TEST Chevrolet Cruze SW 2,0 VCDi – Lepší, než jsme čekali

TEST Chevrolet Cruze SW 2,0 VCDi - Lepší, než jsme čekali

Modelová řada Cruze automobilky Chevrolet se poprvé představila roku 2009, coby nástupce o generaci staršího Chevroletu Lacetti. Vůz se dostal do popředí zájmu především díky prestižní sérii závodů WTCC, kde dlouhá léta neměl konkurenci. V roce 2011 byla představena praktičtější verze s karoserií hatchback a letos v březnu jsme mohli na autosalonu v Ženevě obdivovat ultrapraktickou variantu SW. Ta se k prvním uživatelům dostala letos v létě a na sklonku podzimu dorazila i do naší redakční garáže. Testoval jsem verzi s vrcholným naftovým čtyřválcem o výkonu 120 kW.

Design, rozměry

Chevrolet Cruze prodělal s příchodem poslední karosářské varianty facelift, který vozu propůjčuje výraznější sportovní šarm a každým coulem odkazuje na úspěšnou závodní sérii WTCC. Zcela nový je přední nárazník a nestejnoměrně rozdělená mřížka chladiče. Zadní část je pochopitelně zbrusu nová a na první pohled zaujme až provokativně velkými koncovými svítilnami. Celý koncept je přitom velmi podobný koncernovému Opelu Astra Sports Tourer. Celkové naladění linií však lépe zvládli u Chevroletu. Zapomenout nesmím ani na atraktivní 17“ litá kola, která jsou standardem pro stupeň výbavy LTZ

Chevrolet Cru​ze SW nesází jen na povedený design a punc americké automobilky, ale především na vnější a vnitřní rozměry. Se svou délkou 4681 mm, šířkou 1797 mm a výškou 1521 mm se řadí k největším zástupcům segmentu C, což je pro českého zákazníka jeden z nejdůležitějších ukazatelů. Díky rozvoru náprav 2685 mm a základnímu objemu zavazadelníku 500 litrů tak máme ideálního adepta pro nahrazení letitých Octavií a Golfů ve flotile našich chalupářů. Zbývá tedy jen zodpovědět otázku, jak se celkové vnější rozměry odrazí na prostoru pro posádku. 

Interiér

Cruze dokázal šokovat stylovým interiérem již při příchodu na náš trh, proto se zde jarní facelift odrazil jen v detailech. Za velmi atraktivní považuji celou přístrojovou desku, která mi svými tvary a kvalitou výroby neuvěřitelně připomíná automobily Volvo. Dobře čitelný sdružený přístrojový štít je uprostřed vybaven přehledným palubním počítačem, ve kterém se pohybuje netradičním ovladačem na páce směrových světel. Trochu „přetlačítkováno“ je v horní polovině středové konzoly, každé z tlačítek má však svou důležitou funkci při ovládání multimediálního systému se 7“ displejem. Bez ohledu na drobné neduhy v ergonomii však platí, že Cruze poskytuje jeden z nejlepších interiérů, který je v daném segmentu k vidění. Výběr materiálů a jejich dílenské zpracování může být považováno za vzor pro rostoucí korejskou konkurenci, která se do českých garáží vměšuje víc, než je zdrávo. 

Mohlo by vás zajímat:  Corvette C7 Stingray míří do Ženevy

Nyní se zaměřím na otázku, jak se vnější rozměry a rozvor náprav projevily na vnitřním prostoru. Zkrátím to – velmi kladně. Vzdušné prostředí interiéru nabízí dostatek místa pro pět cestujících, kterým je stále k dispozici zmiňovaných 500 litrů zavazadelníku. V přední části nechybí cenné centimetry v oblasti loktů ani ramen, vzhledem ke konkurenci je třeba vyzdvihnout perfektní pozici za volantem. Podobné je to i vzadu, kde je hlavní devizou dostatek místa pro kolena a nad hlavou. Český zákazník také ocení dostatek odkládacích prostor. Za zmínku stojí rozměrné kapsy v předních a zadních dveřích, přihrádka na štítu přístrojové desky a široká police za hlavami zadních cestujících. 

Testovaný vůz dostal do vínku nejvyšší výbavový stupeň LTZ, což s sebou přináší řadu pozitiv. Během testovacího týdne jsem si zvyknul na pohodlné sedačky, čalouněné kombinací látky a kůže, kůží potažený multifunkční volant a kožený potah páky manuální šestistupňové převodovky. České zastoupení Chevroletu vůz navíc doplnilo o položku Navi & Easy parking (menu a hlasové navádění kompletně v češtině) a bezklíčový přístup do vozu, se kterým se pojí jedna nostalgická vzpomínka. Totéž startovací tlačítko motoru jsem totiž naposledy viděl v poslední generaci Saabu 9-5 …

Motor

Sněhobílý Che​vrolet Cruze SW má pod kapotou vrcholný naftový čtyřválec 2,0 VCDi. Maximální výkon 120 kW (3800 ot/min) a mohutný točivý moment 360 Nm (1750 – 2750 ot/min) jsou skrze přesnou manuální šestistupňovou převodovku přenášeny na přední kola. Během testovacího týdne jsem s vozem najel zhruba 1000 kilometrů, během kterých jsem měl možnost poznat dva rozdílné charaktery motoru. Jeden z nich se projevuje v městském provozu, kde je vinou prodlevy turbodmychadla nutno častěji řadit. Druhý, kladnější, poznáte na dálnici. Už dlouho jsem totiž neseděl v autě, které by pružně zrychlovalo s takovou grácií! Při nutnosti prudkého zrychlení motor táhne zhruba do 175 km/h zcela konstantně a dovede vůz rozjet až na maximální rychlost 200 km/h. Spokojen jsem přitom jak s kultivovaností projevu, tak se spotřebou paliva, která se v průměru nepřehoupla přes 6 litrů nafty na 100 kilometrů. 

Mohlo by vás zajímat:  Jay Leno - Chevrolet C10

Jízda

První kilometry za volantem Cruze SW vedly klasicky po dálnici, kde se vlivem špatného povrchu dělí zrno od plev. Více než 300 kilometrový přejezd probíhal díky komfortně naladěnému podvozku ve velmi dobrém duchu, za což také vděčím pohodlným sedačkám s dostatečným rozsahem nastavení. Vzhledem k hustému provozu jsem velmi často využíval zmiňovanou pružnost motoru, což mě zbavilo nutnosti řadit. 

Jízda po okresních silnicích nikterak nevybočuje z nastolené klidné povahy vozu. Ten se díky novému uložení přední nápravy dovede velice dobře vypořádat s podélnými a příčnými nerovnostmi, rázy se do interiéru přenáší jen při opravdu neopatrném zacházení. Jelikož jsem si na dálnici řazení moc neužil, vynahrazuji si jej na zatáčkovitém úseku silnice. Zde jsem ocenil velmi krátké a přesné dráhy řadicí páky a celkovou lehkost, s jakou se vůz při ostré jízdě ovládá. Elektronický posilovač řízení je nastaven takřka dokonale, moc zpětné vazby od předních kol však nečekejte. Při ostré jízdě se vůz chová poměrně neutrálně, na limitu tento stav přechází v přirozenou nedotáčivost koncepce pohonu přední nápravy. 

Stále platí, že Chevrolet Cruze SW je hlavně praktickým rodinným vozem. V běžném denním režimu se příjemně ovládá a díky příplatkovému systému Navi & Easy parking enormně zjednoduší pohyb v přeplněných městech. Navíc opravdu hezky vypadá, díky čemuž na sebe stahuje pozornost i mezi většími a mnohem dražšími vozy.

Závěr

Chevrolet Cruze SW si mě během testování dokázal dokonale získat. Povedené kombi totiž disponuje vším, co očekávám od rodinného vozu daného segmentu. Vše je navíc zabaleno do skutečně hezkého kabátku, který skvěle vynikne právě v bílém laku karoserie. Pádným argumentem pro koupi praktického kombi je i cena. Ta totiž startuje na 299 900,- Kč, za které dostanete vynikajícího rodinného pomocníka s benzínovým motorem o výkonu 124 koní. Negativem vozu zůstává velké množství tlačítek na středové konzole a zastaralé stěrače předního okna. 

 

Základní cena vozu: 299 900 ,- Kč

Cena konkrétního vozu: 527 500 ,- Kč 

 

Klady:

– design

– kvalitní interiér

– použité materiály

– výkonný motor

– jízdní vlastnosti

– zavazadlový prostor

– převodovka

 

Zápory:

– množství tlačítek na středové konzole

– zastaralé stěrače předního okna

##cruze##