Test Citroën C5 Aircross Plug-in hybrid: Rodinné pohodlí na čtyřech kolech

Img 20221011 155556

Začátkem letošního roku se Citroën C5 Aircross dočkal faceliftu, který auto především designově trochu omladil. Jelikož jsem zhruba v polovině předchozího roku C5 Aircross testoval, byl jsem zvědavý na letošní test a na to, kam modernizace dokázala auto posunout. A hlavně, zda si dokázalo zachovat stále svá pozitiva. Tak, jdeme na to.

Moderní a dynamický styl

Změny v designu jsou patrné na první pohled. A za sebe je hodnotím velmi pozitivně. Tu nejvýraznější změnu vidím na přídi, která doznala pořádných změn. Řeč je především o tvaru světlometů, ale i jejich celkového propojení pomocí dvou vertikálních linií. Podobně byla řešena příď i u verze před faceliftem, ale tato nová mi rozhodně přijde modernější, dynamičtější i osobitější. I díky tvarům LED světel, nebo díky liniím, kde už se nachází chrom jenom v hustě osázených dekorech. Opomenout bych neměl ani samotné logo značky. Zatímco před faceliftem bylo součástí horizontálních linií, po faceliftu je v přední masce posazeno samostatně, přesto na něj linie mírně navazují.

Při pohledu zaznamenávám také novinky v oblasti nárazníku, především potom inovované a ostřeji tvarované nasávací otvory. Moderněji a rozhodně povedeněji je tvarovaná i spodní mřížka. Příď vozu Citroën C5 Aircross tak působí znatelně svěžeji a elegantněji, rozhodně ne tak usedle. Tady rozhodně nemám co vytknout. Z bočního pohledu žádné větší inovace neshledávám. V tomto případě se Citroën C5 Aircross drží celkem při zemi, zachovává si také svůj charakteristický ochranný „Airbump“ ve spodní části.

Foto: David Hampl

Pohled na záď, to už je jiná. Podobně jako vpředu, i tady se událo několik značně výrazných změn. A opět v případě svítilen, která mají rozhodně modernější vzhled. Z původních oválů se přešlo na horizontální obdélníky, které působí značně moderněji. Z hlediska exteriérového designu tedy hodnotím velice kladně. Citroën C5 Aircross prošel povedeným faceliftem, který určitě není jen kosmetický, ale je vidět.

Cestovní komfort

Začínám prohlížet interiér. Hned prvním místem, kam zamíří moje oči, je infotainment. Citroën C5 Aircross dostal v rámci faceliftu nový desetipalcový dotykový displej. A opět jde o změnu velmi pozitivní. Díky svým tvarům vypadá podstatně moderněji, navíc do vozu lépe zapadá, i díky posunutí výdechů klimatizace z původní boční pozice pod infotainment. Pod výdechy jsou umístěna dotyková tlačítka pro rychlý přístup, což také znamená, že většinu nastavení čehokoliv je nutné řešit prostřednictvím displeje. To ale není věc faceliftu, takto měl Citroën C5 Aircross ovládání řešeno už před ním.

Mohlo by vás zajímat:  Test Mitsubishi L200 PLUS INSTYLE – stálice segmentu dostala větší výkon a také více stylu

Další jasnou věcí, kterou si nelze nevšimnout, je absence klasického voliče převodovky. Ona „řadicí páka“ zmizela a místo ní je na středovém tunelu decentní e-Toggle. Za ním volič jízdních režimů, elektronická ručka, vedle startovací tlačítko. A potom už nic, jen dostatek odkládacích prostor. Mezi decentní změny řadím určitě volant s trochu výraznějším věncem. Co zůstalo při starém, je ovládání tempomatu, které nepovažuji za úplně šťastné. Když máte v jednom poměrně omezeném prostoru páčku blinkrů, pádla pod volantem, a ještě samostatný výrazný ovladač tempomatu, není to úplně nejšťastnější řešení.

Foto: David Hampl

Moc dobře si pamatuji, jak jsem si v testu v roce 2021 chválil, jak pohodlná má Citroën C5 Aircross sedadla. A jsem rád, že tuhle výhodu si ponechala i faceliftovaná verze. Usednutí za volant, nebo vlastně kamkoliv v celém autě, je vždy spojeno s pozitivním zážitkem. Sedadla jsou příjemně měkká a značně komfortní, díky čemuž se opravdu není nutné bát ani delších cest. Díky znatelnému bočnímu vedení jsou navíc pasažéři na svém místě i při prudším manévru.

V benzínu a elektřině

Citroën C5 Aircross je dostupný v naftovém provedení, s benzínovým motorem, nebo také jako plug-in hybrid, ve dvou výkonnostních verzích. Tedy v kombinaci zážehového čtyřválce a elektromotoru. Kombinovaný výkon, který mnou testovaný Citroën C5 Aircross Plug-in hybrid nabídne, činí 225 koní. Vzhledem k velikosti a hmotnosti auta to znamená zrychlení z nuly na stovku za 8,9 sekundy, což je na velké rodinné auto hodnota, která plně dostačuje.

Samotná baterie plug-in hybridu nabízí kapacitu 13,2 kW a přináší papírový dojezd 55 kilometrů čistě na elektřinu. V reálu je samozřejmě číslo o něco menší. Dobít baterii lze nejenom kabelem, ale také prostředním motoru, díky funkci e-save, kterou lze v případě potřeby během jízdy aktivovat. V tu chvíli ale značně stoupá spotřeba, a tak je lepší dobíjet akumulátor raději externě. Další šťávu do baterie umí dodat také rekuperace. Tady řidič kromě práce s brzdovým pedálem nemá moc na výběr. Mimo základního nastavení je u voliče převodovky k dispozici ještě tlačítko „B“, aktivující maximální možný rekuperační režim.

Mohlo by vás zajímat:  Test Volkswagen ID.3: Modernizovaný malý elektromobil využijete i za městem
Foto: David Hampl

Samotná souhra hybridního ústrojí funguje z mého pohledu zcela logicky. Při pomalejších rychlostech jezdí Citroën C5 Aircross výhradně na elektřinu. Při vyšší rychlosti, nebo potřebě prudce akcelerovat, přichází do akce spalovací motor. Ten je hlavním pohonem při devadesátce na okreskách, nebo sto třicítce na dálnicích. Jen pozor, auto se samo startuje v elektrickém režimu a na ten hybridní je nutné voličem jízdních režimů ručně přepnout.

Komfort na cestách

Jestli jsem si v polovině loňského roku na autě něčeho maximálně užíval, tak to byl jeho komfort. Obavy z toho, aby facelift nepřinesl jeho zhoršení, byly liché. Lidé v Citroënu moc dobře vědí, že právě toto je jedna z výsad daného auta. Stačilo mi pár kilometrů abych věděl, že tohle je velmi návykové. Na komfortu cestování se pozitivně podepisuje nejenom nastavení podvozku, ale také tlumiče s hydraulickými dorazy. Auto dokonale filtruje jakékoliv nerovnosti a díry. Přitom nepřináší žádné velké náklony a s tím spojené obavy při prudších manévrech, nebo rychlých průjezdech zatáčkami. Jenom těžko se dalo narazit na díru, u které bych si řekl, že už byla moc hluboká. Vlastně, za volantem Citroënu C5 Aircross jsem neměl nijak velkou potřebu se dírám na vozovce vyhýbat, protože byly vždy dokonale odfiltrovány.

Jízda samotná, je i díky plug-in hybridnímu pohonu, celkem kultivovaná a příjemná. Tedy, pokud jedete, řekněme v klidu. Při nižších rychlostech je výkon a tah elektromotoru zcela dostačující a všudypřítomné ticho přidává na zážitku. Při konstantní jízdě ve vyšší rychlosti není ani spalovák nijak výrazně hlučný. Jediný problém nastává snad jenom při potřebě prudce akcelerovat. Podřazení, vytočení benzinového motoru, rozhodně není zvukově až tak příjemné. Nicméně, tyto věci na silnicích až tak často nezažijete a většinou bude dominovat klidnější, konstantní jízda. A tady je Citroën C5 Aircross ten pravý společník.

Mohlo by vás zajímat:  Test Opel Crossland 1.2 Turbo AT6 - přívětivý společník, který umí být i drahý
Foto: David Hampl

Ideální je pochopitelně udržovat akumulátor s dostatkem energie. To se podepíše nejenom na možnosti využívat čisté bezemisní jízdy, ale jde to ruku v ruce s ekonomikou provozu. Tedy, s ohledem na to, kde a za kolik nabíjíte. Využitelná kapacita baterie 11,8 kW a papírový dojezd 50 km mi říká, že spotřeba elektřiny bude v ideálním případě atakovat hodnotu 24 kW. 8 Kč za kilowattu na rychlonabíjecích stanicích, nebo zastropovaných 6 Kč doma, nás rázem posouvá na 1,9 nebo 1,4 koruny za kilometr jízdy. Kde jsou ty časy, kdy jsem před rokem mohl nabíjet u Lidlu či Kauflandu zdarma, nebo doma za cca. 3,50 Kč. Stále je ale elektrický provoz výhodnější, než jízda s vybitým vozem.

Jasná cílovka

Komu Citroën C5 Aircross Plug-in hybrid padne jako ulitý? Hlavní cílovkou jsou z mého pohledu stoprocentně rodiny. Ideálně ty, bydlící v rodinném domě na periferii měst. Domácí nabíječka zajistí dostatek levnější energie pro krátké jízdy. Na delší výlety bude skvěle fungovat kombinované hybridní ústrojí.

Co rozhodně nezklame, to je celková prostornost auta a samozřejmě jeho pohodlí. Jak dané vnitřním prostorem, tak sedadly, tak hlavně naladěním podvozku a tlumiči. Tady se budou jenom těžko hledat negativa. Snad možná ve chvíli, kdy nahlédnu do ceníku. Citroën C5 Aircross Plug-in hybrid s výkonem 180 koní, ve výbavě Feel, začíná na částce 970 000 Kč. V případě mnou testované 225 koňové verze je třeba sáhnout minimálně po výbavě Feel Pack, startující na částce 1 010 000 Kč.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora / David Hampl
David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora