TEST Citroën C-Elysée 1.2 VTi – Zpátky do minulosti

TEST Citroën C-Elysée 1.2 VTi - Zpátky do minulosti

Současná doba není zrovna tou nejlepší pro trh s automobily a pochopitelně na to musí reagovat i samotné automobilky. Některé zvyšují záruční dobu, jiné zase nahodí výrazné slevy společně s lepší výbavou. Ovšem určité značky jdou na to od lesa, neboli uvedou kompletně nový model s nízkou pořizovací cenou. Tuzemská Škoda odpověděla na klesající poptávku liftbackem Rapid, Seat staronovým Toledem a koncern PSA zase dvěma modely, které jsou téměř identické. Do našich rukou se dostal jeden ze zástupců francouzského společenství, přesněji Citroën C-Elysée s motorizací 1.2 VTi a prostřední výbavou Tendance.

Citroën společně s Peugeotem na loňském pařížském výstavišti představili model C-Elysée a 301. Oba vozy nabídnou stejnou koncepci, odlišují se pouze v designu a určitých prvcích. Mnoho let je známo, že na našem trhu se daří především klasickým hatchbackům nebo praktickým kombíkům. Kompaktní čtyřdveřové sedany v České republice a celkově na evropském kontinentu moc popularity nezískají, to spíše na rozvíjejících se trzích. I přes tohle všechno to aliance PSA riskla a čeká, jak se zmíněným dvěma modelům povede.

Design – Pohlednější než 301

Ačkoliv řadíme Citroën C-Elysée do kategorie levných vozů, tak se nemusíte obávat, že by to na automobilu šlo ihned poznat. Na sympatické a přísnější přední části se vyjímá hluboký nasávací otvor, po jehož stranách jsou mlhová světla (součástí výbavy Tendance). Nepřehlédnutelná maska chladiče se skládá v podstatě pouze ze dvou chromových lišt, z nichž bylo také utvořeno logo automobilky. Přední světlomety mají dobrou svítivost a dávají vozu již zmíněnou agresivitu.

Boční profil francouzského modelu nevyčnívá ničím podstatným a má stejnou koncepci jako sourozenec Peugeot 301, který jsme otestovali už dříve. Čtyřdveřovému sedanu zasahují do boční části přední i zadní svítilny, které spojuje linka táhnoucí se přes celý bok až k okrajům lamp.

Zadní pasáž sice vykouzlí úsměv na tváři, ale oproti přídi mi přijde vcelku nudná. Není divu, když tu nalezneme pouze dominantní lampy a označení modelu. Někomu může zadní sektor něco připomínat. Mně stačil větší odstup od vozu a měl jsem jasno – Citroën C-Elysée vypadá jako Daewoo Nexia v karoserii sedan z let devadesátých. Každopádně celkově se design levného sedanu vydařil. Na první pohled aspoň nevypadá lacině, což by mohlo odradit řadu zákazníků.

Interiér – Prostoru až až, ale…

Kabina vypadá na první pohled opravdu jednoduše a prakticky. Však znáte to pořekadlo – V jednoduchosti je krása a síla. Po usednutí do poměrně pohodlné sedačky mě uvítal tříramenný volant se seříznutou spodní hranou, který lze nastavit pouze výškově. No jo, šetřit se zkrátka musí! Při šmejdění v interiéru jsem zjistil, že dveře nemají ani jeden ovládací prvek. To znamená, že spínače pro stahování předních okének (za příplatek i zadních) nalezneme před řadicí pákou, což není zrovna dvakrát praktické.

I když žijeme v moderní době, bezklíčkové startování tu opravdu nečekejte, takže se vracíme do staré školy – klasický klíček a spínací skříňka. Po otočení do první polohy se část přístrojového štítu i střední panel rozsvítí do oranžové barvy. Nejen na tom je dobře vidět, že Citroën s modelem C-Elysée se pomyslně vrací do minulosti, respektive do devadesátých let. V kapličce se nachází analogový otáčkoměr i rychloměr (přehlednější než v Peugeotu 301), mezi nimiž je malý displej. Ten slouží palubnímu počítači, jenž se přepíná na páčce stěračů (klasika pro vozy PSA).

Mohlo by vás zajímat:  Test Volkswagenu Amarok Aventura V6 4Motion – mocný vidlicový šestiválec a komfortní jízdní projev

Středová konzola také ničím nepřekvapí, na jejím vrcholu se nachází typické dva výdechy ventilace, pod nimiž je prostor pro odložení mobilního telefonu a autorádio (příplatek 7500 Kč) s opravdu citlivým kolečkem pro ovládání hlasitosti – při rychlejším přidání hlasitosti omylem do knoflíku ťuknete a rádio se vypne. V prostředním sektoru konzoly se nachází ovládání klimatizace, která je součástí už základní výbavy. Pak už jsou k vidění zmíněné spínače okének a plno držáků na nápoje. Zpracování interiéru je dobré. Nikde nic nevrže, plasty však místy nelícují.

Cestující na zadních sedadlech budou mít dostatek místa pro nohy díky rozvoru náprav o velikosti 2 652 mm. Zadní lavice je dostačující, jenom ty symbolické opěrky nějak postrádají smysl. Sám za sebe se při výšce 188 cm pohodlně usadím a ještě mám rezervu u kolen, ale zmíněné opěrky zadních sedadel mám na krku, protože nejsou nastavitelné. V tomto směru se hledělo spíše na náklady než bezpečnost.

Stojíte-li u kufru automobilu, budete zřejmě bádat nad tím, jak se do něj dostat. Jsou dvě možnosti: buď stisknete tlačítko pod volantem, nebo na klíčku. Víko zavazadlového prostoru doporučujeme otevřít až na úplný doraz. Pokud tak neuděláte, může se stát, že Vás při urovnávání věcí v kufru udeří do hlavy či za krk, což není příjemné. Prostor má objem 506 litrů, ale sedan si vybírá svou daň v podobě úzkého vstupního otvoru a také víko má mohutná madla, jež omezují celkový objem. Škoda Rapid má při srovnání s C-Elysée v rukávu eso, protože se jedná o liftback a má tak velké výklopné zadní dveře.

Jízda – Hbitý tříválec

Pod kapotou námi testovaného vozu se nacházel 1.2litrový atmosférický zážehový tříválec VTi, který disponuje výkonem 72 koní při 5500 otáček za minutu a točivým momentem 110 Nm při 3000 ot./min. Někteří z vás již tuší, že se jedná o základní motorizaci, kterou můžeme objevit i v nabídce jiných modelů aliance PSA. Motorová škála Citroënu C-Elysée krom zmíněné 1.2 VTi nabídne také silnější 1.6 VTi a dieselovou 1.6 HDi.

Po převzetí automobilu mě čekala jízda pražskými ulicemi a následně dálnice D1. Ve městě si francouzský sedan, vyráběný ve Španělsku, nevede vůbec špatně. Bodejť, když je tříválec prezentován jako ideální společník do obydlených oblastí. Rozjezdy jsou plynulé a vhodné je řazení kolem 2500 otáček za minutu. Řízení není tolik přeposilované, jako to bývá zvykem například u vozů Hyundai. V uličkách se s vozem příjemně manipuluje díky lehkému motoru. Dokonce mě překvapil i poměrně velký rejd. Palubní počítač při courání po metropoli zobrazoval spotřebu paliva okolo šesti litrů na sto kilometrů.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Citroën C5 Tourer 2,0 HDi AT - Na obláčku 2.0

Během najíždění na dálnici mi hlavou prolétlo, zda ze mě C-Elysée nevyklepe duši, ale mýlil jsem se. Inženýři z Citroënu nastavili podvozek levnému sedanu tak, aby byl schopen pohltit výmoly a neduhy především na silnicích východních zemí. To znamená, že si hravě poradí i na českých cestách a nabídne posádce maximální komfort a příjemné odhlučnění ve vyšších rychlostech. Při dálničním tempu točí benzínový tříválec kolem 4000 ot/min. Spotřeba paliva se moc nezměnila – 6,5 l/100 km.

Testovaná motorizace spolupracovala s pětistupňovou manuální převodovkou. To je také jediná volba k této pohonné jednotce. Pokud jste však příznivci automatů, nemáte o čem přemýšlet. Automatická převodovka je k mání pouze u silnější 1.6 VTi. Neočekával jsem přesné řazení, ale zase takový propadák to určitě není. Schází šestý rychlostní stupeň, aby se C-Elysée cítila dobře i na dálnici, ale to už by se cenová relace pohybovala jinde, což by se ani nevyplatilo.

Po několikadenním testování mě upřímně zarazily starty s dlouhou prodlevou, které bych vůbec nečekal u zážehového motoru a v jarních měsících. Jednou se mi také stalo, že tříválcová jednotka napoprvé nenaskočila. Při jízdě šla C-Elysée s hmotností 1020 kg ochotně za plynem, ale s narůstající rychlostí dravost ustávala. Řekl bych, že na okresních silnicích poznáte auto nejlépe. Rodinný sedan ze země galského kohouta nepochytil závodní geny, a proto nás nemůže vyvést z míry uskákaná zadní náprava nebo naklánění při ostřejším vjezdu do zatáček, které zachraňuje systém ESP. Při klidném a ustáleném tempu na mimoměstských silnicích si 1.2 VTi řekne o 5,3 litru Naturalu na 100 km.

Shrnutí – Vyplatí se koupě levného sedanu?

Citroën C-Elysée s motorem 1.2 VTi ve mě zanechal pozitivní dojmy. I přesto, že je samotnou francouzskou automobilkou označován za levný dostupný model, nejde to na první pohled poznat. Na tom má zásluhu jednak elegantní a stylový design a také příjemné svezení po našich silnicích. Neočekával jsem od C-Elysée žádné jízdní zázraky, ale na přesun z bodu A do B bohatě postačí. Připadne mi pohlednější než Peugeot 301 a oproti Škodě Rapid ztrácí snad jen v zavazadlovém prostoru a prestiži značky. Pokud uvažujete o koupi francouzského sedanu s tříválcem a netrávíte většinu času na dálnici, vřele C-Elysée doporučuji. Bude ideálním společníkem na každodenní soužití.

Základní cena vozu: 212 900 ,- Kč

Základní cena testovaného vozu: 239 900 ,– Kč

Klady:

– vkusný design

– prostorný interiér

– komfortní jízda

– spotřeba paliva

– cena

Zápory:

– horší přístup do zavazadelníku

– opěrky zadních sedadel

– nestabilita při vyšších rychlostech