Test Citroën C5 Aircross Hybrid: Pohodlný rodinný kočár jezdící i zadarmo

Img 20210427 155732 1

Citroën je další z automobilek které si předsevzali, že v budoucnu chtějí produkovat jenom taková auta, která k pohonu využívají více či míně elektřiny. V případě francouzské automobilky to má být v roce 2025. A první takovou předzvěstí této cesty je Citroën C5 Aircross Hybrid, který v loňském roce dorazil na český trh. Má snahu zakotvit v mnoha tuzemských rodinnách, ale povede se mu to? To odhalí náš test.

Osobitý design s odkazem na ekologii

Citroën C5 Aircross zaujme svým specifickým designem, což z něho zcela jistě na první pohled dělá vůz, který dokáže lehce vybočit z šedi konkurence. Vzhled je podle slov francouzské automobilky energetický a zároveň robustní, s osobitým charakterem. Nechybí tolik charakteristické prvky vycházející z konceptu Airbump, což je technologie která má pomoci chránit lak proti nárazům, a zároveň dělá vozy Citroën tak odlišné. Auto je tak plné specifických designových obdélníků, které najdeme na předním nárazníku, nebo v oblasti prahů dveří. Nutno ale dodat, že jde spíše o designové, než ochranné prvky, jako tomu bylo u klasických vzduchových Airbump. Dále jsou na voze prvky modrých odstínů značící důraz na ekologii – je to specifické písmeno H, umístěné na předních blatnících a víku zavazadlového prostoru. Dalším poznávacím znamením, že máme co dočinění s hybridem, jsou dvě „víčka nádrže“. Jedno klasické, pro natankování benzínu a druhé na pravé straně, pro zapojení nabíječky.

Zdroj fotografie: Vlastní fotografie autora / David Hampl

Citroën C5 Aircross na první pohled zaujme svou robustností a velikostí, která však díky řadě elelegantních tvarů dokáže navozovat pocity přívětivosti a stylu. Řeč je především o velmi povedené přídi, jak v podobě skvěle zakomponovaných předních světel, tak v podobě chromových lišt, kdy ta horní vytváří i  logo značky. Záď může na první pohled v porovnání s přídí vozu působit spíše nudněji, ale o to více přitáhnou pozornost zajímavě tvarovaná světla, kde nechybí (ano, už tušíte správně) charakteristické geometrické tvary v podobě obdélníků, se kterými se budete ve voze setkávat skoro všude.

Mohlo by vás zajímat:  Test MG EHS PHEV: Vzkříšená britská legenda se vrací s cílem oslovit nejednu rodinu

Stále dostatečně prostorný interiér

Plug-in hybridní vozy mají obecně problémy s nedostatkem místa, jelikož je třeba někam umístit baterii. V případě vozu Citroën C5 Aircross Hybrid však dané obavy nebyly na místě. Platforma, na které je vůz, postaven byla navržená s ohledem na budoucí možnost využití baterie, a tak není třeba mít obavy z nedostatku místa. To se týká jak zavazadlového prostoru, tak samozřejmě i prostoru pro pasažéry. Je pravdou, že po usednutí působí Citroën C5 Aircross Hybrid menší, než se zdá ve zvenku, ale jde spíše o pocitové vnímání, bez obav z toho, že se budete na jakémkoliv místě cítit stísněně. Komfortu napomáhají sedadla s dostatečnou šířkou, která kombinují pěnu s vysokou hustotou, což se odráží na celkové měkkosti při každém posedu. Samozřejmostí je i zachování celkové variability sedadel, ať už mluvíme o možném posunu, nebo náklonu v případě také zadních sedaček. Kompletní sklopení pro rozšíření zavazadelníku bereme jako samozřejmost.

Nejenom z venku, ale i uvnitř je Citroën C5 Aircross Hybrid vozem s jasně čitelným podpisem a směrem. Opět se vraťme k původním prvkům Airbump a toho, jaké mají tvary. Jejich charakteristika je zachována i v interiéru, kde se to doslova hemží čtverci a obdélníky. Co šlo, to bylo v podobném duchu designováno. A jsou to nejenom výdechy klimatizace, nebo kliky dveří, či sestava tlačítek na volantu, nebo plasty s prolisy na dveřích. Svůj obdélníkový  tvar si zachovává také digitální přístrojovka o velikosti 12,3.  Do designového konceptu tak dobře zapadá i na první pohled skromnější dotykový displej o velikosti 8 palců.

Zdroj fotografie: Vlastní fotografie autora / David Hampl

Benzín, nebo elektřina?

A co najdeme pod kapotou? Je to kombinace benzinové „jedna šestky“ Puretech a elektromotoru. Kombinovaný výkon vozu přináší slušných 225 koní, a především díky vlastnostem elektromotoru auto i přes svou velikost i hmotnost nabídne slušný odpich a akceleraci, hned po polechtání plynového pedálu. Osmistupňová převodovka nové generace přináší také schopnost optimalizovaného řazení, které podporuje maximální využití rekuperace – tedy získání energie během zpomalování.

Mohlo by vás zajímat:  Test DS 4 CROSS RIVOLI 1.5 BlueHDi 130 EAT8 - další z klubu výjimečných

Čistě na elektřinu, tedy klidně i zdarma, pokud jsou využívány k nabíjení veřejná bezplatná místa, dokáže Citroën C5 Aircross Hybrid ujet až 55 kilometrů. Jako řidič mám možnost volit mezi hybridním režimem, i režimem čistě na elektřinu. A k tomu i mezi režimem sport, který je schopen nabídnout maximální výkon obou motorizací.

Citroën C5 Aircross Hybrid v případě managementu energie potěší nejenom optimalizací nabíjení, kdy lze šťávu baterii doplnit do dvou hodin, nebo kdy umožní nastavit si plánované nabíjení, třeba na noční proud. Během jízdy umožní nastavit si i hodnotu dojezdu na elektřinu, pod který nesmí nabití akumulátoru klesnout. Když k tomu má dojít, sepne se spalovací motor a vůz si tok energie řídí tím způsobem, že spalovák zajistí nejenom pohon auta, ale i dobíjení akumulátoru. Funkce přijde vhod ve chvíli, kdy nechcete na dálnici nebo okresce zcela vyšťavit akumulátor a město poté projíždět na benzín, místo elektřiny. Nutno však dodat, že i v automatickém hybridním režimu auto využívá energii příkladně a nedojde k tomu, že by vám po pár dálničních kilometrech zcela vybilo akumulátor a poté vás nechalo jet zbytek cesty jen na benzín. Zvláště když se očekává, že dříve či později do města dojedete a čistá energie přijde vhod.

Zdroj fotografie: Vlastní fotografie autora / David Hampl

Tiše, komfortně a levně

Uváděná kombinovaná spotřeba vozu Citroën C5 Aircross Hybrid je 1,4 litru na sto najetých kilometrů. Slušná hodnota, která dělá z auta dobrou volbu především pro cestování po městě, nebo na kratší vzdálenosti. A svou velikostí cílí především na rodiny. Větší nákup, odvézt děti do školy, vyzvednout je, zavézt je na koníčky a o víkendu zvládnout návštěvu babičky. To vše se dá s vozem Citroën C5 Aircross Hybrid zvládnout pohodlně, tiše, stylově a hlavně za pár korun.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Hyundai i30 – pohledná třicítka z Nošovic

Auto se na silnici chová předvídatelně a podvozek nabízí jistotu komfortu, až mírně houpavé jízdy. Díky umístěným bateriím, které mají vliv na hmotnost i těžiště však velký Citroën C5 Aircross působí sebejistě i při ostřejších jízdách, bez obav z neočekávaného houpání, nebo náklonů. Zábavnou sportovní jízdu samozřejmě nečekejte, ale když vezmeme v potaz, že má přepravit rodinu z bodu A do bodu B, pohodlí nikomu chybět nebude.

Pro zvládnutí městské džungle, okresek i dálničního tempa je k dispozici 20 asistenčních systémů, které hlídají vše, na co si vzpomenete. Adaptivní tempomat a hlídání jízdních pruhů usnadní jízdu na delší vzdálenosti. Asistent rozjezdu do kopce nebo asistence při parkování pomůže méně zkušeným řidičům. A o pohodlí se postará třeba handsfree přístup do vozu, nebo elektronické víko zavazadelníku. A to je jen zlomek systémů, kterými se hybridní Citroën C5 Aircross pyšní.

Rodinný parťák

Citroën C5 Aircross Hybrid samozřejmě není pro každého, hlavně z hlediska využití. Pro běžnou rodinu, bydlící v rodinném domku na okraji většího města je však řešení, které dává smysl. A to jak z hlediska čistě elektrického dojezdu, tak z hlediska prostornosti, ale i komfortu, nebo pomoci a asistence v různých jízdních situacích. Designově rozhodně nepatří mezi klasickou šeď, i když je pravda, že ne každému může tento osobitý styl, zvláště potom patrný v interiéru, sedět.

Citroën C5 Aircross Hybrid nabízí Francouzi ve 4 výbavách, od základní Feel, přes Feel Pack, Shine, až po Shine Pack. Základní hybridní variantu lze pořídit za cenu 945 000 Kč, což je o více než 350 tisíc korun více, než úplný základ auta pouze se spalovacím motorem 1.2 PureTech.

Zdroj fotografií: Vlastní fotografie autora / David Hampl
David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora