambush ze série filmů BMW. Když má vůz hlavní roli ve čtyřech snímcích a je i autem agenta Jejího Veličenstva, tak už to legenda prostě je.

Sedmá řada generace E38 se vyráběla v letech 1994 až 2001 a celkem vznikly 340 242 vozy. V Německu se nevyráběla v Mnichově, ale v Dingolfingu. Kromě toho vyjížděla i z bran továrny v mexické Toluce. Vzhled jednoho z posledních BMW s umírněným designem navrhl Boyke Boyer, na jehož dílo se po nástupu Chrise Banglea hodně vzpomínalo. Pod kapotou byly řadové šestiválce, vidlicové osmiválce a vrcholný vidlicový dvanáctiválec (ten byl i pod kapotou vozu Rolls-Royce Silver Seraph). Vybírat jste mohli mezi pěti- či šestistupňovým manuálem nebo pětistupňovým automatem od ZF. Vývoj této generace však začal už v roce 1988. Pokud jste netoužili po šestiválci, mohli jste si vybrat i verzi s delším rozvorem náprav, a nebo dokonce skutečnou limuzínu L7. Samozřejmostí byly automatické xenony, sound systém se 14 reproduktory, 4 subwoofery a měničem na 6 CD, satelitní navigace, automatická dvouzónová klimatizace nebo elektricky nastavitelné sedadlo řidiče se třemi polohami. V posledním měsíci prodeje E38, když v roce 2001 vyklízelo pozici svému nástupci, zaznamenalo rekordní prodeje od zákazníků, kteří se nechtěli smířit s nástupcem a jeho systémem iDrive.

Dost už ale historie, budu jako Pierce Brosnan, Clive Owen, nebo Jason Statham, když usednu za volant? No, radši zůstanu sám sebou, koneckonců, ani jednomu jeho E38 nevydržela do konce filmu neporušená. Což byla škoda, protože E38 má jako asi poslední BMW ten úžasnej tvar s nízkým pontonem. Jasně, E39 ještě také nebyla ulítlá, ale chybí jí ta délka, která opticky celý vůz snižuje. A já ten vzhled miluju, ačkoliv pravověrní fanoušci BMW nechápou, jak jej mohu upřednostňovat před E32. Dost možná je v tom i to ovlivnění mainstreamem a filmy.

Mohlo by vás zajímat:  DS 7 CROSSBACK GRAND CHIC 2.0 BlueHDi 180 EAT8 – luxusní SUV s puncem výjimečnosti

Pokud sedím na sedadle spolujezdce, mohu jej posunout tak dozadu, že si natáhnu nohy. Dobrá, přiznávám, není to verze iL, takže za mne si už nikdo nesedne, ale v kolika autech jste skutečně natáhli nohy? A připomínám mých 190 cm. Auto je tedy úžasně pohodlné, a to i na normální posez. Do sedaček se měkce proboříte a uvelebíte se v nich jako ve velkém koženém ušáku. Ta měkkost vás přímo hýčká a rozmazluje. A útulné je to tu až neuvěřitelně, hlavně díky nízkému posezu a vysokému středovému tunelu. V něm najdete i telefon, takže můžete cvičně seřvat Helmuta, že ještě panu řediteli nedodal výpis deviz za minulý měsíc. Vzadu sedadla sice tolik neobjímají, ošizeni se ale cítit nebudete. Útulné je to tu také, loketní opěrka nemůže chybět, pásy se navíjejí do středu sedačky, a navíc máte na sloupcích za hlavou čtecí lampičky. To až budete projíždět štosy faktur a účtů a kontrolovat, zda nemáte svého šoféra raději vyhodit. A víte co? Měli byste, protože kvůli němu přijdete o řidičské zážitky. A to by v E38 byla celkem škoda. Zbývá tedy přesunout se za krásně tenký multifunkční volant, naštelovat si zrcátko (mimochodem je hodně velké a zobrazují se v něm diody z parkovacího senzoru) a vyrazit.

Mohlo by vás zajímat:  Harley-Davidson Road Glide Limited 2020: Pohodlněji už to nejde

Nečekejte vlastnosti Ferrari, tohle je německá limuzína a tak se také chová. A co víme o německých limuzínách? Že to jsou pohodlné křížníky na autobahny, kde rychle překonají mnohakilometrové vzdálenosti, aniž by jakkoliv naznačily vyšší rychlost či unavily majitele. A E38 je přesně taková, jen si jí rozebereme důkladněji, protože to za zmínku stojí. Jízda v ní je úžasně poklidná, zvláště s řadovým šestiválcem. Jeho zvukový projev je ultumen. Parametry motoru vozu ani neumožňují zarazit vás do sedačky. Přesto na zašlápnutí plynu vůz zareaguje, jen vy to poznáte podle okolí silnice, které se mnohem dříve přesune do zpětných zrcátek. Ale co to, na malé venkovské silničce se před námi objevují kolotočáři s maringotkou a prostor pro předjetí se zdá být mnohem užší než 1862 mm, které náš vůz má. Nic se neděje, auto je pocitově dost úzké, vcházíme se hladce a necháváme labutě za sebou. Jen nechápu, proč mi posádka vozu tak mávala, tohle přeci není kolotočářské auto… Silnice se začíná klikatit, ale na klidné chování vozu to nemá žádný vliv. V sedmé řadě prostě pochopíte, že tohle auto je o třídu jinde než malá trojka nebo větší pětka. Náklony se nedostavují (určitě i díky těm skvělým proporcím), a zvolené stopy se BMW drží s jistotou. Zkusit vyvolat smyk mi přijde jako rouhačská myšlenka, takže se spíš zaměřím na rozlousknutí jiného oříšku. Když je to nejslabší motorizace, neměla by být líná a dýchavičná? Šestiválec zatím nedal najevo žadný problém s rozpohybováním 1,7 tuny těžkého vozu. Naopak rozjezd byl rychlý, jen díky klidnému chování vozu takřka nepostřehnutelný, což dojem zkreslilo. Dnes se vám může stát, že se základní motorizací vás nebude auto vůbec bavit. Tohle si ovšem BMW v té době u sedmé řady nemohlo dovolit, takže jste si mohli koupit dobré auto se šestiválcem nebo skvělé auto s větším motorem. A to se mi líbí!

Mohlo by vás zajímat:  Na party i byznys je Volkswagen Multivan T6.1 jako stvořený. Tak jsme to zkusili

Když je čas zaparkovat (na ručku na pedálu si opravdu jen tak nezvyknu), tak se mi ze sedmičky moc nechce. Nevim, co bych s ní dělal, na závody se nehodí, přívěsy netahám a vozil bych v ní jen vzduch. Ale kormidlovat takto velký pohodlný parník po českých cestách má něco do sebe. A nemusíte nutně být nájemný vrah, tajný agent ani kurýr.

##BMWAmbush##

Na závěr se zeptáme majitele na několik otázek:

Proč sis vybral zrovna tohle auto, byl to tvůj dlouhodobý sen, nebo rozhodnutí okamžiku?

Byla to náhoda, že bylo v dobrém stavu za dobré peníze a splňovalo moje kritéria na služební vůz. Nikdy se mi E38 nelíbila, ale postupně jsem si jí zamiloval.

Jak těžké bylo tenhle vůz získat?

V dobrém stavu je to problém, vraků je mraky.

Jak se s autem žije v běžném provozu? A máš ho pro radost nebo na denní používání?

Je to služební vůz.

Jaký byl nejzajímavější zážitek s tvým autem?

Pravidelné cesty do Holandska.

Plánuješ na něm nějaké úpravy či opravy?

Momentálně nefunguje ABS, které plánuju opravit, jinak nic.

Za zprostředkování testu děkujeme webu Veteráni na Truc.