TEST Citroën C4

TEST Citroën C4

Druhá generace Citroënu C4 je na trhu od roku 2010, a tak přišel čas pro drobnou modernizaci. I když zas tak drobná nebyla, na první pohled si jí patrně nevšimnete. A možná to byl účel, protože prodejně se vozu daří, celkem už se vyrobilo více než 450 tisíc vozů (z toho 4185 kusů bylo prodáno v České republice).

Nový typ C4 má být i jedním z pilířů přerodu značky Citroën. Nedávno se od ní oddělila luxusní divize DS, nyní se osamostatněný Citroën chce stát automobilkou, která bude působit optimisticky a lidsky. A také se s novým typem C4 představuje i nové ztvárnění loga automobilky.

Vzhled

Nenápadné změny v designu ovšem nejsou na škodu. Citroën C4 ve své druhé generaci totiž žádné zlepšení nepotřeboval, stále vypadá mladě, moderně a neokoukaně. Přitom se nedá říci, že by vozů jezdilo málo. Pokud ale něco zaznamenáte zvenčí, pak nová přední světla s denními světly s LED diodami. Kromě nich vypadají dobře i dva chromované moduly. Zadní světla mají nově 3D efekt, který známe například z faceliftovaného typu DS3. Tyto změny se ale netýkají nejnižšího stupně výbavy LIVE, který si ponechává dosavadní světla. Skoro by se tak dalo říci, že facelift je v podstatě za příplatek, ale týká se to opravdu jen těch světlometů. Ostatní změny najdete i v základním modelu. V nabídce barev přibyly nové šedé odstíny Galet a Platinum. Náš vůz měl ale příjemnou červenou metalízu. Také se na první pohled odhalila nejvyšší výbava, kterou snadno poznáte podle černě lakovaných klik s chromovaným proužkem.

Interiér

V interiéru mne zaujalo zjednodušení palubní desky, kde se nyní nachází i nový sedmipalcový dotykový displej. S jeho pomocí snadno ovládáte veškeré dostupné funkce, jako přehrávač hudby, rádio, navigace či telefon. Ten propojíte pomocí technologie Bluetooth, do paměti vozu si navíc můžete přenést i své kontakty, a to včetně fotek. Z čeho jsem ale trochu rozpačitý, to je doplnění kalkulačky a kalendáře. Kolikrát to asi motoristé využijí? Jinak je palubka kompletně měkčená a její materiál je protiskluzový a příjemný na dotek. Velmi příjemně působily i výplně dveří, kde na opěrce najdete i látkovou část, která se na dotek chová jako kvalitní koženka. Velmi dobrý byl i dojem ze středového tunelu. Nejvyšší výbava zde má umístěné startovací tlačítko a také spínač automatické ruční brzdy. Nějak mi ta klasická páka chyběla, dokud jsem u jiné C4 neviděl její prapodivný tvar. Když se ještě vrátím k hlavnímu zornému poli řidiče, tak budíky, u kterých můžete měnit barvu, vypadají prostě fantasticky. Jako tradičně mě ale zamrzel zploštělý volant.

Mohlo by vás zajímat:  Reportáž ze srazu Citroënů 2CV

Do nabídky přibyl i nový typ panoramatického střešního okna s elektricky ovládanou clonou. S tím bude celý interiér mnohem světlejší, dost možná tak oceníte i na pohled dobře tvarované sedačky. Ty ale pravé potěšení poskytnou až po usazení. Sice už to nejsou ta pohodlná křesla, ve kterých jste se propadli skoro až na podlahu, ale zase poskytují výbornou oporu. Jen ta světlá barva možná spíš neodpovídá mým preferencím, nejsem totiž fanda béžové, ta ve mně evokuje náplast. Zvolit ale můžete černý látkový interiér nebo i kožená sedadla, která vypadají ještě lépe. Zavazadlový prostor má objem 408 litrů, po sklopení zadní řady sedadel se dostanete na hodnotu 1180 litrů. A co mě obzvlášť potěšilo – prostor pod podlahou pro uložení plnohodnotné rezervy.

Jízda

Úpravy nastaly i pod kapotou. Nabídku zážehových motorů, splňující normu Euro 6, tvoří dvanáctistovky PureTech o výkonu 110 a 130 koní, keré mají nový rozvodový řemen umístěný uvnitř bloku motoru, kde se snáze chladí. Samostatně je pak chlazen blok motoru a hlava válců. Turbodiesel 1.6 BlueHDi můžete mít s výkonem 92, 100, 115 nebo 120 koní. Standardem se dnes stává velké množství asistentů. I v nové C4 proto najdete asistent rozjezdu do kopce, monitorování mrtvého úhlu nebo nouzové asistenční volání spojené s lokalizací vozu. Jeho spouštěcí tlačítko je umístěno u stropu, což mne poněkud překvapilo.

My jsme vyzkoušeli nejsilnější vznětovou jednotku v nejvyšší výbavě Exclusive. Ačkoliv zvenčí se nafťák projevoval typickým zvukem, uvnitř jsem byl opravdu příjemně překvapen jeho kultovovaností. Svědčí to samozřejmě o výtečném odhlučnění kabiny vozu, přesto mi agregát připadal tišší, než bych čekal. Motor jinak dovede na povely plynového pedálu reagovat pružně, nedostavuje se ale žádná unáhlenost, jakou oplývají benzínové jednotky. Díky příjemné a tiché jízdě vám cesta velmi rychle utíká. Také chování vozu je velmi klidné a skoro až nefrancouzské. Doba prostě houpavým podvozkům a nepřesnému řazení nepřeje a Citroën v tomto ohledu dohnal německou konkurenci. Řazení kvaltů není zcela hladké, páka má tendenci trochu odporovat, ale skutečně takřka neznatelně. Dost možná si toho ani nevšimnete. Osobně si však myslím, že pro většinu zákazníků bude lepší volbou benzínový motor. Na skutečný verdikt si ovšem počkáme do klasického testu.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Citroën GS

Závěr

Modernizovaná C4 na mě udělala velmi dobrý dojem. Naštěstí se designéři nezabývali tím, co zlepšit nepotřebovalo, a tak se budeme moci i nadále kochat na poměry třídy povedeným vzhledem. Citroën navíc po čtyřech letech přidal řadu inovací, díky kterým vůz dohnal mladší konkurenty. Navíc Citroën vždy vynikal nad běžnou konfekcí kompaktních hatchbacků. Vypadá to, že odloučení divize DS nasměrovalo Citroën správným směrem.

Základní cena (1.2 PureTech 110 LIVE) 349 900 Kč

Cena testovaného vozu: 550 900 Kč

Komentáře